Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1237665
Jag håller på att bygga en XC40, är i princip klar och jag måste tyvärr välja en sneakvariant av den, dvs T3:an FWD (AWD skiter jag i överhuvudtaget). Dock ser jag att det inte går att välja automat på T3:an. Utan då måste man upp till T4:an (smart Volvo!). Då sticker det i väg si sådär 42 000:- till :) På min nuvarande V60 har jag manuell och har inga problem med det. Men jag vet att majoriteten vill ha automat så jag är lite rädd att bilen kanske blir svårsåld med manuell. Sedan ser den förstås så sjukt mycket bättre ut med automatspaken. Kikar man på den manuella spaken ser den hemsk ut.

Är det värt dom pengarna? Dvs för automat tycker ni? Dvs andrahandsvärdet etc. Någon annan här som valt manuell i någon model i år? Verkar inte vara många sådan kvar just nu :)
#1237676
Xc40 är ju ingen bil man förväntar sig ska ha manuell låda samt att hur kul är det att spaka med en suv? :) Jag tror att det kommer påverka andrahandsvärdet väldigt mycket samt att den lär bli svårsåld.
#1237682
Allt beror på var du ska köra. Ska du sitta i köer i någon storstad så är det lätt värt 42.000:- för att slippa slira på kopplingen i några år. Det låter inte som om du kör mycket i köer då du är nöjd med din nuvarande manuella.

Visst är det så att fler och fler bilar bara kommer som automater -- men under överskådlig tid kommer det att finnas tillräcklig många som kan tänka sig manuellt för att de inte ska få något extremt värderas.

Min gissning är att skillnaden mellan en manuell T3 och en automat T4 kommer vara med marginal mindre än 42.000:- om tre år. Därmed blir det mest ekonomiskt med T3 om du är nöjd med den i övrigt.

Jag letar själv en manuell bil för tillfället. Det märks tydligt att manuella inte är så populära. De flesta kampanjer går på automater, vilket gör att i många fall är det lika billigt (eller billigare) att köpa ny bil med automat istället för manuell. XC40 är så pass ny att det mesta kostar extra.

Med de regler som gäller för körkort kommer det att finnas efterfrågan på manuella bilar även framöver.
#1237689
En "snikvariant" (ursäkta uttrycket) av XC40, med minsta bensinmotorn, tror jag inte lider så mycket av att vara manuell. Värre om det varit diesel kanske. Har även jag svårt att tro att din bil är värd särskilt mycket mindre än -42 000 kr (jämfört med motsvarande T4 Automat) om t ex tre år.

Köp det du vill ha och som både du och din plånbok känner dig nöjd med.
#1237734
Förr skiljde det ju rätt många tusenlappar i driftkostnader per år mellan manuell och automat. Skatt+Förbrukning+Underhåll

Men detta gäller väl inte med de nya lådorna längre ??? Det ska väl inte vara någon skillnad längre !
#1237770
VolvoB20 skrev:Förr skiljde det ju rätt många tusenlappar i driftkostnader per år mellan manuell och automat. Skatt+Förbrukning+Underhåll

Men detta gäller väl inte med de nya lådorna längre ??? Det ska väl inte vara någon skillnad längre !
Skiljer inte märkbart på en 10-15 år gammal bil heller, såvida man inte bara kör i stan där skillnaden i verklig förbrukning är större.
#1237781
Automat är en kostnad. Alla som påstår annat kan inte mellanstadiematematik. Automat har INTE 100% restvärde utan nånstans runt 55% = det går alldeles utmärkt att sälja en manuell så länge du anpassar priset efter det. Om du lägger ut din bil 42k billigare än motsvarande automat T4 efter 3 år kommer den säljas direkt jag lovar.

Sen kan jag ändå tycka att manuell är omodernt och rätt oattraktivt numera men det är en annan sak. Rena siffror berättar motsatsen.
#1237783
varför funderar man ens på att köpa en bil och konfigurera den för andrahandsköparen, köp bilen utrustad så som du vill ha den, jag fattar inte det där resonemanget
Användarvisningsbild
av snepo
#1237787
Derank skrev:varför funderar man ens på att köpa en bil och konfigurera den för andrahandsköparen, köp bilen utrustad så som du vill ha den, jag fattar inte det där resonemanget
Kan inte annat än hålla med. Hur vet man vad nästa ägare vill ha? Omöjligt.
#1237794
Håller med Derank, man köper ju den man själv vill ha inte nån annan. Förlorar pengar kommer du ju göra oavsett och ska man åka runt i nåt man inte själv ville ha för att förlora lite mindre den dan man säljer bilen.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]