- ons 07 feb 2018, 21:08
#1231191
Det byggs mer förnyelsebar energi idag än det på långa vägar görs av med av elbilar. Så andelen förnyelsebar och rätt så ren el ökar i större delen av världen, i vissa länder i snabb takt.
Nattetid har vi som du säger marginaler idag, och med utökad vindkraft kommer man kunna köra vattenkraften på högre effekt dom nätter det behövs (då det blåser mindre) eftersom man när det blåser kan spara lite mer i dammarna.
Sen är det inte så enkelt att en överbliven kilowatt uppe i norra Sverige så lätt kan ersätta en kolkraftskilowatt i Tyskland. Det är stora avstånd och elen har förluster på den sträckan.
I den takt som elbilarna växer idag behövs det inte många nya vindkraftverk för att täcka upp för förbrukningen. Och med tanke på hur mycket som byggs i både Sverige och Europa ska försäljningen öka väldigt mycket innan det blir skillnad på det.
Vår lokala utmaning i Sverige blir såklart kärnkraftsnedstängningen. Jag tror det finns långtgående planer på hur man löser det, men det blir lite upp till bevis för våra beslutsfattare samt elbolag. Jag vågar dock vara hoppfull där då tekniken börjar bli redo.
Nattetid har vi som du säger marginaler idag, och med utökad vindkraft kommer man kunna köra vattenkraften på högre effekt dom nätter det behövs (då det blåser mindre) eftersom man när det blåser kan spara lite mer i dammarna.
Sen är det inte så enkelt att en överbliven kilowatt uppe i norra Sverige så lätt kan ersätta en kolkraftskilowatt i Tyskland. Det är stora avstånd och elen har förluster på den sträckan.
I den takt som elbilarna växer idag behövs det inte många nya vindkraftverk för att täcka upp för förbrukningen. Och med tanke på hur mycket som byggs i både Sverige och Europa ska försäljningen öka väldigt mycket innan det blir skillnad på det.
Vår lokala utmaning i Sverige blir såklart kärnkraftsnedstängningen. Jag tror det finns långtgående planer på hur man löser det, men det blir lite upp till bevis för våra beslutsfattare samt elbolag. Jag vågar dock vara hoppfull där då tekniken börjar bli redo.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13