Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1235459
Det är dags att köpa en andrabil för sådär 20.000:- för några kilometer färd i stadstrafik. Det finns många Renault Clio och Megane, Hyandai, Kia, Peugeot etc. runt 2005 och 15-18.000 mil, alltså småbilar som går på få droppar och vad jag söker. Något tips om vad att undvika förutom se till att kamrem är bytt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235506
Dottern köpte en (lågmilad 7000 mil) Peugot 107 från 2007 för typ 3 år sedan. Jag fick byta koppling på den på somras (känt fel), så kolla på det om det skulle vara aktuellt med en sådan. Det är en 3 cyl. bensinmotor (kedja) på 68 hk (finns diesel också, men det skulle jag nog undvika). Ganska snabb i stan och drar omkring 0,5 l/mil i stadstrafik, skatten är typ 400 kr om året. Där var nya bromsskivor och klossar när hon köpte den och den har rullat omkring 9 - 10000 mil nu utan problem. Den har AC och elhissar fram och funkar för 4 personer. Är dock inget bagage då (max 2 mindre matkassar) Enda problemet där varit är AC-n, knappen för av och på krånglade, fanns inga beg. att köpa, nya var svindyra. "plockade" sönder den och smorde upp den och den funkade i fjor somras i alla fall. Vet ej nu, hon har i alla fall inte sagt något.
Detta är samma bil som Toyota Aygo och Citroen C1, dom byggs i samma fabrik i Kolin, Tjeckien. Och det har varit samma fel på kopplingen på alla, byttes på garantin i några år men dom tyckte dotterns bil blivit för gammal för att garantin skulle gälla.
Hon är i alla fall väldigt nöjd med den, jag också för det har inte varit några övriga problem med den.......
Typ sådan här.....
https://www.blocket.se/malmo/Toyota_ayg ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1235517
Ja den där trillingbilen är ganska kul att köra så länge man håller sig under 100. Pigg och smidig som en go cart.
av Lövet
#1235556
Aygo är bra billig och enkel men det är (i mina ögon) närmast en mopedbil. Dörrarna är typ 2cm tjocka och ljudisoleringen därefter. MEN, ska man bara åka under 70 km/h så funkar det säkert.

En sån här exempelvis är bättre och "mer bil" på de flesta sätt. Men är den bättre för dina behov? Vet inte, men den lockar mig mer i alla fall.
https://www.blocket.se/stockholm/Volksw ... ?ca=11&w=2

Alternativt:
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeo ... ?ca=11&w=1
Peugeot har jag och min familj haft ett gäng eftersom min bror jobbade på Peugeot ett tag och bilarna är mycket bättre än folk i allmänhet tror. Från XX7-serien och framåt är bilarna utmärkt hållbara. Sen är rostskyddet från 2005 och framåt närmast exemplariskt. Ingen av våra bilar rostat överhuvudtaget någonstans (förutom obehandlade delar i underredet förstås).
Användarvisningsbild
av V9097
#1235560
En kollega köpte en gammal Avensis som var jättefin för 15.000. Mycket bil för pengarna, men kanske för stor bil?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1235692
Köp en scooter :mrgreen:

Stirra inte för mycket på bränsleförbrukningen bara, ska den rulla så lite märks det ändå inte i plånkan :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1235842
Jag har provkört Peugeot 107, Skoda Fabia, Renault Megane och Cittra C1. De trevligaste att köra var Peugeot och Megane. Någon av dessa, något sista råd. De var typ 2005 och gått 15.000 med kamrem bytt och bra pris och skick. Bra däck etc.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1235846
Hur tyckte du att sittkomforten var i Megane:n? Jag hade en 2006 i drygt tre år. Körde 6.000 helt felfria mil, men när jag körde en "långresa" blev jag trött i ryggen, så jag längtade tillbaka till en Volvostol. För övrigt en trevlig bil. 8)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1235931
Tändspolarna på Mégane brukar ge upp.
Har bytt dessa på en släktings bil (1,6 MY05), de kostar ca tusenlappen/st och man byter dem på två minuter. Riktigt simpelt.
Den som byttes sist gav upp när jag lånade bilen, den blir i stort sett okörbar.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]