Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#1237631
Jag skullr nog säga att du kan vara lugn..
Finns inget företag idag som har saker på lager i onödan. Så risken att du får en gammal rem är minimal.

Vidare är det ju som det står i artikeln att åldrandet för en lagrad rem är mindre än för en monterad i och med skillnaden i miljö och fysisk belastning..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237633
Tänk när remmen bryts och bräcks, tänjs ut och dras ihop, fram och tillbaka 3000 ggr per minut, stenhård i minus 40 graders kyla eller plågad i 100 graders värme under huven på sommaren i kön på motorvägen.

En enda minut under huven måste ju vara mera tortyr för remmen än en evighet i den fin kartong på lagerhyllan.
av LottaGroning
#1237673
Ja, det stämmer ju att det mesta lagras på ett tradarflak idag men vill nog ändå se ett datum på en rem som ska jobba i tio år under de förhållanden som B20 nämner. Vet inte hur mycket som skiljer däcksgummi från remgummi
i sammansättning .
När det gäller däcksköp så är det ju väldigt intressant att veta tillv datum. Så frågan kvarstår. Hur kan man se åldern på en originalrem? På kartongen eller på remmen? Samma undran ställs då automatiskt om samtliga aggregatremmar på motorn. Det är ju ca 90 000 kr som ett remsvek kan kosta.
av Rådlös
#1237723
Kamremmmar kan ju ha olika bytesintervaller, t.o.m på samma bilmodell men olika årgångar. Men till min V70 2.0F -08 gäller för aggregatremmen, heter ibland hjälprem, gäller max 10 år. Ingen körsträcka, bara tid. Andra bilmodeller kan ha tid eller max körsträcka, det som infaller först.
Om du kör mycket med din bil kan du ju göra som ett litet experiment. Det finns märkpennor som har riktig lackfärg. Leta upp en sådan och skriv på remmen när du byter. Skriv miltal och datum. http://www.museiservice.se/marka/mrkpenna-lackfrg-vit
Du kan ha nytta av det, eller någon framtida ägare blir tacksam för att hitta uppgiften. Skriv för säkerhets skull på papper också i fall det skulle bli oläsligt med åren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237731
LottaGroning skrev:Ja, det stämmer ju att det mesta lagras på ett tradarflak idag men vill nog ändå se ett datum på en rem som ska jobba i tio år under de förhållanden som B20 nämner. Vet inte hur mycket som skiljer däcksgummi från remgummi
i sammansättning .
När det gäller däcksköp så är det ju väldigt intressant att veta tillv datum. Så frågan kvarstår. Hur kan man se åldern på en originalrem? På kartongen eller på remmen? Samma undran ställs då automatiskt om samtliga aggregatremmar på motorn. Det är ju ca 90 000 kr som ett remsvek kan kosta.
Normalt kan du inte se när den är tillverkad. Har du tur kan det finnas märkning typ "1619" Som kan vara vecka 19 år 2016" men det vanligaste är batch-nummer och då måste man ha tillgång till fabrikens interna data och se när den batchen kördes. Så nej du kan inte se när den tillverkats för det mesta.

Vad gäller däck är det lika skumt, tillverkningsdatum säger knappt ett skvatt, när jag köpte min Supra bytte jag upp mig till större fälgar, så mina sprillans nya däck hamnade i källaren. Detta var på 90-talet, jag har kollat dem och provkört dem efter 20 år och de är lika mjuka och fina efter 20 år, greppet är fortfarande super. :-O)

Det är för de har legat i 14-16 grader och mörkt som det inte har hänt ett skvatt med dem på 20 år. Hade varit ute i värme och sol så hade de varit åldrade, spruckna och stenhårda.

Utan att veta hur saker lagrats ger datumet knapp något matnyttigt överhuvudtaget.

En intressant iakttagelse, på samma plats har jag också haft en låda med gamla datorprylar, där hade ett antal saker i plast (möss, tangentbord och några andra saker) nästan självförstörts, de hade åldrats och löst upp sig själva och var i bedrövligt skick. Så materialvalet är avgörande för hur snabbt det åldras. Kommer tex härdning/vulkning stanna direkt efter den är tillverkad eller fortsätter den pågå av sig själv i materialet.

Allt detta gör enligt mig att att det är mycket bättre att själv titta och känna på remmen än att försöka få fram ett datum.
av Wizzman
#1237738
Intressant fråga, även om jag inte heller tror att en ny kamrem som lagras vettigt åldras i någon större utsträckning. Jag har en ny kamremssats liggandes till en Renault Mégane som jag ska byta så fort influensan ger med sig. Ska se om jag kan utläsa någon märkning på den. Det är en SKF-sats... Remmen som sitter på bilen nu monterades 2003 och tidsintervallet är 5 år, den är alltså 15 år nu... Och det syns :-)

Bild
av andreas202
#1237862
Wizzman skrev:Intressant fråga, även om jag inte heller tror att en ny kamrem som lagras vettigt åldras i någon större utsträckning. Jag har en ny kamremssats liggandes till en Renault Mégane som jag ska byta så fort influensan ger med sig. Ska se om jag kan utläsa någon märkning på den. Det är en SKF-sats... Remmen som sitter på bilen nu monterades 2003 och tidsintervallet är 5 år, den är alltså 15 år nu... Och det syns :-)

Bild
Den där såg riktigt läskig ut. Du använder väl inte den bilen nu? Det hade inte jag vågat i alla fall
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237996
Det är ju ytterst sällan kamremmen orsakar motorhaveri. Skulle inte förvåna mig om den där remmen skulle klara 10 år till trots alla torksprickor. De är sjukt sega. :D :D :D Men det är ju dumt att chansa. :-O)

Det brukar ju vara något annat som pajjar och tar med sig kamremmen, som tex AC-pump, Generator eller Servopump som är vanligt på Volvos 5 cylindriga motorer. Eller ibland vattenpumpen, det var vanligt på mazda att man fick motorras när kamremmen hoppade, men det var för kamremmen drog vattenpumpen förutom kamaxlarna. Och skar vattenpumpen var det kört, även om man hade ny och fin kamrem.

Min kollega fick nyss ny motor i sin V60 D4. Den var nyservad på Volvo verkstaden och de hade inte skruvat fast den nya spännrullen så efter 50 mil rasade hela motorn när den spitternya kamremmen hoppade.

Men att den går av helt av sig själv är ju väldigt ovanligt.

Tacka vet jag min Supra, den har non-interference ventiler som inte når ned till kolvtopparna för man har gjort uttag för ventilerna, går remmen av är det helt ofarligt.

Bild

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]