Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvosson
#1238670
Försvar / Militär har eget bilregister med egna speciella reg-skyltar.
För de som inte känner till detta, så är dessa skyltar svarta med gula siffror.

Idag såg jag en Volvo V70 med försvarets reg-skylt.
Den hade ett reg-nr värdigt ÖB, ÖverBefälhavaren: 111111
av Rådlös
#1238692
Det kan ju naturligtvis i teorin vara så att det var ÖB's tjänstebil. Men försvaret hade (dom finns väl knappast kvar i dag?) ett nummerskyltsystem som skulle vara svårt att spåra. Först och främst, dom hade inga länsbokstäver* eller annat som angav i vilken region eller regemente fordonet var baserat. Därför tror jag inte heller att höga eller "viktiga" militärer fick nummer som var lätta att se och notera. Man kan ju tänka i en "skarp situation" att någon illvillig ser att "Där åkte den och den, och regnumret var lätt att uppfatta". Då kan man ju lägga sig i försåt och lätt göra ett attentat för att få bort en viktig person. Så jag tror mer att det är slumpen som har givit den bil du såg, det numret.


*Lite förklaring till nytillkomna läsare och bilintresserade. Från början, kanske för 100 år sedan, ungefär började alla bilar att registreras. Då var registreringsnumret först en länsbokstav och sedan ett upp t.o.m sexsiffrigt registreringsnummer. Varje län kunde ha samma nummerkombination, men det var alltså länsbokstaven som skiljde. Varje länstyrelse hade ett eget bilregister. Detta systemet togs bort i början på 70-talet. Inte över en natt utan även det skedde länsvis. Det ersattes med det vi har i dag, tre bokstäver och tre siffror. Detta var ett centralt register för hela riket. Också det skulle vara slumpvis, även om det har ryktats obekräftade rykten att vissa regnummer var reserverade för vissa myndigheter. Och nu har det systemet snart tagit slut så det är ett nytt system på gång.
av Volvosson
#1238794
Jag pekade förståss INTE ut vem som kör eller åker i bilen.

Enbart att numret var värdigt eller lämpligt högsta chefen :wink:
På samma sätt som landshövdingen förr ofta hade nr 1.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238806
Nu är det väl så också, att regementen och dylikt har körcentraler. Så det är nog många som åker i bilarna. Under min yrkesverksamma liv, körde jag åt körcentralen på Högkvarteret. Och då var det med Taxi-Limousine.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1238819
Mötte en standard V70 idag med just militärskylt.
Alla siffrorna var 1 utom den sista som var en 6a.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238832
Volvosson skrev:Jag pekade förståss INTE ut vem som kör eller åker i bilen.

Enbart att numret var värdigt eller lämpligt högsta chefen :wink:
På samma sätt som landshövdingen förr ofta hade nr 1.
Enligt Wikipedia hade alla Landshövdingar länsbokstav och siffran 1 utom i Stockholms stad. Där var det Kungen som hade A 1. Vad Landshövdingen hade i Stockholm vet jag inte, men i Halland hade han N 11. Här var N 1 upptaget av Skrothandlare Aronsson, en på sin tid både stor och mäktig man. Efter kriget (1945) så skulle han "skära upp" och skrota Flottans gamla skolfartyg Najaden (byggd 1897) som legat som hamnspärr i inloppet till Torekovs hamn på Bjärehalvön men han bekostade en upprustning och renovering av båten (värdens minsta fullriggare) och skänkte den till Hamstad och den har legat i Nissan först vid Österbro sedan flyttades den till slottet 1956 när den nya bron byggdes. Halmstads kommun skänkte fartyget 2014 till en Norsk segelklubb i Fredrikstad där den nu ligger för renovering (med statligt norskt stöd). Halmstads kommun ansåg sig inte ha råd att ha den kvar, trots väldiga protester från mååånga Halmstadsbor
Najaden_halmstad.JPG
Najaden_halmstad.JPG (135.14 KiB) Visad 7234 gånger
En massa onödigt vetande :oops: , men det är kanske trevligt med en båt någon gång.... :lol:
#1239148
SvenB skrev:Enligt det här verkar det som att militären snarare har olika nummerserier till olika fordonsslag.
Så är det ibland. När vissa fordonsslag införts, exempelvis ett visst stridsfordon, så vet man direkt att man ska ha, säg, 220 sådana fordon. Då får de fordonen en nummerserie som hänger ihop. Ibland har man varit noga med att blanda upp numren. När pansarbandvagn 301 introducerades såg man till att tilldela numren så det inte var uppenbart vilka bandvagnar som var transportfordon och vilka som var tänkta som stridsledningsfordon. På så sätt var det inte så lätt att veta i vilken vagn som bataljonschefen satt.
#1239150
Rådlös skrev: Det ersattes med det vi har i dag, tre bokstäver och tre siffror. Detta var ett centralt register för hela riket. Också det skulle vara slumpvis, även om det har ryktats obekräftade rykten att vissa regnummer var reserverade för vissa myndigheter. Och nu har det systemet snart tagit slut så det är ett nytt system på gång.
När de nya skyltarna kom infördes de mycket riktigt länsvis, eftersom man inte kunde tillverka skyltar till alla bilar på en gång. Därför gick det i början, från 1972, att se ungefär var en bil kom från. Började numret på E eller F var bilen troligen från Skåne, eller i alla fall södra Sverige.

För att besiktningsperioderna inte skulle ändras var slutsiffran alltid densamma. En av bilarna vi hade hemma, en Volvo PV 544 Special II, gick från L13266 till EMC 426.

Den nya serien, som snart kommer att tillämpas, är inspirerad från England, måhända. Nya nummer kommer att ha tre bokstäver, två siffror och en bokstav.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]