Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1237900
Nya V60 tror jag fortfarande är mekanisk men annars håller jag med, borde gå att flytta reglaget, kanske skulle inför knapp automat igen el ratt den är ju helt ok
#1237905
SBergdahl skrev:Jag förstår inte riktigt varför automaterna ska ha den stora spaken kvar där den sitter till att börja med. Den är. Väl inte mekaniskt länkad till lådan längre, eller? . Den ytan kan man ha till vettigare saker som mugghållare. Rattväxel tycker jag själv är rätt gött eller bara göra reglaget betydligt mindre.
En släkting har en MB 220 diesel 2017 med liten blinkersspak som växelförare. Han köpte den enbart för att säljaren har svårt att byta in manuell efter 3 år.
Hemsk att växla med, noll känsla, man måste kolla på panelen om det är rätt växel i. P läget får man in genom att trycka på en knapp. Extremt gubbigt och handikappanpassad.
#1237906
Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
#1237909
SBergdahl skrev:Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
Ja, jänkeautomat har en helt annan känsla. Man känner när det växlar. Riktig hydraulautomat.

VW DSG automat till skillnad är skit tycker jag, fördröjningar och ryckig vid parkering och noll känsla när man kör.
#1237912
FreddanNo1 skrev:
SBergdahl skrev:Jag har bara kört gammaldags rattväxel med en trapps eller vad man ska kalla det som gör att man känner var man är för att växelspaken måste flyttas både i höjd och sidled. Det funkade helt klockrent.

Manuell kommer jag oavsett aldrig köpa igen :-P
Ja, jänkeautomat har en helt annan känsla. Man känner när det växlar. Riktig hydraulautomat.

VW DSG automat till skillnad är skit tycker jag, fördröjningar och ryckig vid parkering och noll känsla när man kör.
Nä det där var en halvgammal Toyota Hiace diesel. Inte alls rolig på något annat sätt än just väl placerad växelspak ;-)

En automat där man känner att det växlar skulle inte jag vilja ha heller. Mjukt och osynligt tack.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237916
Derank skrev:Nya V60 tror jag fortfarande är mekanisk men annars håller jag med, borde gå att flytta reglaget, kanske skulle inför knapp automat igen el ratt den är ju helt ok
Visst var "Knappautomaterna", som satt till vänster om ratten på jänkare, sköna. Ford Edsel hade knapparna till och med i rattcentrum. :lol:
av Linqid
#1237942
SBergdahl skrev:Jag förstår inte riktigt varför automaterna ska ha den stora spaken kvar där den sitter till att börja med. Den är. Väl inte mekaniskt länkad till lådan längre, eller?
I nya Volvo-bilar kan du avgöra det på växelspaken. Bilar med kristallknopp (t ex T8) är kopplade elektroniskt.
#1237976
Inte för att det hjälper nu, men T3 kommer med automat framledes
Användarvisningsbild
av SRT
#1237989
Har förståelse för att folk inte vill köra bil eller växla själv så bevare den manuella lådan för de som fortfarande vill.Finns ju en anledning till att Hayabusan inte är automatare.För att det är kul att hissa den upp och ner i varv med växlarna i vardags trafik.

:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D

[youtube]u4T6oDIyDls[/youtube]
Användarvisningsbild
av Derank
#1238300
Skulle du sitta och köra lastbil idag med manuell ? Det är det bara dumma jänkare som fortfarande gör. I deras peterbillt.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]