Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1235939
Jag hade en 2 litersmotor, där höll dom i alla fall :roll:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1235942
SvenB skrev:Jag hade en 2 litersmotor, där höll dom i alla fall :roll:
Ja de kan kanske hålla bättre pä 2,0, inte omöjligt..
Dessutom är väl 2,0 6-växlad vill jag minnas. 1,6 varvar typ 3000 r/min när man kör i 110 hk/h. I stan är den dock helt okej.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235956
Dottern hade för några år sedan (typ 10) en Renault Scenic (mycket trevlig bil), bygger på Megane, 2 l motor med enkelkam (finns dubbelkammotor också) där höll spolarna c:a 13000 mil. Men som sagt lätta att byta. Där finns ingen fördelare utan "bara" typ svänghjulsgivare så varje spole "tänder" 2 cylindrar åt gången 1-4 och 2-3 "gnistrar" samtidigt varannan gång. På den var det ett problem hela tiden hon hade den, hastighetsmätaren fungerade bara när den själv ville (givare i växellådan ungefär som Volvo) men lyckligtvis funkade den vi besiktningen
Användarvisningsbild
av Robbi
#1235991
Idag blev det annat ljud i frugan. Hon fick syn på en Citroen C3 HDI 1.6. Det är en 08 diesel på 110 hk som har gått 15.000 mil. Hon struntade fullständigt i drivlina och bilskatt (1800 kr) för bilen var så ”fräsch”, ”snygg”, och viktigast, rätt färg! (Ljusgrå/blå). Det spelade ingen roll vad jag sa efter det för hon ska minsann köra bilen och då bestämmer hon, så det så.

Som tur fick jag provköra och den var riktigt rolig med turbodiesel, annat krut än i de andra vi testade så tur det, för hon hade fullständigt struntat om så motorn var på 25 hk.

Den här klichén med att kvinnor väljer bil efter färg...är bevisad för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236023
Tänk bara på att en bil som bara körs korta sträckor kräver mer service och en dieselmotor är ännu dyrare att äga än bensinmotor vid korta sträckor. En diesel är en långfärdsmotor och fungerar mycket bra om man kör mycket.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1236087
lennarte skrev:Tänk bara på att en bil som bara körs korta sträckor kräver mer service och en dieselmotor är ännu dyrare att äga än bensinmotor vid korta sträckor. En diesel är en långfärdsmotor och fungerar mycket bra om man kör mycket.
Som tur är så ändrade sig frugan igen, fick syn på en ”skitsnygg och fräsch” mörkblå Clio 07, 12.000 mil. 75 hk. Orkar inte tjafsa utan nu blir det så. 27.000:- så den var i alla fall billig och kamremmen var bytt. Suck!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236171
Lycka till me bilen :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1236212
lennarte skrev:Lycka till me bilen :lol: :lol: :lol:
Tack! Själv glider jag i en V90 CC.Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
#1236898
Va fan! I lördags råkade frugan få syn på en ljusblå Cittra C3 -08 och det var dags igen. Nu fick hon inte ändra sig igen utan hon fick klippa den. Diesel Hdi 16v, 110 hk, 15000 mil och 24.499:-. Det var vad jag hade i kontanter, så det var bra. Hon kör ett par mil om dagen så dieseln blir nog bra, om den håller. Nästa gång leasar jag en ny bil åt henne.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]