Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1235589
Hur många år har Tyskland haft detta, med olika "zonmärken"? :?:
#1235633
SvenB skrev:Hur många år har Tyskland haft detta, med olika "zonmärken"? :?:
2008 infördes det i Berlin bla. när exakt det hela startade vet jag ej, men vad har det hjälpt på alla år......? Luften har ju inte direktblivit bätter trots införandet av miljözonerna.
#1235642
Derank skrev:
SvenB skrev:Hur många år har Tyskland haft detta, med olika "zonmärken"? :?:
2008 infördes det i Berlin bla. när exakt det hela startade vet jag ej, men vad har det hjälpt på alla år......? Luften har ju inte direktblivit bätter trots införandet av miljözonerna.
Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)
#1235659
SBergdahl skrev: Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)
Det stämmer att de sämsta är få, så att bara stänga ute dessa skulle inte göra så stor skillnad. Men eftersom Euro 5 dieslar är en klar majoritet (2/3?) av alla dieselbilar, gör det genast skillnad om man tar med dessa. De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
#1235663
SvenB skrev:
SBergdahl skrev: Det blir lite tandlöst när de bilar som är så gamla att de faller för strecket står för så liten del av de körda milen. Å andra sidan är ju t ex gamla surdieslar utan partikelfilter eller bensinbilar utan katalysator rätt hälsovådliga per körd mil även om det i stora hela inte gör någon skillnad för att de är så få. Blir ju inte sämre iaf :)
Det stämmer att de sämsta är få, så att bara stänga ute dessa skulle inte göra så stor skillnad. Men eftersom Euro 5 dieslar är en klar majoritet (2/3?) av alla dieselbilar, gör det genast skillnad om man tar med dessa. De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Ja precis med det nya systemet blir det många som stängs ute.

Men när det gamla infördes stod rimligtvis bilar före Euro 4 för en rätt stor andel av bilarna också.
#1235729
SvenB skrev: De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Att förbjuda Euro 6 innebär att bara elbilar får rulla. För det finns inga Euro 7 diesel eller Euro 7 bensinbilar ännu som tillverkas.

Att våga säga att bara 100% elbilar är tillåtna i Tyskland vore väldigt drastiskt.

Att byta ut 53 miljoner bilar på ett bräde skulle ju kosta en del.
#1236453
SBergdahl skrev:Det är lite komiskt att det blir ett sånt liv om det just i tyskland där de redan har miljözoner som stänger ute för gamla bilar ur vissa områden. Klart det är känsligt att uppdatera ett sånt system med nya begränsningar men grunden finns ju redan där.
Beslutet är ju att städerna får välja själva om de vill förbjuda dieselbilar sämre än Euro6 att köra i städerna.
Även Euro5 dieslar med gröna plaketter kan de förbjuda att köra där om de vill.
De gamla bensinbilarna som ej kvalificerar sig för grön plakett idag är det ingen som nämner idag,de får inte köra i städerna redan idag.
Euro6 dieslar berörs ej så vad är problemet egentligen?
Det är bara till att köra på.
Lösning HVO diesel på de gamla dieselbilarna?
#1236471
VolvoB20 skrev:
SvenB skrev: De "vågar" inte ta med Euro 6 dieslar, för att stänga ute 2 år gamla bilar skulle vara "överkurs" ;-//
Att förbjuda Euro 6 innebär att bara elbilar får rulla. För det finns inga Euro 7 diesel eller Euro 7 bensinbilar ännu som tillverkas.

Att våga säga att bara 100% elbilar är tillåtna i Tyskland vore väldigt drastiskt.

Att byta ut 53 miljoner bilar på ett bräde skulle ju kosta en del.
Det är där vi hamnar till slut.
Så det dröjer nog några år.
"Dont Panic" Som det stod i instrumentpanelen på Elon Musk:s Tesla i rymden. :lol:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]