Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1237853
Varför inte? Tyckte min gamla 2.5T automat gick riktigt fint. Väldigt mjukt, varvade mkt mindre än den manuella, drog 0,75 på långkörningar men klarade ändå 0-100 på 7,5 s om man stod på...
#1237868
På mitt arbete har de bestämt att alla förmånsbilar och företagsbilar skall ha automatisk växellåda. Det beror på andrahandsvärdet efter 3-4 år och de blir snabbare att sälja.
Men av egen erfarenhet är det lättare att sälja en 6 år gammal bil eller äldre med manuell låda än en med automat eftersom det kan vara risk för dyra problem med automat.

Själv å ena sidan fattar jag inte varför det finns bilar med manuell låda idag, förutom vissa enstaka bruksbilar som måste ha det tex jeepar eller terränggående fordon. Inte ens sportbilarna har manuell längre, många har sekventiell låda som växlar snabbare än något annat.

Å andra sidan tackar jag högre makter för att det finns manuell fortfarande. Såvida man inte kör mkt i tät trafik som Stockholm har man lite nytta av det och är säkrare tycker jag. Man har med manuell en helt annan kontroll på bilen speciellt på vinterväglag är skillnaden stor, vare sig med eller utan 4- hjulsdrift. En manuell drar mindre bränsle, en ny bil idag med manuell kostar 1-1,50 kr/mil mindre per mil i bensin. Gillar inte känslan med automat är som att köra en symaskin, åkgräsklippare, mopedscooter. Automat är tråkigt och gubbigt tycker jag som en handikappanpassad bil. Med manuell kan man köra bilen på riktigt och själv välja vilken växel man vill lägga i.
#1237888
Mm svårt. Sedan är det en designfråga för mig också. Jag fattar inte varför Volvos manuella spakar ser gräsliga ut? På min nuvarande T3 med så ser spaken hemsk ut( är den tjocka runda bollen MY15). Bygger man en XC40 med manuell är det ganska svårt att se hur den kommer se ut, är inte tydligt. Har också sökt efter test med T3 manuell på nätet eller bilder innuti men verkar vara svårt att få tag i.
#1237890
Jag förstår inte riktigt varför automaterna ska ha den stora spaken kvar där den sitter till att börja med. Den är. Väl inte mekaniskt länkad till lådan längre, eller? . Den ytan kan man ha till vettigare saker som mugghållare. Rattväxel tycker jag själv är rätt gött eller bara göra reglaget betydligt mindre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237900
Nya V60 tror jag fortfarande är mekanisk men annars håller jag med, borde gå att flytta reglaget, kanske skulle inför knapp automat igen el ratt den är ju helt ok
#1237905
SBergdahl skrev:Jag förstår inte riktigt varför automaterna ska ha den stora spaken kvar där den sitter till att börja med. Den är. Väl inte mekaniskt länkad till lådan längre, eller? . Den ytan kan man ha till vettigare saker som mugghållare. Rattväxel tycker jag själv är rätt gött eller bara göra reglaget betydligt mindre.
En släkting har en MB 220 diesel 2017 med liten blinkersspak som växelförare. Han köpte den enbart för att säljaren har svårt att byta in manuell efter 3 år.
Hemsk att växla med, noll känsla, man måste kolla på panelen om det är rätt växel i. P läget får man in genom att trycka på en knapp. Extremt gubbigt och handikappanpassad.
#1237906
Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
#1237909
SBergdahl skrev:Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
Ja, jänkeautomat har en helt annan känsla. Man känner när det växlar. Riktig hydraulautomat.

VW DSG automat till skillnad är skit tycker jag, fördröjningar och ryckig vid parkering och noll känsla när man kör.
#1237912
FreddanNo1 skrev:
SBergdahl skrev:Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
Ja, jänkeautomat har en helt annan känsla. Man känner när det växlar. Riktig hydraulautomat.

VW DSG automat till skillnad är skit tycker jag, fördröjningar och ryckig vid parkering och noll känsla när man kör.
Nä det där var en halvgammal Toyota Hiace diesel. Inte alls rolig på något annat sätt än just väl placerad växelspak ;-)

En automat där man känner att det växlar skulle inte jag vilja ha heller. Mjukt och osynligt tack.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]