Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1240416
Imorgon presenteras förslaget. Redan nu är det klart att kommuner kommer få införa miljözoner. Men jag fattar inte riktigt på SVT vad dom menar.

Först skriver dom:
Förslaget som presenteras i morgon, innebär att äldre dieselbilar portas från svenska stadskärnor. Men införandet skjuts fram med två år till 2022.
Sen går dom igenom zonerna:
Enligt vad SVT erfar handlar det om tre miljözoner där man i den hårdast reglerade zonen (zon 3) bara kommer att tillåta elfordon samt de mest miljövänliga gasbilarna som uppfyller kraven för Euroklass 6.

I den medelreglerade zonen (zon 2) tillåts, till en början, även något äldre dieselbilar, det vill säga bilar som är tillverkade 2006 och senare. Men när miljözonerna är fullt införda 2022 kommer kommunerna att kunna förbjuda alla dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euroklass 6 även i zon 2.
Men sen avslutar dom mer:
Först 2022 får kommunerna rätt att utestänga äldre dieselbilar från stadskärnor och andra miljökänsliga områden. De kommuner som vill kan förstås införa miljözonerna redan 2020.
Förstår ni vad sjutton dom menar? Får kommuner införa föbud 2020 eller inte? Eller får man ha miljözoner som inte får stänga ut nån? :D Alla ska med! :lol: :lol:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ersonbilar
Användarvisningsbild
av Derank
#1240423
såhör står det på DI

Regeringskällor säger till Aftonbladet och SVT att det blir i tre nivåer med start 2020. Enligt regeringskällorna kommer dieselbilar äldre än 2015 års modell att kunna förbjudas från stadskärnor från 2022.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240426
Ah... Så från 2020 kommer man få införa det. Men då kanske inte med förbud för ens Euro5 utan ännu äldre?
av Mwi
#1240434
Det är ju ganska uppenbart att det här är en fråga som mp drivit, och där S inte har riktigt samma uppfattning.
Skälet till fördröjningen är, enligt SVT:s källor, att Socialdemokraterna har hållit emot.

Med mindre än sex månader till valet vill man ogärna riskera att stöta sig med de 1,3 miljoner bilister som kör den typ av dieselbil som inte kommer vara tillåten i miljözon 2, till exempel Stockholms innerstad. Många av dem köpte också sin bil när dieselbilar var subventionerade som miljöbilar.
De som har köpt en begagnad Euro5 klassad diesel i dag kanske har gjort en bra affär :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1240435
Derank skrev: Enligt regeringskällorna kommer dieselbilar äldre än 2015 års modell att kunna förbjudas från stadskärnor från 2022.
Sedan är frågan vad de menar med "stadskärnor"? Hela innerstaden, som Daniel Helldén vill, eller det område där det är halterna av NOX är över EU:s gränsvärden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240436
Alltså det är ju en fråga för varje stad/kommun. Man ger väl troligen från regeringen tillåtelse att införa dom här zonerna på alla vägar som kommunen ansvarar för. Tror inte man skriver in defentioner om hr nära stadskärnor man får eller inte får införa det. Så nu när det här väl kommer, kommer t.ex Stockholm stad att sätta sig ner och se var dom ska börja med förbuden.

Mwi, hur menar du? Euro 5 förbjuds ju enligt förslaget. (Fast två år senare vilket bör få prisfallen att gå lite långsammare.)
Det är Euro6 som verkar klara sig... SVTs reporter verkar varit lite förvirrad när dom skrev. På andra sidor står det bl.a:
"I zon två blir det först 2022 möjligt att förbjuda alla dieselbilar som inte uppfyller den senaste reningen Euro 6, vilket i princip gäller alla bilar som är äldre än från september 2015."
https://www.di.se/bil/uppgifter-aldre-d ... adskarnor/

Eller från sr.se
"Förutom de miljözoner som idag finns för tung trafik, ska två slags miljözoner från år 2020 kunna införas för personbilar. I den ena, miljözon 3, kommer bara få köras bilar med nollutsläpp, alltså gas eller eldrivna.
Miljözon 2 kommer bara medge dieselbilar från årsmodell 2011, euro fem.
Men efter några år kommer kraven på bilarna att skärpas. Från år 2022 kommer bara dieslar från 2014 och senare år får köras i miljözon 2."
Användarvisningsbild
av SvenB
#1240441
joel80 skrev:
Eller från sr.se
"Förutom de miljözoner som idag finns för tung trafik, ska två slags miljözoner från år 2020 kunna införas för personbilar. I den ena, miljözon 3, kommer bara få köras bilar med nollutsläpp, alltså gas eller eldrivna.
Miljözon 2 kommer bara medge dieselbilar från årsmodell 2011, euro fem.
Men efter några år kommer kraven på bilarna att skärpas. Från år 2022 kommer bara dieslar från 2014 och senare år får köras i miljözon 2."
Men enligt det sista du citerar så klarar sig Euro5 också, precis som Mwi skrev. Nu tror jag ju inte det, men vi får nog se i morgon. Men jag tror inte att årtalet 2022 är "gripet ur luften" Då är det ju valår igen. :roll:
av Mwi
#1240445
joel80 skrev:Mwi, hur menar du? Euro 5 förbjuds ju enligt förslaget. (Fast två år senare vilket bör få prisfallen att gå lite långsammare.)
Det är Euro6 som verkar klara sig... SVTs reporter verkar varit lite förvirrad när dom skrev.
Ja att det än så länge är förvirrat är jag enig med dig joel80 men det bli väl så när media spekulerar innan faktan är presenterad.
Det jag tänker med Euro5 klassade bilar är att 2022 så börjar de bli så gamla att miljözoner troligtvis bara marginellt påverkar värdet, då är ju bilarna som berörs mellan 8 till 16 år gamla. Det intressanta är väl vad som händer om miljörörelsen i Sverige börjar stämma städer för att luften är för dålig och bryter mot EU:s gränsvärde så som den Tyska miljörörelsen har gjort.
Enligt SVT så verkar gränsen vara vid 2006.
I den medelreglerade zonen (zon 2) tillåts, till en början, även något äldre dieselbilar, det vill säga bilar som är tillverkade 2006 och senare.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240446
Sant... En bil som är runt 10 år har ju inte så mycket mer att tappa.

Men vi får väl se hur mycket av det här som stämmer när förslaget presenteras imorrn. :)
Medias spekulationer brukar ha en del sanning i sig men missar ofta detaljer.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 34

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]