Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1238878
SvenB skrev: Är det de som bor i Stockholms stad, och har kollektivtransport "runt hörnet", eller de i länet som behöver bil för att få vardagen gå ihop?
Så var det ju innan när man införde biltullar/trängselskatt. Man var ju ytterst noga att inte fråga någon som hade bostad utanför tullarna om de tyckte det var ett bra förslag.

Tex de som bor söder om stan men jobbar norr om och tvings pendla på Essingeleden var man ju noga med att inte ta med i opinionsundersökningarna.

Samma sak, när Göteborgarna lade tull på E6an. Hur fasiken menar man att man ska ta sig förbi Göteborg och Stockholm utan att köra E6 eller Essingeleden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1238880
Sorry för lite sent svar...

Jag tänker på den undersökning som delvis rapporterades om av SVT som nån länkade, men där man inte jömförde med de som tyckte tvärtom samt de som var osäkra.

http://www.inizio.se/om-dieselforbud-i- ... torstader/
Bild


Går man in och kollar resultatet o tabellerna där kan man också se att bland svarande i "storstad" är 51% positiva till förbud, mer än dubbelt än de som är negativa (25%) till förbudet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238883
Att "bara" 51% av de som bor i storstad är positiva till eventuella miljözoner förvånar mig. Trodde att det skulle vara högre procent. Men det jag menar är att det är fel att bara ta hänsyn till dessa. :|
Användarvisningsbild
av joel80
#1238885
SvenB skrev:Att "bara" 51% av de som bor i storstad är positiva till eventuella miljözoner förvånar mig. Trodde att det skulle vara högre procent. Men det jag menar ät att det är fel att bara ta hänsyn till dessa. :|
Fast du har ju "bara" 25% som är negativa.

Och för att vara tydlig så verkar det vara de som svarat att dom bor i Storstadsregion. (Jag skrev nog Stockholm tidigare..) Vilket också innefattar Göteborg och Malmö. (Dock ingen uppdelning på innerstad.. Då skulle det nog vara ännu större skillnad.)

Om man som politiker vill blidka flest människor inför valet ser jag det i allafall inte som negativt att man går vidare med förbuden.. Speciellt inte för lokalpolitiker i Stockholm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1238987
Hörde det här på SR igår:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6906286

Man säger att Bilsweden säger att andrahandsvärdet på dieselbilar minska lite redan, och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239010
joel80 skrev:.. och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
Dumma vore de annars. De utnyttjar folks rädsla över att, eventuellt, få begränsat användningsområde på sin bil. Frågan är vad de tar ut för dom sedan? :wink:
av SnurreSprätt
#1239036
SvenB skrev:
joel80 skrev:.. och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
Dumma vore de annars. De utnyttjar folks rädsla över att, eventuellt, få begränsat användningsområde på sin bil. Frågan är vad de tar ut för dom sedan? :wink:
Har bekanta i bilhandlar branschen (främst beg och icke märkesbundna) och rädslan är större än många vanliga svensson förstår.
För att nämna några saker som sagts och berättats: flera handlare runt om i landet dumpar iväg stora lass (både parti och styck sälj) med diesel bilar till försäljning för att ordentligt krympa lagerstocken på just diesel drivet. Man köper ogärna in diesel om det inte är riktigt bra marginaler, samma vid inbyten.
Diesel debatten som snurrar i Sverige idag tas på största allvar av handlare som är livrädda för konsekvenserna av div diesel förbud.

Tar man ex en handlare som snittar 100st bilar i lagerstock varav att kanske 70-80% är just diesel, en prisminskning på säg 10% överlag på dieselbilarna skulle ge ganska tydliga tapp siffror för den firman. Det firman tappar på en bil måste tas igen på andra.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239060
Jo, jag förstår att bilhandlare, som inte är märkesbundna eller säljer nybilar, är oroliga över att besked om eventuella miljöbegränsningar dröjer. Men den bilhandlare, som är märkesbunden och säljer nya bilar, som jag har kontakt med verkar inte speciellt orolig. De har inte märkt något direkt motstånd mot de Euro5 bilar de bytt in. De står inte längre i bilhallen än vad som är vanligt. Och priset ligger i nivå med förra året. De köper ju inte in bilar, utan de begagnade de har är inbytesbilar. Mitt senaste byte var ju en Euro5 bil mot en Euro5 bil. Precis som en "vanlig" affär med andra ord. :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1240067
Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga men det finns så många trådar om plus för El-bil, och minus för diesel, så det är väl skit samma vilken jag ställer frågan i :roll: Jag har läst i någon tråd att det inte skulle vara tillåtet med dragkrok på El-bil eller laddhybrid. I dag var jag i Katrineholm i ett ärende. Min vana trogen gick jag in hos Volvoförsäljaren för att "fönstershoppa". Där fanns två V60 D6TE med dragkrokar. Så vad är sant? :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 34

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]