Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av stubbkrossen
#1232418
Tjena!

Håller på en del med gamla maskiner, bilar, motorcyklar, snöskotrar o.s.v

Vart e de ett lämpligt ställe på internet att inhandla sig på löskabel på 100m rullar.
Då jag föredrar att vilja dra om elsystemen själv på vissa maskiner så tänkte jag höra mig för.

ex: 1,5mm^2 PVC, 2,5mm^2 PV o.s.v
FK eller RK spelar ingen roll, då dem brukar ha ett större sortiment de som finns.
Men jag tänkte mest som privatperson sett.

Tack på förhand!
mvh Emil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1232644
mattiasv60 skrev:Varför inte knalla in på närmaste Bauhaus / Clas Ohlson / Biltema eller liknande handel ? Dom säljer ju sånt i bla 100m-längder.
/M
Jag har samma fråga.

Biltema säljer bara 12 volt bilkabel i max 10 meters längder, Dessutom kostar det 5 kr/m för vanlig 2,5 mm2. Det blir megadyrt om man ska ha större mängder för att dra om ett elsystem.

Att använda 220 installationskabel som man drar hemma i väggarna tycker jag är rätt rätt kass, den är så hård och få-trådigt att det inte är bra i bilar.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1232645
Du bör ha MK-kabel. Det är bättre för att klämma kabelskor om inte annat + att den är följsammare om man ska lägga flera kablar tillsammans
https://www.elfa.se/new?q=*&filter_cate ... 0+mm%C2%B2
Just denna finns från 0,08 till 6 mm². vanligast i fordonsel är nog 0.75 eller 1 mm² om det inte är till belysning. Det är inga problem för privatpersoner att handla här (var inte för i alla fall)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1232648
Elfa är ju bra för det har miljoner olika saker, men de brukar ju vara dyra, finns ingen kabelgrossist om man behöver mycket kabel.
av Rådlös
#1232652
Ja, Elfa är jättedyra! Dessutom tillkommer alltid moms på deras katalogpriser. Sådant förbiser man ibland, men viktigt att komma ihåg.

Det kanske inte finns full sortering, men metallskrothandlarna kan ha kablar att sälja. Jag har jobbat många år i el-telebranschen och vet att metallhandlarna kunde fungera som en sorts "nödhjälp" i vissa fall när fabrikerna inte hann med att leverera. Fråga där, det kostar ju inget att fråga. Vissa fabriker ville dessutom inte leverera mindre poster än 10 000 meter!

Det nämns kabelskor här. I bilar var det i alla fall förr mycket vanligt med 4 kvadrat på kablar. Kabelskor och klämtänger till 4 kvadrat är tämligen sällsynt nu för tiden. Men skulle man råka ut för problemet så kan man lösa det så här: I USA har dom ett kabelmåttsystem som heter AWG. Det är egentligen ett tokigt system, men det kan vi ta en annan gång. AWG 11 är det som ligger närmast 4 kvadrat. Men då måste man ha en klämtång för AWG också. Den kan vara lättare att hitta än en för 4 kvadratmillimeter. Och vanligtvis är inte AWG-kabelskor och andra kontaktelement isolerade som millimeter-kabelskor upp t.o.m 6 kvadrat. Så då får man klippa till små bitar krympslang som man krymper på plats när man har klämt kontakten. Och som på beställning, 4 kvadrat var på den tiden dom fanns, svarta. Den vanligaste färgen på krympslang är ju svart. Då följer man färgkoden.
Och till den som inte visste, det är alltså en färgkod på klämda kabelskor och kontaktelement. Grön för 0,5 kvadrat. Röd för 0,75 till 1,5 kvadrat. Blå för 2,5 kvadrat. Och så svart då för 4 kvadrat, i den mån det finns någonstans. Samt gul för 6 kvadrat. Större kabelareor är vanligtvis oisolerade. Men det går ju även där att sätta på krympslang om man vill det.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]