Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1237095
llesrof skrev:fossildrivna bensinbilar som i bästa fall har en inblandning av 15 procent etanol.
Alla bensinbilar går att köra på 85% etanol. Det krävs bara lite god vilja av bilägaren och gärna lite hjälp av Staten. Det går utmärkt att köra på 100% etanol också, men inte med dom bensinmotorer som rullar idag. Hade dock Staten bestämt sig för 10 år sedan att vi skulle köra mer fossilfritt och gett lite subventioner för det så hade det kanske funnits 20, kanske 30% helt fossilfria etanolbilar idag (Saab hade färdiga bilar i mitten på -00- talet men don kom aldrig ut) och kanske sluppit denna diskussionen om dieselbilen vara eller inte vara för dom hade kanske inte varit lika många som dom är idag. Det är mycket lättare att bygga en etanolmotor som inte släpper ut gift än en dieselmotor. När det gäller den etanol vi har idag (E85) finns det en hel del utsläpp (kallstarter) men kan man köra på ren (100%) etanol så blir avgaserna mycket renare och mest vattenånga och i naturen lättlösliga saker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1237223
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Jag tror det går rätt fort tills vi har åtminstone 50% laddar bilar i nybilsförsäljningen. Speciellt nu efter bonus-malus införs i sommar.
Ska bli intressant och se vad du väljer för bilar härnäst, kommer du lämna Volvo nu och gå till annat märke, eller kommer du fortsätta rulla med dina dieselbilar, det finns ju fortfarande ingen elbil på radarn från Volvo, trodde man skulle puffa för en eldriven V60 för framtiden nu man visade upp NYA V60, men icke, där var man knäpptyst fortfarande, bara hybrid med prestanda, ingen elbil för miljön alls i sikte.
Jag byter till en elbil. Sneglar lite på XC40 men den är egentligen lite liten för mitt behov.. Men känns allt i övrigt rätt kan jag tåla det. Den samt en till modell som inte än är avslöjad vilken (hoppas på nya V60) är ju lovade under 2019.

Det blir att förlänga leasingen på hybrider jag har nu ett halvår eller nått sånt isåfall. Räknar inte med att Volvo har ett alternativ till årsskiftet.

Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel.... Volvo hade inget annat alternativ då jag köpte den. Vår andra Volvo är en T4F som så gott som endabart körs på E85.

Sneglar lite på Hyundai också.. Är inte helt sugen på att byta märke men blir Volvo för försenad kan det ändå bli så. Flera andra intressanta kommer också under 2019, så får inte Volvo tummen ur så byter jag märke ändå.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237236
Favazza skrev:
Derank skrev:nu gäller ju förbudet inte Euro6 bilar heller så inte tror jag folk säljer sin nyinköpta euro 6bil för att köpa en bensinare, knappast troligt. Sedan beror det väl lite på vart i landet man bor, här i Norr besöker vi aldrig stan iaf, kidsen håller ju till med bilarna i köpcentrarna på helgerna och bränner gummi, och vi andra har ju allt i dessa köpcenterpallats iaf så vi behöver aldrig besöka stan. Städerna här uppe har ju iaf dött ut mer el mindre så här kommer de aldrig att införa nåt sånt förbud för då dödar de det sista som finns kvar i stadskärnan.
Jag är en av dem som letar. Inte enbart för detta, men självklart pushar det på.
Inte desperat på något vis, men hittar jag en som tilltalar så blir det ett byte. Frågan är vad som händer med inbytespriserna? Lär ju inte få grymt betalt när handlarna har 10 likadana innan som kan vara svårsålda...
Du vet aldrig vad du får i inbyte innan den dagen är där. Och du vet inte vad du skulle ha fått ifall handlaren inte hade 10 likadana svårsålda heller. Och att byta bil efter 1-2 år är ju sämsta affären iaf.

275 skulle jag få i inbyte för xc60in d4 awd 2016. Helt ok med tanke på att de sålde classic för 360 alde less nyligt.

Xc volvo går zlltod att sälja här i norr sa handlaren oavsett. Hör vill de ha diesel.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1237270
Att det går att sälja diesel i norr nu gör inte norr immuna. Om det blir svårt att få iväg begagnade dieselbilar i söder/storstäderna kommer dom spridas norrut eller till ställen där dom kan gå att sälja, men då kommer det bli för stor tillgång mot efterfrågan och då sänks priserna.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237271
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Ska bli intressant och se vad du väljer för bilar härnäst, kommer du lämna Volvo nu och gå till annat märke, eller kommer du fortsätta rulla med dina dieselbilar
Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel...
Har du räknat på hur förhållandet El/Diesel ligger för dig om du räknar på en längre tid?
Användarvisningsbild
av joel80
#1237277
Ungefär 40/60 Sven. Alltså mest dieselmil.
Kör lite för långa sträckor för att hybriden helt ska komma till sin rätt, så som sagt blir det ren elbil nästa gång så man får lite räckvidd.

Snittförbrukningen ligger på kring 0,3-0,4l/mil.... Närmre 0,3l/mil höst, sommar vår, och runt 0,4l vintertid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237294
joel80 skrev: Jag byter till en elbil. Sneglar lite på XC40 men den är egentligen lite liten för mitt behov.. Men känns allt i övrigt rätt kan jag tåla det. Den samt en till modell som inte än är avslöjad vilken (hoppas på nya V60) är ju lovade under 2019

Det blir att förlänga leasingen på hybrider jag har nu ett halvår eller nått sånt isåfall. Räknar inte med att Volvo har ett alternativ till årsskiftet..
Verkar inte vara någon V60 eller XC40 på gång under 2019 heller som el-bil, inte innan 2020 tidigast verkar det som .
joel80 skrev: Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel.... Volvo hade inget annat alternativ då jag köpte den.
Kunde inte låta bli att kalla din Diesel-hybrid en Dieselbil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Men som en av Sveriges mesta och intensivaste el-bilsförespråkare förväntar jag mig att du snart gör ett byte till ren el-bil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1237308
VolvoB20 skrev: Verkar inte vara någon V60 eller XC40 på gång under 2019 heller som el-bil, inte innan 2020 tidigast verkar det som.
XC40 verkar i allafall komma i höst, och Volvo har ju lovat 2019. Jag hoppas att det kan bli ytterligare en på SPA-plattformen under 2019 också..
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... lir-elbil/
http://alltomelbil.se/volvo-xc40-kommer ... igen-2019/


Nu vet man ju aldrig, inget av de ovan är några garantier, men nog finns det visst hopp om att det kan komma under 2019.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237353
joel80 skrev:Att det går att sälja diesel i norr nu gör inte norr immuna. Om det blir svårt att få iväg begagnade dieselbilar i söder/storstäderna kommer dom spridas norrut eller till ställen där dom kan gå att sälja, men då kommer det bli för stor tillgång mot efterfrågan och då sänks priserna.

Jag tycker man har hört det där i alla år oavsett drivmedel, då jag köpte första dieseln var man inte klok, då jag köpte etanolaren 2012 sa säljaren att den där blir svårsåld, alla vill ha diesel, den såldes direkt jag bytte in den. Då jag skullre köpa bensinare för 2år sedan var de osäljbara enligt säljaren på beggmarknaden, ingen köper bensin os vosv osv.

Den dagen jag ska köpa nytt tar jag det jag får och det är ju ett marknadspris, jag kan ju inte säga att jag skulle fått 20k mer om inte mediadrevet varit igång med dieselskräcken, el hur.

Man köper det man vill ha för stunden och tar vad man får i inbyte när man ska byta igen, det verkar bara vara här på forat folk nojar upp sig på kalkyler hit och dit och restvärden och borde man byta nu el om 1år el ska jag vänta el köpa en cyckel el åka buss osv osv osv.....m¨ste bli sjukt jobbigt bilägande.

Bolaget jag jobbar åt tog bort hybrid i tjänstebilsparken de närmaste 3åren enbart v90, xc60 och xc40 blev kvar. Fanns noll efterfrågan enligt enkäterna de skcickat ut och då är vi endå verksamma på i stort sett hela sverige och har säljare på 80 depåer som alla har rätt till tjänstebil.

Alla servicebussar blev crafter 4wd....diesel, inet ens de som kört runt lokalt i stockholm och bara tittar till ( de behöver inte ha med sig några verktyg ell så ) valde en el/hybrid
Användarvisningsbild
av Derank
#1237355
och när kunde man senast fynda en beggad bil, alla törstiga bensinare skulle ju ochså bli gratis, för ingen ville ha dom, blev det så? nä.

Och jag tror inte folk gråter direkt om de kan fynda en merca GLE 2017 årsmodell för halva priset om 2år, men så kommer det ju inte att bli.

Enda gången jag kan minnas att det gick att få 12-17% på en ny bil var under finaskrisen då bilhandlarna inte sålde ett skit, då gick det att pruta bra, men det vände snabbt upp igen.

Det går tyvär sällan el aldrig att göra en fynd i bilvärlden, men vill gärna tro det men det blir aldrig så. SAAB skulle ju bli gratis då de gick i graven för det skulle bli omöjligt att få tag i delar, blev det så? nä.

det finns alltid köpare, oavsett,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34
Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]