Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lillasnigel
#1233458
Vad har ni för grejor i bilen i form av säkerhets/bra-att-hapryttlar? Har ni några verktyg förutom fälgkors och det som brukar ingå i standardutrustningen? Har ni grejor öht eller förlitar ni er på Volvo assistans, det kanske bara är jag som är nojjig över att bli stående ute i skogen nånstans.

Jag har det här reparationskitet från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/ det känns lite smidigare än att fylla hela hjulet med klet om det blir punktering (förutsatt att man hittar hålet såklart). Förutom det har jag reflexväst, en gammal regnjacka, ett par mekhandskar, ficklampa, startkablar, bogserlina. Jag såg i en annan tråd att det finns blinkande varningsljus man kan sätta på taket ifall man får stopp nånstans så en sån ska jag komplettera med vid tillfälle. I mina första bilar hade jag även en dunk med 5 liter bensin men den har jag skrotat på senare år, nån måtta får det vara :)
av Tilly
#1233459
Fälgkors, reservdäck och domkraft ingår ju så det räknas väl knappt.

I övrigt endast bogserlina, startkablar och en verktygssats. Verktygssatsen är ju alltid bra att ha med sig inte bara till bilen utan om det är något annat man behöver reparera där man råkar befinna sig.

Åker jag någon längre resa vintertid där vinterklimat råder stoppar jag även i snökedjor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233460
Varningstriangel 2 st (en lätt tillgänging bakom luckan på sidan, en under golvet som reserv)
Första hjälpen (kompletterat med "rymdfilt")
Reservhjul
Domkraft
1 m skaft med hylsa för hjulen (bättre funktion och mycket smidigare att förvara än ett kors)
Startkablar
Bogserlina
Däckfix på sprayburk (körde två vintrar på ett däck jag använt sån i, alltid haft en sen dess :))
Pulversläckare 2 kg
Mekhandskar (fodrade, man vet aldrig..)
En handduk (lindad runt däckfixen så att den inte skramlar) så att jag kan torka av händerna. Sen ska man ju alltid ha en handduk av rent kulturella skäl..

Enda som sitter synligt är brandsläckaren.

Snart blixtrampen, har inte hittat en plats för den än bara.

Åker jag på semester har jag förmodligen cyklar med mig och då följer diverse verktyg med dem.

Har lite bra att ha i handskfacket också.
Pappersservetter
Våtservetter
Reservglödlampor
Spolarvätsketabletter
Öl- och vinöppnare

I sätesfickorna ligger en reflexväst vardera också. Så man uppfyller kraven nere på kontinenten om inte annat.
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
#1233463
SBergdahl skrev:Varningstriangel 2 st (en lätt tillgänging bakom luckan på sidan, en under golvet som reserv)
Första hjälpen (kompletterat med "rymdfilt")
Reservhjul
Domkraft
1 m skaft med hylsa för hjulen (bättre funktion och mycket smidigare att förvara än ett kors)
Startkablar
Bogserlina
Däckfix på sprayburk (körde två vintrar på ett däck jag använt sån i, alltid haft en sen dess :))
Pulversläckare 2 kg
Mekhandskar (fodrade, man vet aldrig..)
En handduk (lindad runt däckfixen så att den inte skramlar) så att jag kan torka av händerna. Sen ska man ju alltid ha en handduk av rent kulturella skäl..

Enda som sitter synligt är brandsläckaren.

Snart blixtrampen, har inte hittat en plats för den än bara.

Åker jag på semester har jag förmodligen cyklar med mig och då följer diverse verktyg med dem.

Har lite bra att ha i handskfacket också.
Pappersservetter
Våtservetter
Reservglödlampor
Spolarvätsketabletter
Öl- och vinöppnare
Många bra tips där. Första hjälpen ska jag komplettera med såklart, i förra bilen ingick ett kit så det var ingenting som följde med när den tömdes.

Var har du monterat brandsläckaren?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av frasse4
#1233464
I Alfan har jag reflexväst, varm filt och snöskyffel nu vintertid.

I 940:n har jag:
Långt rör för att få loss muttrar
Hylssats
Mejslar
Startkablar
Bränsleslang och slangklämmor
Bränslerelä
Lite kablar och kabelskor
Multimeter
Komplett elschema 8)

Edit: jag har ett par badbyxor i 940:n också :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233465
lillasnigel skrev:
SBergdahl skrev:Varningstriangel 2 st (en lätt tillgänging bakom luckan på sidan, en under golvet som reserv)
Första hjälpen (kompletterat med "rymdfilt")
Reservhjul
Domkraft
1 m skaft med hylsa för hjulen (bättre funktion och mycket smidigare att förvara än ett kors)
Startkablar
Bogserlina
Däckfix på sprayburk (körde två vintrar på ett däck jag använt sån i, alltid haft en sen dess :))
Pulversläckare 2 kg
Mekhandskar (fodrade, man vet aldrig..)
En handduk (lindad runt däckfixen så att den inte skramlar) så att jag kan torka av händerna. Sen ska man ju alltid ha en handduk av rent kulturella skäl..

Enda som sitter synligt är brandsläckaren.

Snart blixtrampen, har inte hittat en plats för den än bara.

Åker jag på semester har jag förmodligen cyklar med mig och då följer diverse verktyg med dem.

Har lite bra att ha i handskfacket också.
Pappersservetter
Våtservetter
Reservglödlampor
Spolarvätsketabletter
Öl- och vinöppnare
Många bra tips där. Första hjälpen ska jag komplettera med såklart, i förra bilen ingick ett kit så det var ingenting som följde med när den tömdes.

Var har du monterat brandsläckaren?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Såhär. Den sitter med botten dikt an sätesryggen så att den inte ska kunna flyga så långt om hållaren inte orkar med vid en krock.
Bild
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233467
frasse4 skrev:I Alfan har jag reflexväst, varm filt och snöskyffel nu vintertid.

I 940:n har jag:
Långt rör för att få loss muttrar
Hylssats
Mejslar
Startkablar
Bränsleslang och slangklämmor
Bränslerelä
Lite kablar och kabelskor
Multimeter
Komplett elschema 8)

Edit: jag har ett par badbyxor i 940:n också :-)-)
Komplett elschema låter mer som en Alfa-grej annars. Nu är den ju ny iofs men ändå ;)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1233473
Haha helt sant!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1233494
Bra tips ni har. Jag har ungefär samma med.

Sen har jag alltid filtar/plädar, perfekt om man lastar något i bilen, Eller om man sover några timmar i bilen under långfärd.

Har även en lättviktspressenning, minsta storleken, tar ju ingen plats under golvet, bra om man ska lasta någos smutsigt, som ett däck tex.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen