Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1344361
I Tjekien/Slovakien rullar fortfarande gamla Skodor 105, 120 eller Favorit från 70 och 80 talet. Jag ser däremot nästan inga SAAB bilar från de tiderna. Jag menar inte att SAAB var dålig, vill bara säga att Skoda tillverkade robusta bilar....Självklart VW, Audi, Volvo hade bästa kvalitet i Europa. Alltså inte konstigt att Trafikmagasinet rankade så, dock det fanns sämre bilar..
Fiat, Polonez, Zastava/Yugo.... Frågan är med vilka bilar jämförde man Skoda i denna rankning? Desvärre i Kina tillverkades då bara milioner cyklar....och nu ska vi köpa premium bilar därifrån...Usch..
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1344401
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 11:35
Fjonsson skrev: lör 26 okt 2019, 09:25 Då ser vi fram mot att du tar upp frågan om 5 år och berättar vad du lärt dig.
Jag har redan skapat min åsikt Det blir mer intressant att se vad du har lärt dig efter 5 år. Äger du S90 från Kina?
Ja. Jag kör en kinabyggd s90 och kommer antagligen ha den kvar om 5 år. Hittills har den gått drygt 4000mil utan problem.

Vad tror du jag kommer drabbas av p.g.a. att min bil är byggd i kina?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1344403
Jag är snart inne på det 27:e året på min Thailandsbyggda 940, har inte märkt någon skillnad i kvalitet ännu. Men vem vet det kanske faller i bitar imorgon
Användarvisningsbild
av Derank
#1344417
Har ju såklart ingen betydelse vart den är ihopmontetad, var väl som när alla skulle ha en Skövde motor....


Tillverningsländerna flyttas runt hela tiden, om 10år kan du få en vietnamesisk tillverkad Volvo, el kanske en indisk.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Ok67
#1344443
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 21:45 I Tjekien/Slovakien rullar fortfarande gamla Skodor 105, 120 eller Favorit från 70 och 80 talet. Jag ser däremot nästan inga SAAB bilar från de tiderna. Jag menar inte att SAAB var dålig, vill bara säga att Skoda tillverkade robusta bilar....Självklart VW, Audi, Volvo hade bästa kvalitet i Europa. Alltså inte konstigt att Trafikmagasinet rankade så, dock det fanns sämre bilar..
Fiat, Polonez, Zastava/Yugo.... Frågan är med vilka bilar jämförde man Skoda i denna rankning? Desvärre i Kina tillverkades då bara milioner cyklar....och nu ska vi köpa premium bilar därifrån...Usch..
Som sagt: jag tror mest att det är psykologiskt.

Jämför med hur japanska bilar togs emot när de kom till västvärlden på 70-talet. De flesta var rejält skeptiska.

Idag vallfärdar ingenjörer och företagsledare dit för lära sig om produktionstekniker som Kaizen. Den japanska produktionen har blivit blivit målet för många företag.

På liknande sätt kommer Korea och Kina nu efter.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om kinesiska volvobilar håller högre klass än de svenska. Att tillverka billigt med hög och jämn kvalité är asiater mästare på. De är mindre bra på innovation.
#1344444
frasse4 skrev: sön 27 okt 2019, 06:50 Jag är snart inne på det 27:e året på min Thailandsbyggda 940, har inte märkt någon skillnad i kvalitet ännu. Men vem vet det kanske faller i bitar imorgon Bild
Låter väldigt bra. Hoppas bara att man håller kvalititenen i nutider, för att markandsstrategin ser lite annorlunda ut idag.
Senast redigerad av 1 Freddy100, redigerad totalt 0 gånger.
#1344446
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 02:18
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 11:35
Fjonsson skrev: lör 26 okt 2019, 09:25 Då ser vi fram mot att du tar upp frågan om 5 år och berättar vad du lärt dig.
Jag har redan skapat min åsikt Det blir mer intressant att se vad du har lärt dig efter 5 år. Äger du S90 från Kina?
Ja. Jag kör en kinabyggd s90 och kommer antagligen ha den kvar om 5 år. Hittills har den gått drygt 4000mil utan problem.

Vad tror du jag kommer drabbas av p.g.a. att min bil är byggd i kina?
Jag har svårt att tro att kvalititen är samma i olika fabiriker. Det år tusentalas detaljer och faktorer som kan spela roll. Jag hoppas att din bil och andra Kinabilar inte har sämre kvalitet. Jag vill köra min bil i ca 10 år så jag blev inte besviken att den blev tillverkad i Sverige. Det blir kanske extra speciellt om en dekad att äga svenskt producerat Volvo.
#1344447
Ok67 skrev: sön 27 okt 2019, 11:02
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 21:45 I Tjekien/Slovakien rullar fortfarande gamla Skodor 105, 120 eller Favorit från 70 och 80 talet. Jag ser däremot nästan inga SAAB bilar från de tiderna. Jag menar inte att SAAB var dålig, vill bara säga att Skoda tillverkade robusta bilar....Självklart VW, Audi, Volvo hade bästa kvalitet i Europa. Alltså inte konstigt att Trafikmagasinet rankade så, dock det fanns sämre bilar..
Fiat, Polonez, Zastava/Yugo.... Frågan är med vilka bilar jämförde man Skoda i denna rankning? Desvärre i Kina tillverkades då bara milioner cyklar....och nu ska vi köpa premium bilar därifrån...Usch..
Som sagt: jag tror mest att det är psykologiskt.

Jämför med hur japanska bilar togs emot när de kom till västvärlden på 70-talet. De flesta var rejält skeptiska.

Idag vallfärdar ingenjörer och företagsledare dit för lära sig om produktionstekniker som Kaizen. Den japanska produktionen har blivit blivit målet för många företag.

På liknande sätt kommer Korea och Kina nu efter.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om kinesiska volvobilar håller högre klass än de svenska. Att tillverka billigt med hög och jämn kvalité är asiater mästare på. De är mindre bra på innovation.
Hoppas du har rätt i det som du skriver, för att jag sannolikt kommer att fortsätta vilja hålla mig till Volvomärke.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1344527
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 11:09
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 02:18
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 11:35

Jag har redan skapat min åsikt Det blir mer intressant att se vad du har lärt dig efter 5 år. Äger du S90 från Kina?
Ja. Jag kör en kinabyggd s90 och kommer antagligen ha den kvar om 5 år. Hittills har den gått drygt 4000mil utan problem.

Vad tror du jag kommer drabbas av p.g.a. att min bil är byggd i kina?
Jag har svårt att tro att kvalititen är samma i olika fabiriker. Det år tusentalas detaljer och faktorer som kan spela roll. Jag hoppas att din bil och andra Kinabilar inte har sämre kvalitet. Jag vill köra min bil i ca 10 år så jag blev inte besviken att den blev tillverkad i Sverige. Det blir kanske extra speciellt om en dekad att äga svenskt producerat Volvo.
Så du vet inte vad skulle kunna vara som skiljer men ändå är du säker på att svenskbyggd är bättre...
#1344535
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 19:18
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 11:09
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 02:18

Ja. Jag kör en kinabyggd s90 och kommer antagligen ha den kvar om 5 år. Hittills har den gått drygt 4000mil utan problem.

Vad tror du jag kommer drabbas av p.g.a. att min bil är byggd i kina?
Jag har svårt att tro att kvalititen är samma i olika fabiriker. Det år tusentalas detaljer och faktorer som kan spela roll. Jag hoppas att din bil och andra Kinabilar inte har sämre kvalitet. Jag vill köra min bil i ca 10 år så jag blev inte besviken att den blev tillverkad i Sverige. Det blir kanske extra speciellt om en dekad att äga svenskt producerat Volvo.
Så du vet inte vad skulle kunna vara som skiljer men ändå är du säker på att svenskbyggd är bättre...
Du verkar vara distraherat. Läs mina tidigare kommentarer.
Du får äga vilken bil du vill. Jag vill köra svenskt tillverkat Volvo.
Är du nöjd med din Kinaproducerat S90 så du får du ta det lugnt. Du har ju det du önskar,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]