Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1237517
Jag var med min bil på service för en vecka sedan. I väntan på att den skulle bli klar satt jag i bilhallen och fikade. Då kom bilförsäljaren och satte sig, och vi kom in på detta med framtida inbytespriser. Det han förutspådde var att mellanpriset vid inbyte kommer vara i stort sett lika som tidigare. Han gav ett exempel. Jag bytte i september min V50 Euro5 mot en V40 Euro5. Där var mellanpriset precis detsamma som före debatten, om förändringar för dieselbilar. Om den ena bilen sjunker i värde, gör den andra det också. På min fråga om hur det blir ifall jag skulle köpa en laddbar bil blev svaret: Precis som nu, jag vill ju sälja en bil till dig. :wink:
Användarvisningsbild
av SRT
#1237588
Jo kommer det från en försäljare så ska man nog inte förvåna sig för mycket men man undrar ju ändå hur han ska kunna sälja en bil som kanske ingen vill ha och hur detta löses bäst ju fler bilar som fylls på av dessa eventuella damsamlare.Och att priset för dessa bilar då skulle förbli det samma bara för att denna säljare mycket riktigt vill sälja bil är ju bara att glömma rent logiskt.Men, men, i bilförsäljaresammanhang så fungerar ju det mesta.
:D
av Rådlös
#1237603
" man undrar ju ändå hur han ska kunna sälja en bil som kanske ingen vill ha"

Dom kanske exporteras? I fallet med gasbilarnas inbyggda körförbud efter 20 år, var det uppgifter i media för något år sedan att det gick att exportera gasbilar till bl.a Tyskland och Nederländerna. Det var någon representant för någon "bilhandlarorganisation" som uttalade sig. (Bil Sweden???) Nu ligger ju Dieselbilar i Tyskland lite "svettigt till", men dom kanske går att sälja till Östeuropa?
I sammanhanget, för flera år sedan kom jag i samspråk med en man från Japan. Han hade varit många år i Sverige, så språket var inga problem. Vi råkade ha varsin Volvo 245, men med 10 års åldersskillnad. Han berättade då att bilar i Japan var aldrig äldre än 3 år. När dom kom i den åldern exporterades dom till Sydostasien. Nu minns jag inte exakt varför, men tror (vill minnas?) att det var någon skatteteknisk fråga som dom löste så.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237619
SRT skrev:Jo kommer det från en försäljare så ska man nog inte förvåna sig för mycket men man undrar ju ändå hur han ska kunna sälja en bil som kanske ingen vill ha och hur detta löses bäst ju fler bilar som fylls på av dessa eventuella damsamlare.Och att priset för dessa bilar då skulle förbli det samma bara för att denna säljare mycket riktigt vill sälja bil är ju bara att glömma rent logiskt.Men, men, i bilförsäljaresammanhang så fungerar ju det mesta.
:D
Ja det gör ju det. Det finns nog tillräckligt med utrymme i en bilaffär för att de skall "bjuda på" ett godtagbart inbytespris, i stället för massa annat "krafs". :lol:
av FreddanNo1
#1237715
Tyskarna är inte så dumma. Förbjuda dieselbilar som idag är en tusendel så förorenande som för 30 år sedan. Sedan får de saken att sprida sig i EU (som de egentligen själva styr över) så de kan sälja ännu fler bilar. De begagnade dieselbilarna säljs sedan billigt till hugande spekulanter i Vitryssland och andra länder i öst. Tyskarna kommer sedan att få lika fin luft som i Norrlands inland i och med att landsgränserna också gäller uppåt i luften. Ingen främmande luft når någonsin Tyskland. När det blåser ostlig och sysostlig vind från de länder där deras gamla bilar finns kan inte den vinden med avgaser i nå Tyskland. Eller?
Användarvisningsbild
av Derank
#1237725
FreddanNo1 skrev:Tyskarna är inte så dumma. Förbjuda dieselbilar som idag är en tusendel så förorenande som för 30 år sedan. Sedan får de saken att sprida sig i EU (som de egentligen själva styr över) så de kan sälja ännu fler bilar. De begagnade dieselbilarna säljs sedan billigt till hugande spekulanter i Vitryssland och andra länder i öst. Tyskarna kommer sedan att få lika fin luft som i Norrlands inland i och med att landsgränserna också gäller uppåt i luften. Ingen främmande luft når någonsin Tyskland. När det blåser ostlig och sysostlig vind från de länder där deras gamla bilar finns kan inte den vinden med avgaser i nå Tyskland. Eller?
Ja så är det nog

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237746
Rådlös skrev:I sammanhanget, för flera år sedan kom jag i samspråk med en man från Japan. Han hade varit många år i Sverige, så språket var inga problem. Vi råkade ha varsin Volvo 245, men med 10 års åldersskillnad. Han berättade då att bilar i Japan var aldrig äldre än 3 år. När dom kom i den åldern exporterades dom till Sydostasien. Nu minns jag inte exakt varför, men tror (vill minnas?) att det var någon skatteteknisk fråga som dom löste så.
Joo, det stämmer även om jag inte kommer ihåg att det var så kort tid. En bekant jobbade i Japan (Tetra Pac) i många år (bodde där också) och han sa' samma sak. Detta var på -80-talet men (enligt honom) var det stränga krav på avgasreningen som gjorde detta. Vissa komponenter på motorn (typ katalysator, EGR och liknande) skulle bytas efter vissa mil och det var såpass kostsamt att det byttes till ny bil istället.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238654
Mwi skrev:Här i Sverige verkar det inte finnas något större intresse för miljözoner, det kanske bara är små partier som låter mycket men som ingen lyssnar på som driver frågan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6905534
Det verkar som Göteborg har ett trafikkommunalråd, som har "tankegåvorna" kvar i alla fall.
Men i Göteborg finns inga planer på miljözoner, enligt avgående trafikkommunalrådet Johan Nyhus
– Vi tycker inte det just nu. Och ska det införas, så förväntar jag mig tydligare konsekvensbeskrivning vad det innebär

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1238667
SvenB skrev:
Mwi skrev:Här i Sverige verkar det inte finnas något större intresse för miljözoner, det kanske bara är små partier som låter mycket men som ingen lyssnar på som driver frågan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6905534
Det verkar som Göteborg har ett trafikkommunalråd, som har "tankegåvorna" kvar i alla fall.
Men i Göteborg finns inga planer på miljözoner, enligt avgående trafikkommunalrådet Johan Nyhus
– Vi tycker inte det just nu. Och ska det införas, så förväntar jag mig tydligare konsekvensbeskrivning vad det innebär

Trevligt att det ännu finns politiker som lever i verkligheten, tråkigt att just denna politiker tycks vilja sluta sitt uppdrag.
Tänk om (hemska tanke) ersättaren blir en rabiat miljöpartist?

Mike
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 34

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]