Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V50diezel
#1233374
Min kamrem ska bytas om cirka 1 år eller 5000 mil, och det jag tänker på är att om remmen går av i förväg och bilen är servad som den ska har Volvo nått ansvar? Bilen är en -09..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1233377
Rent krasst, om din nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring inte gäller längre, nej.

Men kamremshaverier är ovanligt och händer som regel för att något runt remmen går sönder snarare än att remmen i sig slits ut så i praktiken behöver du knappast fundera över det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1233393
Dom remmar som "går av" p.g.a slitage har passerat rekommenderad bytesintervall med ganska många mil, och/eller månader
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1233400
Vanligaste vid kamremshaveri är 2 saker: remmen är åt h-e för gammal, eller en löprulle har blivit skrot så remmen slirat på löprullen.

Risken att korrektade servade/bytta kamremmar och rullar rasar i förtid är tämligen minimal - men visst, det kan hända, likväl som att något annat kan rasa.

Men det är bara en av alla risker man får ta när man äger en bil.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1242806
Vad är värst egentligen, att man tex kör 2000 mil för mycket, eller att man väntar i tex 11-12 år innan man byter kamrem? Med 10 års intervall.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1242999
Skulle nog säga at det beror på, hur lång tid tog dessa extra 2000mil att köra? I vilket klimat? Vilket körsätt? Och hur har bilen använts under dom 1-2 extra åren du skjutit på bytet?

Om vi t ex säger att bilen stått still 1-2 år över bytesintervallen så har det nog varit lindrigare mot remmen än 2000mil extra brukande.
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]