Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1229590
På väg att köpa en bil och hittat på dessa 2 bilfirmor.

Bor själv i Östersund och försökt googla lite omdömen själv.

Men skulle vara bra och få lite kött på benen som köpt och har erfarenhet av dessa och hur dom är att göra med och hur dom sköter garanti frågor m.m.

+ Kundservice
#1230732
AldBil är ett jättestort leasingbolag med hundratals miljoner i omsättning. Deras resurser är väldigt goda.
Sjöstaden Bil är en mindre fristående handlare.

Jag har satsat på ALD om bilarna i övrigt är lika. Sannolikt mindre krångel vid reklamation.
#1230774
Nu är jag förvisso lite partisk då jag känner en av säljarna på ALD privat men jag hade inte tvekat att handla där, precis som påpekas ovan så är det ju en bank/finansbolag i botten så de har stora resurser. Om jag förstått saken rätt säljer leasingbolaget mindre fina (men fortfarande helt ok) bilar till andra handlare, och de ännu mindre fina går till KVD, det som hamnar i "egna" hallen är alltså bara de finaste bilarna som kommer tillbaka från sin leasingperiod.

Jag hade inte oroat mig en sekund för eventuella garantifrågor, och bilarna är väldigt fina. Däremot är de väl inte direkt billigast, och prutmånen är nog minimal men samtidigt har de väl hittat rätt nivå, eftersom bilarna säljs.
#1230776
"Finaste" är ett annat ord för att de själva säljer de bilar där de tror sig ha störst skillnad mellan leasingens restvärde och marknadsvärde. :wink:

(Dumma vore de väl annars, men jag vänder mig lite mot att de försöker få det till att bilarna i deras egen hall är i bättre skick. Innan rekond och bättringslack ser de precis likadana ut som de hos KVD...)
#1230778
Att de "mindre fina" bilarna hamnar hos KVD medan de "bättre" objekten hamnar hos Ald är också vad jag hört från en bekant som jobbat som mek/inspekterare där.
#1230812
Lövet skrev:"Finaste" är ett annat ord för att de själva säljer de bilar där de tror sig ha störst skillnad mellan leasingens restvärde och marknadsvärde. :wink:

(Dumma vore de väl annars, men jag vänder mig lite mot att de försöker få det till att bilarna i deras egen hall är i bättre skick. Innan rekond och bättringslack ser de precis likadana ut som de hos KVD...)
Jo, men är de bättringslackade / rekondade blir de ju i bättre skick:)

Förvisso sant i övrigt dock, samtidigt som det är ganska logiskt att de bilar som levt hårda liv också auktioneras ut snarare än att de ska kostas på allt för mycket för att kunna säljs i gott skick. Förvånansvärt många bilar kommer tillbaka från leasingen utan vettig servicehistorik, och sådana tror jag är helt bannade från ALD:s egna hall.

Därmed inte sagt att de är prisvärda, vill man pressa priset och göra ett fynd kan man ju vara säker på att det inte görs hos ALD. Deras kundgrupp är nog snarare de som tittar på 3-årsbilar upp till helt nytt, än de som trålar blocket efter årets fynd (inget fel i det, jag är likadan när jag köper bil).
#1230874
Jag köpte min nuvarande bil hos ALD. Jag upplevde inga problem med dem alls. Hur garantifrågor osv fungerar vet jag inte, bilen har fungerat sen jag köpte den. Jag kan även bekräfta det som ovan skriver, att de behåller de "finaste" bilarna och skickar resten till KVD som ligger precis bredvid, alternativt säljer till andra bilfirmor.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]