Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#1231471
Hej

Funderar på att byta bil till hösten.

Så nu undrar jag när på året det är bäst att köpa bil hos handlare. Nybeställning och begagnat.
Användarvisningsbild
av joel80
#1231473
Beror väl kanske på, speciellt när det gäller begagnat, hur konjunturen är och hur stort utbud av begagnade bilar det finns just då.

När det gäller nya bilar har jag nån viss tanke om att hösten eller sensommaren skulle vara bäst. Då får man en av nästa års modell och om inte bara för att det känns lättare att sälja en MY18 år 2020 för högre pris än en MY17, så blir det psykologiskt för en själv trevligare att ha en bil av "senaste" årsmodell i nästan 1,5 år. :)
av Linqid
#1231600
När det gäller nya bilar så ser jag alltid till att beställa så att jag får leverans lagom till att den nya årsmodellen rullar ut (likt Joel beskriver ovan). Man får så att säga det senaste, men utan att behöva vänta till nästa årsskifte. Det är ju nästan ingen som verkar bry sig om tillverkningsår längre ändå, utan främst "modellår".
#1231603
Allting beror på hur länge du behåller bilen.

Väntar du till höst, och tar en ny 2018 som står hos en handlare istället för att beställa en ny 2019 så tror jag att rabatten på den äldre är större en det lägre priset du får när du säljer bilen -- i alla fall om du äger den ett par år.

Ska du sälja relativt snart, och köper på avtal med bra rabatt -- då kan det bli bättre med den nyare. Men vid privatköp går det ofta lättare att diskutera priset på en äldre bil som handlaren redan har.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1231620
Är inne på att byta till hösten eller början av nästa år. Tänkte byta till ny v90 eller begagnad xc90
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1231624
Hur ställer du dig till bonus malus.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1231629
W.A.P.E. skrev:Hur ställer du dig till bonus malus.
Om man köper en ny V90 blir det troligen en T5a vilket ger en ökad kostnad på 12 500:- över dom 3 första åren sedan samma som idag. Kommer då behålla den bilen ett bra tag, så känns väl inte som nått större problem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1231646
Släpper dom inte V90 som hybrid med mindre motor än T8? En T4a eller så som hybrid vore ju kanske fint, speciellt om det istället för en extra skatt på 15k kanske ger 25k i bonus. Den skillnaden tillsamman med första årens minskad förbrukning borde t.o.m bli billigare... Om dom nu alltså kunde få tummen ur o erbjuda hybrid även för de mindre motorerna.
av Lobocut
#1231673
Okt, nov och dec är alltid den bästa tidpunkten att köpa bil.
Oavsett om det är ny bil man har på lager eller beg, flesta bilförsäljare går alltid lite extra när det är dax för ett nytt år. Nya bilar i lager och beg blir då ett år till gammal och då vill man gärna göra sig av med dom om det går.

Att beställa en ny bil är en annan sak, då får man hålla koll på när biltillverkaren har modellskifte och det är olika för alla märken. Då kan man oftast beställa gamla modellen till bra pris innan den nya går i produktion.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]