Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1342798
Du har nog missuppfattat allt det här med var saker och ting är tillverkade.

Och du vet ingenting om Kina märker jag.....

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1342803
Angående v60 i gent så beror det på handelskriget mellan us och kina. Xc60 för us kan inte längre byggas i kina så den produktionen flyttades till torslanda och då fick lika många v60 flytta till gent.
#1342828
Freddy100 skrev: ons 16 okt 2019, 15:50 Tror inte på Kina produkter...fattar inte hur man kan köpa „Volvo” för ca 700k tillverkat i Kina...aldrig för mig.... :sick:
Ibland är ovetskap faktiskt lite sunt ;)
T ex att köpa en Volvo för 700kkr och tycka "wow, s*tan vad väl ihopsatt den är, men det är klart, den är ju gjord i Sverige" och sen några år senare få reda på att den blev ihopsatt i Kina ;-).

Ja nä, jag har inte en susning om hur "olika länders" montage-förmågor skiljer sig åt.. Bara en kul tanke ovan :-).
#1342876
Derank skrev: fre 18 okt 2019, 06:04 Du har nog missuppfattat allt det här med var saker och ting är tillverkade.

Och du vet ingenting om Kina märker jag.....

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Sant, jag vet inte så mycket om Kina, däremot har erfarenheter med Kina-produkter.
Du får gärna uppdatera mig om den fantastiska kinesiska kvaliteten som är ju känd i hela världen.... :P
Ni som köper leasing-, företagsbilar och behåller dem i 3 år blir inte ens besvikna på Dacia qualitet/reliabilty under första 3 år. Problem börjar senare, De som lägger hela beloppet från sitt konto och behåller bilen i 5-10 år har annan perspektiv.
Du får tycka vad du vill men låt mig ha min egna åsikt avseende kinesiska produkter...
Om du kunde välja din Volvobil: Kina eller Sverige tillverkad vilken väljer du? Från Kina ? :-D
Användarvisningsbild
av Funk
#1342986
Jag har ganska lång erfarenhet av volvobilar tillverkade i olika fabriker, har till och med kört en tillverkad i Canada och en i Thailand.. Min nästa blir från USA, det går säkert bra på samma sätt som den kinatillverkade S90 jag kör i jobbet då och då..
Den enda fabriken som levererat bilar som JAG haft problem med var den i Born, Holland...där faktiskt en del berodde på "fabriken" och inte bara konstruktionen.

/Thomas
av Ok67
#1344119
Mycket gissande här må jag säga.

Jag jobbar själv på ett av världens största läkemedelsföretag. Där sker all verksamhet enligt samma normer och reglementen oavsett på vilken site man befinner sig. All dokumentation är på engelska. Interna inspektörer åker runt i världen och kontrollerar att alla siter arbetar på rätt sätt. Får vi kvalitetsbrister så eskaleras det snabbt till huvudkontoret om vi inte hanterar problemet på rätt sätt.

Jag kan inte tänka mig att det fungerar på något annat sätt på Volvo Cars. Det enda som påverkar kvaliten är alltså konstruktionen.
#1344134
Jag tycker inte att det är speciellt lyckat jämförelse mellan Alvedon tablett och en bil som innehåller tusentals delar som passerar inte bara maskiner utan hundratals händer på „väg” till färdig form...
Jag köper hellre Volvo Made in Sweden än Made by Sweden...
av Ok67
#1344175
Freddy100 skrev: fre 25 okt 2019, 19:03 Jag tycker inte att det är speciellt lyckat jämförelse mellan Alvedon tablett och en bil som innehåller tusentals delar som passerar inte bara maskiner utan hundratals händer på „väg” till färdig form...
Jag köper hellre Volvo Made in Sweden än Made by Sweden...
Det är nog mest psykologiskt i så fall. Stora företag brukar vara måna om att göra verksamheten enhetlig. Det är dessutom en viktig del av varumärket. Om kina-fabrikerna spottar ur sig skitbilar så skadar det Volvo globalt, oavsett hur bra bilarna från Sverige är. Kunderna kan sällan skilja på var bilen är tillverkad. De har bara en relation till varumärket.
av Lövet
#1344176
Ok67 skrev:
Freddy100 skrev: fre 25 okt 2019, 19:03 Jag tycker inte att det är speciellt lyckat jämförelse mellan Alvedon tablett och en bil som innehåller tusentals delar som passerar inte bara maskiner utan hundratals händer på „väg” till färdig form...
Jag köper hellre Volvo Made in Sweden än Made by Sweden...
Det är nog mest psykologiskt i så fall. Stora företag brukar vara måna om att göra verksamheten enhetlig. Det är dessutom en viktig del av varumärket. Om kina-fabrikerna spottar ur sig skitbilar så skadar det Volvo globalt, oavsett hur bra bilarna från Sverige är. Kunderna kan sällan skilja på var bilen är tillverkad. De har bara en relation till varumärket.
Ja det här med att tillverkningsort skulle vara avgörande för tillverkningskvalitet är alldeles för förenklat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]

Bakspoiler 854 se 96:a

Har du bakvingen kvar? Tråden är f[…]