Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1234406
En bekant har en lampa som varnar för partikelfiltret är täppt. Bilen går som vanligt.
Felsökt med autocom och det va felkod på täppt partikelfiltret.
Kia tar runt 25-30 tusen för detta.
På bildelsbasen kostar ett filter 3-4000.

Okej att ett nytt kanske kostar 15-20.000 på Kia. Men är det arbetet som e svårt?

Arbetet borde inte va mer än att byta en katalysator?
Typ 1 timmes jobb?

Borde det inte va att bara byta och reseta felkod. Eller är det typ programmering eller liknande vid filter byte?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1234416
Det finns företag som rensar/renoverar partikelfilter.
Ett som jag hört talas om ligger i Järfälla utanför Stockholm. Gesab heter dom (Greener Engine Service Europe AB) Konceptet heter Filter Refresh. Nu vet jag inte om man som privatperson kan få det gjort, eller om det måste gå genom någon underleverantör. Vill minnas att Mekonomen skulle vara det.
Blir säkert billigare än att köpa ett nytt. Vissa bilmodeller är det riktigt dyrt till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1234422
Ni har kollat med KIA att filtret ska bytas efter ett visst antal mil?
Kör man ofta korta sträckor kan filtret sättas igen med lampan lysande som följd. Då räcker det att man kör en lite längre sträcka så ska filtret rensas...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1234447
fjohan82 skrev:Ni har kollat med KIA att filtret ska bytas efter ett visst antal mil?
Kör man ofta korta sträckor kan filtret sättas igen med lampan lysande som följd. Då räcker det att man kör en lite längre sträcka så ska filtret rensas...
Joo, så är det. Varm motor fungerar bättre och längre än en halvvarm och det gäller i synnerhet moderna dieselmotorer. Dessa är numera så effektiva att restvärmen (som ska värma upp motor och kupe) är mycket sämre än en bensinmotor. Så kör man mest kortare sträckor så är det problem, särskillt med diesel. Biltema har universal partikelfilter, vet dock inte om eller hur det passar eller funkar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034705/
Finns flera olika modeller. Även på andra ställen också
av intruder1400
#1234591
Googla ! Minns jag inte galey finns det något medel man kan blanda i med bränslet o köra med ganska hög belastning av motorn !
Finns även tips om hur man tvättarn själv
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235049
intruder1400 skrev:Googla ! Minns jag inte galey finns det något medel man kan blanda i med bränslet o köra med ganska hög belastning av motorn !
Finns även tips om hur man tvättarn själv
Finns mycket att läsa om detta, men är det börjat bli igensatt är det nog bara tillfälliga lösningar
Jonas_latt skrev:Han pendlar 3-4 mil enkelresa dagligen. Kanske ändå e för kort? Men e partikelter bara att byta eller behövs något annat göra efter?
Dom milen borde räcka, men moderna dieslar har svårt att få upp ordentlig värme. Det kanske inte funkar riktigt bra med insprutningssystemet?? Är den "chippad"???. Om lampan tänds måste man förmodligen nolla felkoder eller liknande, motorn går säkert på ett typ "felsäkert läge" för att inte förstöra motorn och den kommer säkert att stanna med tiden om inget görs
Här är en länk till en leverantör av "undermedel", finns flera.... Det är säkert en stooor marknad allteftersom dessa moderna dieselbilar når till andra och tredje ägaren. Där står att dom flesta fabrikanter rekommenderar byta/rengöra partikelfilter efter 12 - 18000 mil
av Jonas_latt
#1235069
Hans lampa tänds och jag släckte den men tändes dagen efter igen. Den går precis som vanligt ändå att lampan lyser.
Helt original bil.

Det går att köpa en begagnad som har rullat runt 5000 mil för runt 3-4000kr.

Men vet någon om det brukar va mycket jobb att byta ett Partikelfilter?

Sitter väl på avgassystemet precis som en katalysator?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235075
Jonas_latt skrev:Det går att köpa en begagnad som har rullat runt 5000 mil för runt 3-4000kr.
Men vet någon om det brukar va mycket jobb att byta ett Partikelfilter?
Det funkar säkert med en begagnad, och byta är säkert inga större problem. Har aldrig haft en dieselbil men jobbade med en del dieselmotorer förr.
Då kan du ju spara på och prova på att rengöra den gamla och göra en tråd om det hur det funkar. Det skulle kanske uppskattas... :lol: Kör han då kanske 3000 mil om året så behöver han kanske den gamla rengjorda om några år :lol:

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]