Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1238011
Håller med B20 ovan: Det är jätteovanligt att kamremsbrott beror på själva remmen. Om lagringstiden var avgörande, så skulle det visa sig oftare. Jag skulle isåfall gissa att det är viktigare att remmarna lagras i en miljö utan luftföroreningar som angriper materialet – men det är bara som jag gissar.
av Wizzman
#1238074
andreas202 skrev:
Wizzman skrev:Intressant fråga, även om jag inte heller tror att en ny kamrem som lagras vettigt åldras i någon större utsträckning. Jag har en ny kamremssats liggandes till en Renault Mégane som jag ska byta så fort influensan ger med sig. Ska se om jag kan utläsa någon märkning på den. Det är en SKF-sats... Remmen som sitter på bilen nu monterades 2003 och tidsintervallet är 5 år, den är alltså 15 år nu... Och det syns :-)

Bild
Den där såg riktigt läskig ut. Du använder väl inte den bilen nu? Det hade inte jag vågat i alla fall
Nej, den står på lyften tills remmen är bytt. Bilen är bara värd kanske 5000kr men den är nybesiktigad och har precis fått nya bromsar fram, så det vore lite trist om den gick av nu :-)

Kollade paketet och remmen idag, men jag såg ingen uppenbar märkning. Det stod 50318 på ett ställe. Med lite fantasi skulle det kunna betyda vecka 3 2018. Kanske dag 5? Men det är en gissning. Hittade däremot detta om lagring av remmar i skfs manual:
Storing conditions
The belts, material properties, shape and quality should remain unchanged for 7 years if they are stored according to the recom- mendations above, together with the follow- ing limitations for temperature and humidity.
• Temperature should not be higher than 30 °C.
• Relative humidity should be below 70%.
Temperatures above 30 °C will reduce the expected shelf life according to the following guideline.
• Every increase of 8 °C will reduce the shelf life by half.
Storage temperatures above 46 °C are not allowed at all. An increase in humidity will not cause serious material damage but could lead to higher initial stretch of the belt on the drive.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1238097
För att inte tala om att använda motortvättmedel och avfettningsmedel under huven. De brukar vara extremt aggresiva mot tex remmarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1238321
När jag läser saker börjar jag alltid fundera ...
Wizzman skrev: Temperature should not be higher than 30 °C
Storage temperatures above 46 °C are not allowed at all.
Var innebär det det där för kamremmen som ju sitter direkt intill motorblock och topplock som ligger på ca 100 grader i temperatur varma sommardagar.

100 grader - 30 grader (rekommenderat temperatur enligt texten) = 70 grader över detta när den sitter på motorn.
Wizzman skrev:Every increase of 8 °C will reduce the shelf life by half.
70 / 8 = 8,75 ggr tempstegring över 30 grader. 0.5^8.75 = 0.0023

0.0023 * 7 år = 8 veckor.

Så remmen klarar sig alltså 8 veckor om den befinner sig i 100 grader monterad på motorn då.

Fast enligt texten fick det ju också max vara 46 grader, och det är det ju hela tiden där remmen sitter på motorn så det borde inte fungera överhuvudtaget ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1238325
Nja, så tolkar inte jag det hela, jag tolkar det såhär:

För att tillverkaren ska kunna hålla det som utlovas gällande mil/år när remmen väl sitter monterad så får den dessförinnan inte vara utsatt för omständigheter utanför det som är specat ovan..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1238349
Variosboy skrev:Nja, så tolkar inte jag det hela, jag tolkar det såhär:

För att tillverkaren ska kunna hålla det som utlovas gällande mil/år när remmen väl sitter monterad så får den dessförinnan inte vara utsatt för omständigheter utanför det som är specat ovan..

Visst är det så. Men det har väl en följdverkan också?

Tex får man inte lagra den över 46 grader, för då gäller inga garantier alls. Det kan ju tex lätt hända om den åker i en container på ett fartygsdäck under leverans.

Men vad händer om det blir över 46 grader under huven på bilen, borde ju inte vara någon skillnad.
av Wizzman
#1239548
Jag antar att remmen börjar åldras/brytas ner över den temperaturen, och det vill man inte att det ska börja innan remmen är monterad. Plockade bort remmen på bilden ovan idag - den som varit monterad i ca 14-15 år. Här kommer en bild till.

Bild
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]