Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1238389
S80_140HK skrev:Ny bil med garantier = Automat
Begagnad bil (nu snackar vi hyfsat modern) = Manuell

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så ingick inte service av automatlådan i det vanliga serviceprogrammet = en tickande bomb för begagnatägaren.
Snarare en sak till att känna efter bara. En koppling som körts av en sopa är också en tickande bomb med en kostnad som närmar sig byte av lådan på en del bilar..
#1238430
SBergdahl skrev:
S80_140HK skrev:Ny bil med garantier = Automat
Begagnad bil (nu snackar vi hyfsat modern) = Manuell

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så ingick inte service av automatlådan i det vanliga serviceprogrammet = en tickande bomb för begagnatägaren.
Snarare en sak till att känna efter bara. En koppling som körts av en sopa är också en tickande bomb med en kostnad som närmar sig byte av lådan på en del bilar..
Min lokala verkstad byter automatlådeolja och ett filter varannan service på bilarna de servar, annars risk för haveri. Men originalservice innefattar inte det. Att byta en koppling är en bråkdel av kostnaden jämfört med havererad automatlåda. Skulle bli osäker om jag köpte en bättre beg. bil med automat.
#1238431
FreddanNo1 skrev:
SBergdahl skrev:
S80_140HK skrev:Ny bil med garantier = Automat
Begagnad bil (nu snackar vi hyfsat modern) = Manuell

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så ingick inte service av automatlådan i det vanliga serviceprogrammet = en tickande bomb för begagnatägaren.
Snarare en sak till att känna efter bara. En koppling som körts av en sopa är också en tickande bomb med en kostnad som närmar sig byte av lådan på en del bilar..
Min lokala verkstad byter automatlådeolja och ett filter varannan service på bilarna de servar, annars risk för haveri. Men originalservice innefattar inte det. Att byta en koppling är en bråkdel av kostnaden jämfört med havererad automatlåda. Skulle bli osäker om jag köpte en bättre beg. bil med automat.
Finns inga filter som är åtkomliga med lådan kvar i bilen på på alla bilar. Volvos femväxlade t ex.

Visst en koppling är billigare än en ny låda men knappast gratis. Samtidigt håller lådorna inte automater generellt dåligt. Det finns vissa som har problem och lider mer av servicebrist än andra. Att service saknas i originalservice är helt kasst men varannan service är också överkurs, om du nu menar ett fullständigt byte snarare än att bara tappa ur tråget.
#1239233
SBergdahl skrev:
FreddanNo1 skrev:
SBergdahl skrev:Snarare en sak till att känna efter bara. En koppling som körts av en sopa är också en tickande bomb med en kostnad som närmar sig byte av lådan på en del bilar..
Min lokala verkstad byter automatlådeolja och ett filter varannan service på bilarna de servar, annars risk för haveri. Men originalservice innefattar inte det. Att byta en koppling är en bråkdel av kostnaden jämfört med havererad automatlåda. Skulle bli osäker om jag köpte en bättre beg. bil med automat.
Finns inga filter som är åtkomliga med lådan kvar i bilen på på alla bilar. Volvos femväxlade t ex.

Visst en koppling är billigare än en ny låda men knappast gratis. Samtidigt håller lådorna inte automater generellt dåligt. Det finns vissa som har problem och lider mer av servicebrist än andra. Att service saknas i originalservice är helt kasst men varannan service är också överkurs, om du nu menar ett fullständigt byte snarare än att bara tappa ur tråget.
Visst, så är det ju. Men OM det blir ett haveri så är det ändå billigare att byta koppling än att byta automatlåda, speciellt i en bil som börjar bli till åren :P

Åker faktiskt automat just nu, en S70 TDI -99 som gått 50.000mil. Gammal taxi så lådan är ju servad, har dock ingen aning om det är originallådan fast det syns att den suttit där ett tag. Går fint faktiskt :) Nyss spolad med 18 liter ATF....
#1239442
Har just köpt en XC70 på KVD efter några månader spanande och iaf just XC70n har ganska brutala prisfall om det är annat än AWD Automat. Det kan skilja 30 000kr+ på 200 000kr bil som den jag köpte.

Manuella lådor är ju inte riktigt lika skottsäkra som förr i o m införandet av dubbelmassesvänghjul. Vet inte i vilken utsträckning det gäller Volvo dock.

Men köp det du vill ha, det är ju viktigast. Vad gör några 10 000kr i slutändan om du måste stå ut med ”nåt man borde ha”!
#1240314
William85 skrev:Har just köpt en XC70 på KVD efter några månader spanande och iaf just XC70n har ganska brutala prisfall om det är annat än AWD Automat. Det kan skilja 30 000kr+ på 200 000kr bil som den jag köpte.

Manuella lådor är ju inte riktigt lika skottsäkra som förr i o m införandet av dubbelmassesvänghjul. Vet inte i vilken utsträckning det gäller Volvo dock.

Men köp det du vill ha, det är ju viktigast. Vad gör några 10 000kr i slutändan om du måste stå ut med ”nåt man borde ha”!
Vad var prisskillnaden när XC70 var ny?

Dvs vad var prispåslaget för att få AWD och Automat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1240315
VolvoB20 skrev:Förr skiljde det ju rätt många tusenlappar i driftkostnader per år mellan manuell och automat. Skatt+Förbrukning+Underhåll

Men detta gäller väl inte med de nya lådorna längre ??? Det ska väl inte vara någon skillnad längre !
För en V60 Classic D4 skiljer det 10% i förbrukning mellan manuell och automatlåda.

I nya V60 är skillnaden mindre men automaten drar fortfarande mer enligt Volvo själva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1240406
joysam skrev:
VolvoB20 skrev:Förr skiljde det ju rätt många tusenlappar i driftkostnader per år mellan manuell och automat. Skatt+Förbrukning+Underhåll

Men detta gäller väl inte med de nya lådorna längre ??? Det ska väl inte vara någon skillnad längre !
För en V60 Classic D4 skiljer det 10% i förbrukning mellan manuell och automatlåda.

I nya V60 är skillnaden mindre men automaten drar fortfarande mer enligt Volvo själva.
Hur är det i verkligheten?
I stort sett alla bilar drar ju mer än uppgett, men avviker automatväxlade bilar mer än manuella?

Dock så verkar min (automatväxlade) bil dra ungefär som uppgett, drygt 1 liter per mil vid blandad körning.
Eller ungefär lika mycket som min MY80 343 1.4 med 70 hkr gjorde! :mrgreen:
av joysam
#1242427
Jag gjorde lite sökning på spritmonitor.de.

V60, diesel, upp till 190 hk, manuell och automat, minst 150 mil körda/registrerade.

Ca 150 manuella finns inlagda, snittförbrukning 6,17 l/100 km.

Ca 170 automatväxlade finns inlagda, snittförbrukning 6,85 l/100 km


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]