Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234999
joel80 skrev:Med äpplen och päron menar du då att man tagit en rätt liten och väldigt snål dieselbil och jämfört de med en väldigt stor elbil med relativ hög energiförbrukning....?
Nej, jag menade att i verkligheten är det sannolikt att batteribilen laddas från elnätet. Och jag fokuserar på klimatfrågan eftersom den allmänt anges som skäl att införa batteribilar.

Elnätet i Australien har ca 800 g CO2e/kWh och ca 5% överföringsförluster. Om 18 kWh från vägguttaget går åt på 104,6 km sträcka blir det minst 144 g CO2/km för batteribilen. Men sannolikt går det åt ännu mer energi. Och vi har inte ens tagit hänsyn till batteriets klimatbelastning. Vid förbränning ger diesel ca 2,53 kg CO2e/l. Till detta bör 20% läggas till, då hamnar man på 3 kg CO2e/l WTW. V40 hade en påstådd förbrukning av 4,8l vilket blir 138 g CO2/km. Men oavsett inbördes skillnader är ingen av bilarna godtagbar som lösning på klimathotet! Helt andra teknologier/bränslen måste fram. Man måste ställa sig frågorna: Hur hade det blivit om man kört V40:n på HVO? Batteribilsägaren är hänvisad till elnätet. Eller så kan batteribilsägaren införskaffa ett stort dieselaggregat och tanka detta med HVO och ladda sin batteribil. Hur kul är det? Hur blir det med de lokala utsläppen? Jämför med tomgångskörning hemma på garageuppfarten? Frågan är när batteribilsentusiasterna ska inse det orimliga i att batteribilar ska vara räddningen för klimatet.

Men att ladda batteribilen från ett dieselaggregat betyder ingen nämnvärd skillnad. Enligt tillverkaren ABLE så förbrukar en dieselgenerator i storleken 24 kW / 30 kVA ca 6,4 l/h diesel vid full last. Det betyder i princip att aggregatet bottnar vid ca 24 kW eftersom det är utlagt för en effektfaktor på 0,8 vid 30 kVA. I filmen går aggregatet med mycket nära full last och med en effektfaktor nära 1,00. Diesel ger ca 2,53 kg CO2e/l vid förbränning. Till detta bör läggas 20% och vi kommer upp i ca 3 kg CO2e/l. Detta ger 800 g CO2e/kWh från dieselaggregatet, ungefär samma som elnätet i Australien.

Dessutom tror jag inte ett skvatt på att man haft ordning på batteriets SOC eftersom många motsägande uppgifter finns i filmen och man har inte redovisat SOC särskilt. Men var noga med att ”toppa” upp med diesel. Batteriet hade en viss SOC vid start av laddning och en annan SOC vid avslutad laddning. Sedan då? Ingen uppgift på SOC vid avslutad körning verkar framgå av filmen. Även om den var samma siffermässigt, kan valideras de beräkningar som ligger bakom?

I filmen gick det åt 4,46 l diesel => 16,7 kWh enligt ABLE. Man påstår att man laddat 18 kWh? Det verkar som man förbrukat 19,4 kWh?

Filmen vid 0:42 SOC=53% +0 kWh laddat
Filmen vid 0:50 SOC=56% +2 kWh laddat, 55 min remaining
Filmen vid 0:53 SOC=77% +18 kWh laddat, 10 min remaining

45 min och 23 kW => 17,25 kWh tillfört, 16 kWh laddat => 8% laddningsförlust vilket är ett lågt värde. Normalt brukar 15% anges för en batteribil av typen i filmen. Dessutom visar filmen att 2 kWh var laddat vid SOC 56%. Under de efterföljande 45 min tillfördes 17,25 kWh från dieselaggregatet. Displayen visade att 16 kWh laddats. Med samma avvikelse blir det 2,15 kWh som tillförts och 2 kW som laddats mellan SOC 53% och SOC 56%, totalt alltså minst 19,4 kWh. Om man extrapolerar laddningstiden så tog det 45 min för att ladda 16 kWh enligt displayen, då bör det ha tagit 5,6 min att ladda de 2 kWh som fanns vid SOC 56%. Det betyder att laddningen tagit minst 50,6 min. Enligt ABLE så borde ca 5,2-5,4 liter diesel gått åt. Man mätte upp endast 4,46 liter i filmen. Om aggregatet tillför 23 kW under denna tid blir det 19,4 kWh. Om batteribilen laddas med 19,4 kWh tillförd elenergi från elnätet hade det blivit 155 g CO2e/km.
Dessutom: 77% - 53% = 24% = 18 kWh => 100% = 75 kWh, stämmer inte med batteristorleken??
Ingen uppgift på SOC vid avslutad körning verkar framgå av filmen.
Att toppa upp diesel i en bil kan vara vanskligt. Det är inte säkert att det speglar förbrukningen.

Alltså mycket som inte stämmer överens, motsägande uppgifter i testet. Dessutom har underlagen av alldeles för få värdesiffor.
Vad ville man visa? Att en batteribil är bättre för klimatet än en ICE-bil? Det lyckades man inte visa.
I stället lyckades man med all önskvärd tydlighet visa att en batteribil är farlig för klimatet, så även en ICE-bil på fossilt bränsle.
Testet kan man slänga i papperskorgen som test betraktat.
#1235054
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Att elbilen är 4 ggr så effektiv gäller ju på sommaren, I vinterkylan kommer du behöva förvärma lithium cellerna innan du kan påbörja laddning. Du tänker ju inte ladda förrens fram på natten när strömmen är billig. Men då är det smällkallt och batterierna har hunnit bli genomfrusna. Sen kommer du behöva förvärma kupén innan avfärd för att inte behöva suga så mycket ström till kupevärme, elstolar o elrutor på väg till jobbet.

Då är dina 400% effektivare eldrift bara en dröm.
Och du menar att du får en dieselbil att rulla på 0.48l/mil När den startar kall? Om du för värmer, räknar du bort förbrukningen dieselvärmaren drar?

4x effektivare brukar vara dom högsta siffrorna som rapporteras. 2.5 kanske dom lägsta. Sanningen ligger säkert där emellan, per fall blir det såklart olika beroende på olika bilar/motorer och förutsättningar.
Min bil står utanför huset, jag kör varken dieselvärmare eller el-värmare, jag har en mil till jobbet. Bilen väger 2 ton, är manuell och har AWD är kapabel att dra 2.1 ton släp. När jag tankar brukar det ligga på 0.75

En elbil i samma klass bör ligga på 2 kW/h per mil dvs 4 ggr i skillnad. Men det förutsätter ju att man inte behöver någon värme till vare sig kupe eller att värma batteripacken, och så är det ju en sommardag.

Om det går åt 2 kWh (värma batteripacken innan man kan ladda en kall vinternatt, värma kupen, stolarna, värma elrutorna vid resan till jobbet så har ju vips den totala vinsten gått från 4 ggr till 2 ggr.

Det är väl därför man ser siffor på allt från 4 ggr till 2 ggr.

Är det varmt ute, eller man kör längre sträcker behövs ju inte värmningen av batterier eller den höga effekten till kupe/rutor/stolar som används första delen av färden.
#1235103
Blir lite lustigt när allt som skrivs här är fiktiva uträkninga, som från erat håll alla går ut på att försöka få elbilen att verka sämre än den är.

Den helt ovetenskapliga testen som jag länkade till gör det tydligt att även om vi skulle köra alla elbilar på dieselaggregat skulle vi inte öka utsläppen vid körning, troligen minska dem rejält då man istället för att jämföra med en bil som drar 0,48l/mil kanske borde jämföra med t.ex VolvoB20s 0.75l/mil.
Däremot blir siffrorna inte exakta, så att börja dissekera det testet är rätt meningslöst. Det visade på det rätt intressanta att även med 100% fossil el kan elbilen prestera lika bra eller bättre.

HVO bör användas så mycket det bara går istället för diesel. Men jag ser det som tidigare sagt orimligt att man kan ersätta all diesel med HVO. Vi måste, speciellt på marknader med skapligt mycket förnyelsebar el, satsa på elbilar för att klara klimatmålet.

Att man kan göra av med mer energi än man laddar i en elbil beror ofta på regenerering. På en resa i stan på ett par mil är det inte konstigt om man lyckas få tillbaka nån kwh eller två.

Är elbilen under de kallaste veckorna eller månaden så pass ineffektiv som VolvoB20 påstår och att kylan inte påverkar dieselbilens förbrukning mer så blir årssnittet för elbilen då alltså kanske 3,3-3,4ggr effektivare istället för 3,5ggr effektivare.

EbbevonVolvo, vill du få svar/diskutera får du vara trevligare.
Ser det som rätt otrevligt att du förvränger mitt namn.
#1235115
En fundering, skatten på diesel är dubbelt så hög på diesel som på el, räknat per kWh (runt 60 öre per kWh diesel och 30 öre kWh el). om nu elbilen dessutom är 4 ggr så effektiv kommer statens inkomster att minska till 1/8-del om vi går över till elbilar.

Vad tror ni, kommer staten acceptera att intäkterna minskar till en 1/8 del, eller kommer man 8-dubbla skatten i en slags bonus-malus där där staten kommer vilja ha oförändrade skatteintäkter.
#1235116
Till dess staten uppfinner ett system där man kan kontrollera vad elen används till i ditt vägguttag, kommer skatten i så fall behöva tas ut via km-skatt. Skatten på dieselbilar i ett sådant system kommer nog inte bli lägre än elbilens om man säger så :wink:
#1235132
VolvoB20 skrev:En fundering, skatten på diesel är dubbelt så hög på diesel som på el, räknat per kWh (runt 60 öre per kWh diesel och 30 öre kWh el). om nu elbilen dessutom är 4 ggr så effektiv kommer statens inkomster att minska till 1/8-del om vi går över till elbilar.

Vad tror ni, kommer staten acceptera att intäkterna minskar till en 1/8 del, eller kommer man 8-dubbla skatten i en slags bonus-malus där där staten kommer vilja ha oförändrade skatteintäkter.
Skatten på el är från 1;a Jan 41,38 öre/kwh. Var ca 40öre innan av vad jag kan se.

Men visst är det skillnad.

Att vi ändå behåller pengar inom landet tror jag jämnar ut det till viss del. Alltså det är bra för svensk ekonomi om vi köper el producerat i Sverige istället för oljeprodukter som är importerade.

Det ger effekter som innebär större inkomster i stadskassan än bara skatten på elen. Den del som går till företag i Sverige beskattas ju sen också, t.ex vis löner som betalas till personal som behövs till kraftverk e.t.c, och sen vidare i momspengar hos de som efter att ha fått lön ska köpa saker.

Det är svårt att räkna på, men att det måste vara rätt bra att behålla miljarderna i Sverige istället för att dom hamnar utomlands bör nog inte underskattas. :)
#1235153
joel80 skrev: EbbevonVolvo, vill du få svar/diskutera får du vara trevligare.
Ser det som rätt otrevligt att du förvränger mitt namn.
Oj, ledsen. Autcorrekt måste ha slagit till. Moderatorn kan säkert ändra, det brukar dom göra.

Samma sak med Elgiganten, blir felgiganten.
Mekonomen blir medkondomen, osv.
#1235170
Mwi skrev:Misstänker att det är olika krav på avgasrening mellan en bil och ett elverk, högre krav på rena avgaser brukar inte minska förbrukningen.
Där har du säkert en viss anledning till lägre förbrukning, och en start anledning till att man inte ska bränna diesel själv för att alsta el. Men sen är det väl också så att jämnt varv också är bra för förbrukningen och ett elverk bör ju kunna anpassas till att jobba på effektivare varv än en motor i en bil under körning?
#1235217
joel80 skrev:Blir lite lustigt när allt som skrivs här är fiktiva uträkninga, som från erat håll alla går ut på att försöka få elbilen att verka sämre än den är.
Uträkningarna, som jag gjorde utifrån uppgifter ur testet, är inte fiktiva. De är korrekta. Rent matematiskt. Jag försöker inte framställa batteribilen som sämre än den är. Jag försöker bara tala om hur det förhåller sig. Du däremot, känner inga gränser för att försöka framställa batteribilen som bättre än den är.
joel80 skrev:Den helt ovetenskapliga testen som jag länkade till gör det tydligt att även om vi skulle köra alla elbilar på dieselaggregat skulle vi inte öka utsläppen vid körning, troligen minska dem rejält då man istället för att jämföra med en bil som drar 0,48l/mil kanske borde jämföra med t.ex VolvoB20s 0.75l/mil.
Testet är ovetenskapligt och innehåller flera omständigheter som motsäger varandra. Att man då hävdar att det är tydligt att en viss bil är bättre än den andra med så liten marginal är konstigt. Det enda som testet tydligt visar är att ingen av bilarna i testet är klimatvänliga. Inte på långa vägar. Att man dessutom överhuvudtaget vill diskutera i termer om att batteribilar ska laddas med dieselaggregat, och dessutom påstå att utsläppen inte ökar vid körning, tyder på ett totalt oförstånd gällande allvaret i klimatfrågan!! Batteribilar ska inte laddas med dieselaggregat! Och att ha som ursäkt att det inte blir sämre än fossildrivna bilar är ju helt uppåt väggarna. Klimatet kräver en mycket smartare omställning än så. Tyvärr går det inte att köra batteribil i det land som testet kommer ifrån på ett tillräckligt klimatvänligt sätt i stor skala överhuvudtaget.
joel80 skrev:Däremot blir siffrorna inte exakta, så att börja dissekera det testet är rätt meningslöst. Det visade på det rätt intressanta att även med 100% fossil el kan elbilen prestera lika bra eller bättre.
Siffrorna är inte exakta och dessutom motsägande. Så omständigheterna i testet stämmer helt enkelt inte med varandra, och testet faller som helhet platt som en pannkaka. Oavsett vad man vill tro. Dessutom har värdena alldeles för få värdesiffror för att kunna uttala sig om skillnaden som man kommer fram till. Och med elenergi som baserar sig på 100% fossilt bränsle till en batteribil blir resultatet katastrofalt dåligt för klimatet. Man kan helt enkelt inte använda ord som "lika" eller "bättre" i detta sammanhang. Att gripa efter halmstrån som att batteribilar ev. skulle vara lite bättre än en fossildriven bil är ju inte klokt. Den måste vara otroligt mycket bättre för att ens vara i närheten av den klimatvänlighet som krävs. Och testet visar överhuvudtaget inte på någon trovärdigt sätt det ena eller det andra. Det enda som visas är den katastrofala påverkan på klimatet.
joel80 skrev:HVO bör användas så mycket det bara går istället för diesel. Men jag ser det som tidigare sagt orimligt att man kan ersätta all diesel med HVO. Vi måste, speciellt på marknader med skapligt mycket förnyelsebar el, satsa på elbilar för att klara klimatmålet.
Visst är det orimligt att ersätta allt dieselbränsle med HVO. Precis som ingen annan känd lösning heller inte ensam kan vara en totallösning. Och batteribilar, i den mån de ska finnas, måste gå på förnyelsebar elenergi. Men dit är det långt, och globalt kommer det inte att inträffa under överskådlig framtid. Det är orimligt att tro de 2/3 av världens elenergiproduktion på ca 25.000 TWh som har fossilt ursprung kan ställas om tillräckligt snabbt, om ens någonsin. Om klimathotet är så akut som det framställs så är och förblir det ett mysterium hur man kan tillåta batteribilar som en lösning överhuvudtaget. Och det spektakel som pågår med att batteribilar favoriseras och subventioneras i så stor utsträckning, att annan alternativ teknik trängs undan eller riskeras att slås ut, är otroligt olyckligt och dumt. Vi behöver all alternativ teknik som går att uppbringa eftersom ingen känd lösning ensam klarar omställningen på ett rimligt sätt med hänsyn till klimat och resurser.
joel80 skrev:Att man kan göra av med mer energi än man laddar i en elbil beror ofta på regenerering. På en resa i stan på ett par mil är det inte konstigt om man lyckas få tillbaka nån kwh eller två.
Att göra av med mer energi i en batteribil än vad man laddat är en omöjlighet. Om det skulle vara så skulle batteribilen vara något av en perpetuum mobile. Det är den verkligen inte.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 24

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]