Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped
#1236422
Hoppas de e ok att ja frågar om en fyrjjuling.
550 4takt.
Köppte ett nytt batteri i somras.
Nu helt plötsligt dör den.
Batteriet är urladdat.
Ja laddade det i 24 tim.
Sätter i det i fyrhjulingen.
Men efter en stund är det tomt igen,o den dör.
Ja kör ju me vinchen te plogen nu.
Men har inte lyset på.
Jag har mätt om den laddar,o de gör den när ja mäter.
Kan de va så att den laddar ibland o ibland inte.eller e de batteriet de e fel på
av Rådlös
#1236443
Dina frågor leder till att man måste mäta för att veta svaret. Det kan ju vara så att batteriet går att ladda, men behåller inte laddningen. (Jag har själv ett som uppför sig så på åkgräsklipparen) Det säkraste sättet är att mäta med en batteritestare. Den mäter under belastning och då först visar batteriet vad det går för. Biltema har sådana, men man kanske inte lägger ut 500 - 1000 kr för en (1) mätning. Men även bilelektriker och större bensinstationer som säljer nya batterier kan ha en sådan. Men om man känner lite av ett prylbehov, så kanske man finner flera användningar för sin batteritestare. På arbetsplatser brukar sådana som har t.ex stroboskåplampor och momentnyklar vara populära personer. Säkert den som är känd för att äga en batteritestare också?
av monarped
#1236565
ja har en sån, o testade.
den visade att batteriet var sisådär.
inte bra o inte slut.
lite halvdåligt.
va o köpte ett på bt nu.
har faan inte rå o köpa original,som detta va.
det var utförsälning på detta , o ingen garanti.
märke polar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236603
En vinsch tar ordentligt med ström, mät hur många V du har på batteriet med motorn på tomgång och vinschen på med belastning. Du kanske får ha högre tomgång och/eller större batteri om du arbetar mycker med vinschen.
av MickeM
#1236663
Mät spänningen på batteriet när den går, som sagt.
Skall då ligga runt 14volt med lyse på, men en ATV har inte så kraftig generator som en bil så det kan ta en stund efter start.
Men spänningen skall defenitivt öka genast med motor igång.
Mäta medan man winchar säger inget, för det beror helt på hur tungt det går.

Statorfel förekommer, främst på Kinamaskiner.
Likriktaren också.
Men kolla noga så alla kontakter sitter ihop ordentligt.
Ofta slutar laddningen om man drar isär kontaktdonet vid likriktaren.
Den har som kylflänsar på sig.

Vi har Biltema batterier i våra Yamaha 4hjulingar.
Jag kör plog med den äldsta, och har då 2x 27w ledstrålkastare (en fram och bak) samt winchen för att lyfta.
Orginalljuset släkt, för det ger inget extra ljus att tala om, utan bara drar ström.
Funkat i flera år nu. Riktigt bra batterier.
Det tar ca 35-40min för en snöröjning för oss här i skogen.
Kör man bara en uppfart i stan om 5min räcker det nog inte, utan måste underhållsladdas.
av Rådlös
#1236680
Jag ser att Biltema har en "modern" elektronisk modell numera: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000035744/
Förr var det ett stort motstånd som hade konstant resistans även när det blev varmt. Det är inte alla motstånd som klarar det. Och det blev rejält varmt när man testade. Men nu tycks Biltema ha någon annan teknik. Kanske något för den som har flera fordon och behöver hålla dom i topptrim?
Dessvärre gäller det ju bara 12 volt. Så den som har t.ex entreprenad eller skogsmaskiner har inte så mycket nytta av denna mätare. Kanske borde rubriceras som ett instrument för hobbybilister?
av MickeM
#1236883
Lite offtopic nu, men 24v systemen jag sysslat med är två 12v batterier i serie. (Plus till minus, minus till plus)
Traktorer och lastbilar.

Våran skogsmaskin tex, går utmärkt att ladda med 12v laddare satt på ena batteriet, och startkablar över till andra batteriet, om man släpper ena polklamman till kabeln mellan batterierna.

Med TVÅ laddare, borde man kunna ladda båda, utan att lossa någonting.

Edit:
Fick flr mig att det handlade om laddare och läste visst slarvigt....
Ser nu att det senaste inlägget handlade om batteritestare, och det funkar ju utmärkt på ett i batteri i taget utan att släppa något alls i 24v system.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]