Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239492
SvenB skrev:
Sharkbait skrev: Men risk finns att det blir en översvämning av Euro 5 och äldre dieselar och ens nuvarande Euro 5 eller äldre tappar värde pga att storstäderna, ev mindre städer följer med, förbjuder Euro 5 och äldre.
Risken att mindre städer följer med Stockholms eventuella miljöbegränsningar, tror jag är försumbar. Då skulle de städerna dö. Det är ju dit befolkningen i landsorten runt omkring åker och handlar, till och med mat.
Går detta igenom så är det fritt fram för samtliga kommuner att införa dessa miljözoner. Det finns väl tillräckligt många större städer där detta skulle vara fullt möjligt att genomföra detta hos förutom Stockholm, Göteborg och Malmö.
#1239508
Sharkbait skrev:
joel80 skrev:Till en början kan det bli en fördel för de som bor "på landet". Okej att deras nuvarande bil dyker i värde p.g.a mindre efterfrågan och att marknaden svämma över av begagnade dieselar som storstäderna inte vill ha. Men det gör ju också att det blir billigare när det ska köpas en annan bil.
Problemet är väl att har man köpt bilen kontant så blir det mindre pengar tillbaka vid försäljning. Har man lån på bilen så kanske man inte få tillräckligt vid försäljning utan man måste skjuta in extra för att lösa lånet. Istället för att kanske gå plus/noll eller kanske få tillbaka några kr som kan bli kontantinsats till den nya bilen.
Sant.. För vissa kan det säkert kunna bli så. Att vi redan nu ser effekter på både försäljning och andrahandsvärde trots att det ännu inte finns nått förbud kan ju kanske oroa lite.. Om man alltså har en dieselbil. Blir förbudet bestämt och infört bör det ju påverka ännu mer.

Men för de som ändå tänkt köpa en lite nyare och dyrare dieselbil kanske det kan gå på ett ut.. Om den också fallit i pris.
#1239573
Derank skrev:Vad vitsen med att byta euro 5 till euro 5 om man nojar sig för miljözoner?
Jag nojar mig inte för eventuella miljözoner. Det har du nog missuppfattat. Jag bor på vischan 1,5 mil från Flen. Där kommer inga miljözoner. :D
#1239575
SvenB skrev:
Derank skrev:Vad vitsen med att byta euro 5 till euro 5 om man nojar sig för miljözoner?
Jag nojar mig inte för eventuella miljözoner. Det har du nog missuppfattat. Jag bor på vischan 1,5 mil från Flen. Där kommer inga miljözoner. :D
Ibland blir man lite felaktigt anklagad här. ;)
Men jag kan gå i god för att du inte noja dig, men ändå verkar lite nyfiken på hur det ev kommer kunna påverka priserna.
#1239576
Självklart gör jag det. Men här i Flenstrakten har inte priserna sjunkit, ännu. Att de kunde få 119.000:- för min V50, som gått 10.000 mil tyder inte på någon "sjunkning". :lol:
#1239577
som jag sagt tidigare, det är nog mest här på forat folk hänger upp sig på dessa miljözoner som vi ännu inet har.

Har inet hört nån som ens nämt det då det ska bytas bil.

Ni kommer ochså att vänja er så småningom, om det nu blir nån zon i stockholm. om 5år är det nåt annat
#1239581
Då är det många som hänger på forumet. Nybilsförsäljningen på dieselbilar rasar ju. Och då är de inte ens sånna dieselbilar man pratar om att förbjuda.

Flera inom "branschen" säger ju att dom redan märkt skillnad och att priser justerats nedåt.
Har säkert i första hand slagit igenom i närheten av större städer. Det är säkert en släpeffekt innan det märks ute i landet.

Innan vi får ett definitivt besked om förbud kanske det inte blir så väldigt stora prisfall, men blir det förbud och från ett datum som inte ligger så långt bort kan det ju skifta rätt fort. Det är väl kanske just den osäkerheten som nu gör att det är lite gambling på om man ska våga fortsätta med dieselbilen sin.
#1239602
Ett prisfall på dieselbilar och bränsletörstiga bensinbilar anades, enligt säljaren på Skobes, då det var tal om att äldre bilar skulle få rekordstora skattehöjningar med "Bonus-Malus". Det var då förra ägaren till min bil bytte in den. Sedan när det stod klart att de befintliga bilarna inte skulle innefattas i "Bonus-Malus", försvann allt tal om prisfall. Kanske det blir så nu också?
#1239625
SvenB skrev:
Derank skrev:Vad vitsen med att byta euro 5 till euro 5 om man nojar sig för miljözoner?
Jag nojar mig inte för eventuella miljözoner. Det har du nog missuppfattat. Jag bor på vischan 1,5 mil från Flen. Där kommer inga miljözoner. :D
Men prisfall kommer över hela landet om detta går igenom som det här gjort i Tyskland.
#1239628
joel80 skrev:Då är det många som hänger på forumet. Nybilsförsäljningen på dieselbilar rasar ju. Och då är de inte ens sånna dieselbilar man pratar om att förbjuda.

Men det är just detta som är så fantastiskt med människan.
Varför sjunker försäljningen av godkända dieselbilar? När det är Euro 5 och äldre som skall förbjudas i miljözonerna.

Om det blir en sådan panik över godkända dieselbilar hur blir det med alla Euro 5 och äldre dieselbilar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]