Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1237916
Derank skrev:Nya V60 tror jag fortfarande är mekanisk men annars håller jag med, borde gå att flytta reglaget, kanske skulle inför knapp automat igen el ratt den är ju helt ok
Visst var "Knappautomaterna", som satt till vänster om ratten på jänkare, sköna. Ford Edsel hade knapparna till och med i rattcentrum. :lol:
av Linqid
#1237942
SBergdahl skrev:Jag förstår inte riktigt varför automaterna ska ha den stora spaken kvar där den sitter till att börja med. Den är. Väl inte mekaniskt länkad till lådan längre, eller?
I nya Volvo-bilar kan du avgöra det på växelspaken. Bilar med kristallknopp (t ex T8) är kopplade elektroniskt.
#1237976
Inte för att det hjälper nu, men T3 kommer med automat framledes
Användarvisningsbild
av SRT
#1237989
Har förståelse för att folk inte vill köra bil eller växla själv så bevare den manuella lådan för de som fortfarande vill.Finns ju en anledning till att Hayabusan inte är automatare.För att det är kul att hissa den upp och ner i varv med växlarna i vardags trafik.

:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D

[youtube]u4T6oDIyDls[/youtube]
Användarvisningsbild
av Derank
#1238300
Skulle du sitta och köra lastbil idag med manuell ? Det är det bara dumma jänkare som fortfarande gör. I deras peterbillt.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
#1238370
Derank skrev:Skulle du sitta och köra lastbil idag med manuell ? Det är det bara dumma jänkare som fortfarande gör. I deras peterbillt.
Det är väl ingen som kör lastbil för att det är kul?

Jag har aldrig kört lastbil med automat, men kör man hela dagarna är det säkert mycket bättre och bekvämare.
#1238375
SBergdahl skrev:Köra lastbil är ju iofs rätt kul. En stund :-P
Ja, det var skoj i Lumpen, inget jag skulle vilja ägna mig åt på heltid. Jag har inte kört en meter sedan jag fick körkortet 2003!
#1238378
mikebike skrev:
SBergdahl skrev:Köra lastbil är ju iofs rätt kul. En stund :-P
Ja, det var skoj i Lumpen, inget jag skulle vilja ägna mig åt på heltid. Jag har inte kört en meter sedan jag fick körkortet 2003!
Typ så ja. Jag skulle inte vilja köra bil yrkesmässigt heller. Lite samma sak.
#1238387
Ny bil med garantier = Automat
Begagnad bil (nu snackar vi hyfsat modern) = Manuell

Vet inte hur det är nu för tiden, men förr så ingick inte service av automatlådan i det vanliga serviceprogrammet = en tickande bomb för begagnatägaren.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]