Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239437
llesrof skrev:Asså... det har väl aldrig talats om något generellt förbud mot dieselbilar? Däremot så kan det bli det i bissa storstäder. Där kör inte jag och jag har inga planer på att börja köra där heller.
Men risk finns att det blir en översvämning av Euro 5 och äldre dieselar och ens nuvarande Euro 5 eller äldre tappar värde pga att storstäderna, ev mindre städer följer med, förbjuder Euro 5 och äldre.

Med min körprofil är diesel det mest miljövänliga om man tänker sig att jag håller mig till en bil som uppfyller mina krav och min plånbok. Jag kommer välja diesel nästa gång också, inte minst för miljöns skull.

Men NOX är väl inte bra?
#1239439
Sharkbait skrev: Men risk finns att det blir en översvämning av Euro 5 och äldre dieselar och ens nuvarande Euro 5 eller äldre tappar värde pga att storstäderna, ev mindre städer följer med, förbjuder Euro 5 och äldre.
Risken att mindre städer följer med Stockholms eventuella miljöbegränsningar, tror jag är försumbar. Då skulle de städerna dö. Det är ju dit befolkningen i landsorten runt omkring åker och handlar, till och med mat.
#1239451
Till en början kan det bli en fördel för de som bor "på landet". Okej att deras nuvarande bil dyker i värde p.g.a mindre efterfrågan och att marknaden svämma över av begagnade dieselar som storstäderna inte vill ha. Men det gör ju också att det blir billigare när det ska köpas en annan bil.

Vill man däremot slippa macken så köper man inom nått år en bra elbil med 30-40 mils räckvidd och då behöver man aldrig åka o tanka. Och endast stanna o ladda dom dagar man kör över 30 mil o sträck.
Enklare att ha elbil för många "på landet"... Där har nästan alla ström nu för tiden har jag hört. (och möjlighet att nattparkera där det finns.)
#1239452
SvenB skrev:Inte jag heller. Men varför starta ytterligare en tråd om detta, med eventuella dieselbegränsningar?
Nu börjar vi komma dit jag befarade. Vi börjar "glida över" på allmän dieseldebatt. Jag är inte helt oskyldig, men jag tycker rubriken är ganska "snäv". Om man tänker sälja sin Dieselbil, och eventuellt varför/varför inte. :wink:
#1239458
SvenB skrev:
SvenB skrev:Inte jag heller. Men varför starta ytterligare en tråd om detta, med eventuella dieselbegränsningar?
Nu börjar vi komma dit jag befarade. Vi börjar "glida över" på allmän dieseldebatt.. :wink:
Behåll era Euro6 dieslar. Där är det troligen lungt. Euro5, behåll den också. Känner du att du vill ha en nyare bil så tror jag att om du byter till en nyare Euro5 så blir mellanskillnaden vid byte i princip oförändrad. Handlaren minskar sitt bundna kapital. Billiga dieslar hittar alltid en marknad. Har du en nyare Euro5 så måste väl ändå vara det bästa att bara köra vidare med den. Än så länge ligger nog miljözonerna många år framåt.
Mina 5 cent i ämnet.
#1239474
EbbevonVolvo skrev: Känner du att du vill ha en nyare bil så tror jag att om du byter till en nyare Euro5 så blir mellanskillnaden vid byte i princip oförändrad. Handlaren minskar sitt bundna kapital. Billiga dieslar hittar alltid en marknad.
Det var precis så jag gjorde, böt en Euro5 mot en nyare Euro5. Och inte behövde handlaren "skänka bort" min förra heller. 119.000:- gick den iväg för. En 6 år gammal V50 D2 med 10.000 mil på mätaren :)
#1239487
sedan så blir marknaden aldrig översvämmad, det har man hört i flera år nu ochså sedan privatleasingen började, om 3år blir markanden översvämmad av dieslar som leasats, om 3år blir markanden översvämmad av alla XC60 som sålts, om 3 år blir markaden översvämmad av alla billiga märken XXXX som sålt, om 3år osv osv osv, och det blir aldrig så
#1239488
Derank skrev:sedan så blir marknaden aldrig översvämmad, det har man hört i flera år nu ochså sedan privatleasingen började, om 3år blir markanden översvämmad av dieslar som leasats, om 3år blir markanden översvämmad av alla XC60 som sålts, om 3 år blir markaden översvämmad av alla billiga märken XXXX som sålt, om 3år osv osv osv, och det blir aldrig så

Men då har man inte rullat ut ett förbud som man göra nu!
#1239491
joel80 skrev:Till en början kan det bli en fördel för de som bor "på landet". Okej att deras nuvarande bil dyker i värde p.g.a mindre efterfrågan och att marknaden svämma över av begagnade dieselar som storstäderna inte vill ha. Men det gör ju också att det blir billigare när det ska köpas en annan bil.
Problemet är väl att har man köpt bilen kontant så blir det mindre pengar tillbaka vid försäljning. Har man lån på bilen så kanske man inte få tillräckligt vid försäljning utan man måste skjuta in extra för att lösa lånet. Istället för att kanske gå plus/noll eller kanske få tillbaka några kr som kan bli kontantinsats till den nya bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]