Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1239695
Sharkbait skrev: Men om man läser vilken tidning som helt så framgår det rätt tydligen vad man behöver göra för att minska sin förlust om man äger en Euro 5 eller äldre.
Och vad skulle det vara? Att paniksälja så priserna verkligen sjunker? För att senare märka att de eventuella miljözonerna blev "en tummetott" och man kunnat fortsätta att köra med sin Euro5 bil, utan att drastiskt få ändra sina vanor, även om man bor i närheten av Stockholm. Det är precis sådana handlingar som får börser att dyka. :roll:
#1239696
Sharkbait skrev:
Derank skrev:Och hur ska ni göra efter 1 juli få skatten höjs? Cykla?

El ska ni vänts 3år med att köpa bil......

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Skattehöjningen är för nyregistrerade bilar efter 1 juli. Efter 3 år återgår skatten till det normala. Förstår inte vad det har med existerande bilar att göra som ev kommer att förbjudas att köra i miljözoner. Det är väl det ställningstagandet rör om man skall sälja sin Euro 5 eller äldre för att minimera ev förlusten.
Jag tror mig förstå vad Derank menar. Om man paniksäljer sin Euro5 bil. Vad ska man då göra? Det blir knappast billigare med en ny bil, och Bonus-Malus efter 1:a juli. Du kan aldrig "räkna hem" en sådan affär ekonomiskt. Alternativet blir då en cykel för att komma billigare undan. :roll:
#1239884
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
#1239896
Fast nu har ju regeringen sagt att det kommande beslutet inte kommer att bli precis så som det bearbetade förslaget från transportstyrelsen...
Så kan ju hända att gamla sunkdieslar från 1995 blir förbjudna och vissa elhybrider blir tillåtna... För i förslaget från Transportstyrelsen som regeringen sagt att dom inte ska ta rakt av skulle t.ex Volvos V60-hybrider inte få köras i Stockholm... (Dom är Euro5).

Jag är ju lite fundersam på hur det kommer påverka mitt inbytespris nu i slutet av året om dom skulle ta det rakt av från förslaget...
#1239943
joel80 skrev:Fast nu har ju regeringen sagt att det kommande beslutet inte kommer att bli precis så som det bearbetade förslaget från transportstyrelsen...
Så kan ju hända att gamla sunkdieslar från 1995 blir förbjudna och vissa elhybrider blir tillåtna... För i förslaget från Transportstyrelsen som regeringen sagt att dom inte ska ta rakt av skulle t.ex Volvos V60-hybrider inte få köras i Stockholm... (Dom är Euro5).

Jag är ju lite fundersam på hur det kommer påverka mitt inbytespris nu i slutet av året om dom skulle ta det rakt av från förslaget...
Jag tror inte du behöver oroa dig :wink: det är bara de första V60 D6 som är Euro5 klassade. Och jag tror det här förslaget bara kommer att rinna ut i sanden, vilka partier förutom mp & V vill ta död på en av Sveriges största arbetsgivare bilindustrin med underleverantörer? Vill man vinna riksdagsvalet i höst så får man inte vara bilfientlig, tror att väljarna får svårt att förstå hur deras skattebefriade miljöbil helt plötsligt kan bli miljövidrig och inte får användas överallt.
#1239947
Tompan60 skrev:
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Hur många sådanna tror du det går på en stockholmare.......det förstår du väl själv att 30åriga fordon är undantagna.
#1239968
Tompan60 skrev:
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Eller den här som kompisen köpt hem för att minnas barndomen. Finglida är väl att ta i, men ryker gör den. :wink:
27545609_10157550893418644_8611043467924631490_n[1].jpg
27545609_10157550893418644_8611043467924631490_n[1].jpg (212.84 KiB) Visad 341 gånger
#1239971
Derank skrev:
Tompan60 skrev:
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening med CO utan dess like kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Hur många sådanna tror du det går på en stockholmare.......det förstår du väl själv att 30åriga fordon är undantagna.
Jo du du anar inte. Drygt 150 000 som bor inom dom tänkta zonerna kommer inte att kunna köra hem med sin Diselbil och även om man äger en bensinbil så kommer att krävas att den är minst Euro 5 klass. Det är många som tror att skärpta krav bara gäller Dieselbilar men så är icke fallet.

Många har inte råd att byta bort sin 2-3 år gamla bil. Pratas vitt och brett om att köpa en gammal bil från landsbygden för att köra i innerstan. dom är nästan gratis att köpa. Är den mer än 30 år så är den helt skattefri och billig att äga. Sen vid långresa åker man utanför tullarna och hämtar finbilen som står långtidsparkerad där. Även DN har har skrivit om detta så helt okänt som tanke för många är det inte...

Sen gäller det inte bara städer som Stockholm/Göteborg/Malmö. Även små städer som Luleå i Norrbotten har det på politiskt håll börjat pratas om miljözoner.. Så fler kommer att haka på ska ni se...

https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvos- ... stockholm/

Tomas
#1239975
det kommer aldrig att ske för du hittar inte ens bilar till 5% av de 150k.

Men det blir nog bra ska du se, invänta miljözonerna först, sedan kan du fundera om du ska sälja din bil och köpa en amazon el ej.

e
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]