Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240296

var det 6:an hette den 20m har jag för mig. 17m var då den med samma v4:a som saab använde iaf
Korrekt, eller motorn Saab använde var på 1,5 liter men till 17M är det bara vev och kolvar som skiljer, vilket också är enkel uppgradering för mer effekt i Saabarna. Motorn/motorserien fick en rejäl revidering ca 1969 där blocket blev betydligt bättre och rallyåkarna kunde plocka ut dubbelt så mycket effekt som tidigare.

Har själv en Saab V4 som får bli innerstadsbil framöver när svärfar på Södermalm ska besökas ;)
#1240297
Att tro att elskatten ska höjas enbart för att vi får en massa elbilar ser jag som helt uteslutet.
Av totala elförbrukning i Sverige kommer elbilar kanske bara stå för runt 5%.
Man går såklart inte in och höjer elskatten för alla då.

Det som kan hända är ju att vi åker på nån slags kilometerskatt. Det pågår ju en utredning kring det. Den blir då troligen inte inriktad på elbilar utan all trafik.

Bonus-malus är ju sagd från början att de ska fasas ut i takt med att elbilar blir billigare och säljer mer. Det ska vara kostnadsneutralt där man måste minska utgifterna (bonusen) i takt med att fler väljer elbilar.

Ser vi på kostnadsutvecklingen på batterier är vi rätt snart nere på nivåer där en bil med rätt stort batteri är i prisklass med en bensin eller diesel. Redan idag är vissa elbilar billigare om man ser till totalkostnaden under 3-5 års ägande.

Vill man kan man producera sitt eget drivmedel. Blir lite ojämnt fördelat över året, men skulle elpriserna gå upp är det en viss säkerhet mot höjda kostnader. Själv har jag på årsbasis tillräckligt med solel för att köra ca 3-4000mil med en elbil. Då har jag en rätt liten anläggning på huset.

Den här månaden har det producerats tillräckligt för nästan 100 mil än så länge. (nästan 200kwh) Så även en tidig vårmånad ger lite.
#1240308
Håller med.

Det finns alternativ som är halvbra.. Som Ioniq och möjligen BMW i3 (som är rolig att köra men lite liten och ser konstig ut.)
Tesla också men går ju helt bort p.g.a pris.

Egentligen vill jag ha dragkrok och en bil i V60-storlek.
Väldigt många tillverkare som i några år nu sagt att inom nått år kommer det. Känns ibland lite som att dom drar ut på det för att hinna få tillbaka så mkt som möjligt på investeringarna i andra modeller. :/

Audi är lite intressanta, men gissar att dom kommer ligga väldigt högt i pris med första modellen. Ska man våga lite på Volvo och att det som dom sagt ska ha ut en i samma prisklass som en dieselbil? Med tanke på prissättningen på hybriderna blir man ju skeptisk... Fast hoppas ändå på nått med vettigt pris.

Skulle kunna skippa dragkrok om det i övrigt känns rätt.. Då får T4Fen vara kvar som dragbil.. Vi måste ändå ha en andrabil.
#1240357
joel80 skrev: Då får T4Fen vara kvar som dragbil.. Vi måste ändå ha en andrabil.
Varför inte D5 TE ? Det skulle väl passa in i din image, som El-bilsförespråkare, att ha en laddbar bil även som andrabil.
Kanske en ekonomisk fråga. 8)
#1240367
William85 skrev:

var det 6:an hette den 20m har jag för mig. 17m var då den med samma v4:a som saab använde iaf
Korrekt, eller motorn Saab använde var på 1,5 liter men till 17M är det bara vev och kolvar som skiljer, vilket också är enkel uppgradering för mer effekt i Saabarna. Motorn/motorserien fick en rejäl revidering ca 1969 där blocket blev betydligt bättre och rallyåkarna kunde plocka ut dubbelt så mycket effekt som tidigare.

Har själv en Saab V4 som får bli innerstadsbil framöver när svärfar på Södermalm ska besökas ;)
Joo, V6-an hette 20M, men i övrigt var dom lika. Sedan, motorn har en egen historia. Det är en amerikansk motor som amerikanska Ford tog fram till en mindre framhjulsdriven Ford modell i USA som aldrig kom till produktion där. När sedan den kom till Tyskland istället (Taunus 12M) så blev SAAB intresserade. Denna motor (enligt "rykten" köpte SAAB några motorer från USA redan -61 - 62.) satt i dom första SAAB V4 (-66) och ersattes av 15M motorn med "riktigt" motorblock runt -68 - -69 års modell. 17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
#1240450
lennarte skrev:17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
Jo, det gjorde den. Sonett III oavsett marknad och USA-modellen av 95 och 96 hade 1700-motorn från och med 1971 års modell.

V4-motorn var för övrigt en halv V8, därav det trevliga motorljudet.

/Håkan
#1240532
GT-mannen skrev:
lennarte skrev:17M motorn satt aldrig i en SAAB (från fabriken i alla fall)
Jo, det gjorde den. Sonett III oavsett marknad och USA-modellen av 95 och 96 hade 1700-motorn från och med 1971 års modell.

V4-motorn var för övrigt en halv V8, därav det trevliga motorljudet.

/Håkan
Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Nu har jag aldrig varit någon SAAB älskare eller varit i USA så det får väl ursäkta. Men man jobbade mycket med SAAB dom åren jag jobbade på bilverkstad (-67 - -85), det var ju trots allt en av Sveriges vanligaste bilar. Och alltid med en egen väg utstakad, dom följde inte med "massan".
#1240630
Man kanske skulle lägga ut sin euro6a på blocket kan ju bli en het potatis.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk


Xc60 d4 awd euro6 4000 mil 333, 000sek vid snabb affär.

Får köra i stocholm efter 2022.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]