Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1230396
Jag körde snöslungan i dag. Första gången på 2 år! Jag kör den på alkylatbensin för man går ju mitt i avgasmolnet (i den mån det blir något?) I sammanhanget kan jag ju nämna att det är alltså 2 år gammal alkylatbensin i tanken. En av fördelarna förutom miljönyttan med alkylatbensin är att den åldras inte. Snöslungan startade på andra rycket.

Det här med avgasmolnet gäller ju i högsta grad om man har en motorsåg eller kör gräsklippare eller grästrimmer m.m. Jag använder alkylatbensin till alla sådana här "små" arbetsredskap.

Men min fundering gäller om det är etanol, eller kanske K-sprit i alkylatbensin? När man har kört några minuter så är ju motorn varm så att snön som lägger sig på motorn smälter. Nu behövde jag inte fylla på bränsle, men om det hade behövts, då hade ju risken funnits att det hade kunnat skvätta i några vattendroppar i tanken. Framförallt om det hade varit snöyra samtidigt. Nu var det uppehåll när jag körde så det var ingen sådan risk och jag behövde inte heller fylla på bränsle. Men jag tänker i teorin, behöver man tillsätta lite K-sprit till alkylatbensin? Eller finns det som i vanlig blyfri bensin, 5% etanol även i alkylatbensinen?

Till den som undrar: K-sprit är ungefär 50/50 etanol och isopropanol. Isopropanol är också en alkohol, kemiskt sett mycket lik etanol, men inte drickbar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1230407
Bara att titta i databladet för aktuell alkylatbensin så ska det stå angivet. Så här står det för Biltemas 4-takts alkylatbensin. Ingen etanol.
Screenshot (34).png
Screenshot (34).png (63.83 KiB) Visad 6596 gånger

K-Sprit innehåller f ö väldigt lite isopropanol enligt sitt datablad.
Screenshot (33).png
Screenshot (33).png (42.2 KiB) Visad 6597 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1230408
Eftersom akrylatbensin rekommenderas till den äldre typen av 2-T utombords motorer så kan den inte vara etanolbaserad för då blandar sig inte oljan. Googlade lite på det och så här står det i Wikipedia,
Alkylatbensin tillverkas genom att bensinsorter som inte innehåller giftiga aromater, olefiner eller svavel blandas.
Eftersom det inte är en 2-T motor du har så är det ju inga problem att hälla i K-sprit, men jag har inget direkt svar på frågan. Däremot har jag en fråga jag också...... Hur mycket K-sprit (eller E85) kan man hälla i båtmotortanken innan oljan och bensinen "separerar"???
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]