- tor 22 mar 2018, 16:54
#1240416
Imorgon presenteras förslaget. Redan nu är det klart att kommuner kommer få införa miljözoner. Men jag fattar inte riktigt på SVT vad dom menar.
Först skriver dom:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ersonbilar
Först skriver dom:
Förslaget som presenteras i morgon, innebär att äldre dieselbilar portas från svenska stadskärnor. Men införandet skjuts fram med två år till 2022.Sen går dom igenom zonerna:
Enligt vad SVT erfar handlar det om tre miljözoner där man i den hårdast reglerade zonen (zon 3) bara kommer att tillåta elfordon samt de mest miljövänliga gasbilarna som uppfyller kraven för Euroklass 6.Men sen avslutar dom mer:
I den medelreglerade zonen (zon 2) tillåts, till en början, även något äldre dieselbilar, det vill säga bilar som är tillverkade 2006 och senare. Men när miljözonerna är fullt införda 2022 kommer kommunerna att kunna förbjuda alla dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euroklass 6 även i zon 2.
Först 2022 får kommunerna rätt att utestänga äldre dieselbilar från stadskärnor och andra miljökänsliga områden. De kommuner som vill kan förstås införa miljözonerna redan 2020.Förstår ni vad sjutton dom menar? Får kommuner införa föbud 2020 eller inte? Eller får man ha miljözoner som inte får stänga ut nån? :D Alla ska med! :lol: :lol:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... ersonbilar
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13