Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234083
joel80 skrev:Bensin och diesel är dött om ett årtionde.
Så som man planerar och bygger nya bostadsområden och med de ökade kostnaderna för att äga och parkera bilar, så tror jag faktiskt den privata massbilismen kommer att dö innan bensin och diesel har dött. Elbilar kommer aldrig bli var mans transportmedel, det kommer kollektivtrafiken att bli.
#1234086
I städerna kan det bli en stor ändring i hur man använder bilen.. Det tror jag du har rätt i. När självkörande bilar kommer blir det en enorm skillnad på smidigheten i att t.ex vara med i en bilpool istället för att äga en bil. För många kommer det säkert funka rätt bra.. Även om jag har svårt att se mig själv ha bil på det viset. (speciellt eftersom jag inte bor i stan)
#1234089
joel80 skrev:Motståndet mot ny teknik och elbilar utrycker sig bland som på gränsen till konspirationsteorier på ett bilforum som det här.
Det är inte sannolikt att man allmänt är emot teknik på ett bilforum. Dessutom har jag inte sett något större generellt motstånd på detta forum, eller andra forum, mot elbilar. Det finns många olika tekniker med stor utvecklingspotential för att driva elbilar. Däremot framkommer det med rätta invändningar mot batteribilar som dessutom ska laddas med klimatmässigt tvivelaktig elenergi. Personligen är jag inte emot teknik. Jag sysslar med det dagligen. Jag har till och med ondgjort mig över att bara en viss teknik favoriseras så hårt att de flesta andra alternativa tekniker, som så väl också behövs, riskerar att slås ut istället för att utvecklas. Om man inte gillar just den teknik som är PK, så betraktas man i dagens polariserade debatt med automatik icke PK. Konspiratorisk kan man vara, oavsett om man är PK eller inte. Det har inget med faktabaserade invändningar att göra. För min egen del har jag inte några andra avsikter än de verkliga förhållandena. Och de talar mycket emot just den teknik som är PK. Hur det förhåller sig med de egentliga avsikterna hos batteribilsförespråkarna är inte solklart för mig, givet de verkliga förhållandena. :mrgreen:
joel80 skrev:Men det är ju rätt väntat då det är rätt många petrol-heads som hamnar på ett bilforum.
Hur det förhåller sig med detta har jag faktiskt ingen aning om. Det verkar som om du har koll på detta? För mig känns lite som samma typ av tillmäle som om man inte är PK. Dessutom finns det sannolikt gott om bilforum där man inte gillar vad man anser på andra bilforum. Det ligger i sakens natur. :wink:
#1234095
All ny teknik är man såklart inte emot, slarvigt formulerat av mig.

Men ofta när någon gör ett inlägg om elbilar eller kommande batterier så är det ett enormt motstånd från vissa på det här forumet. Oavsett i vilken mening någon nämner elbil har det sen kommit ett gäng inlägg från motståndare mot det här på forumet. Det har verkligen letats upp inlägg där det egentligen handlat om andra saker kring elbilar men där det (lite som i den här tråden också) ska framföras alla anti-åsikter kring det.

Som att någon som bara gillar manuella växellådor skulle lägga sig i alla trådar där någon nämner automat.
#1234101
Mwi skrev:Har man något som helst realistiskt och verklighetsförankrat miljöintresse, då funderar man över vad konsumerar jag i onödan och vad kan jag välja bort, det är det absolut billigaste och snabbaste vägen till att sänka utsläppen och minska sin miljöpåverkan.
Mycket klocka ord. :-)-)
Men ack så svåra att leva efter. :roll:
joel80 skrev:Nej nej Mwi, elbilar är/kommer vara den klara vinnaren p.g.a både en bättre produkt, billigare, enklare och roligare. Att det också delvis löser miljöproblemen är också trevligt men har inte och kommer inte vara det som driver omställningen. ;)
Vad annat kan man förvänta sig? Vi ska alltså öka klimatskulden i en forcerad omställning till något som inte är tillräckligt klimatvänligt för att vara hållbart? ??:-/ Att batteribilar löser lokal miljöproblem är förstås bra, men det problemet är ingen ödesfråga på samma sätt som klimatet är. Dessutom skapar batteribilar miljöproblem de också, på andra ställen än där de brukas.
För att avgöra om en produkt är "bättre", måste man definiera egenskaperna som ska utvärderas. Om en produkt eller företeelse är billigare än annat, avgörs ofta av politiker genom olika ekonomiska styrmedel. Klimategenskaperna hos en produkt och produktens utgångspris har ingen direkt koppling per automatik. Om batteribilar är enklare än t.ex. konventionella ICE-bilar eller inte, är upp till var och en att avgöra. Både konstruktion och felsökning av kraftelektronik har jag erfarenhet av. Så för mig är det nog så att jag i framtiden kan felsöka och reparera min 25 år gamla batteribils växelriktare hemma på garageuppfarten. Men det kanske inte alla klarar av. Sannolikt kommer många att uppfatta tekniken som komplex. Det är alltså upp till var och att avgöra hur enkelt man anser något vara. Att kalla en batteribil för en enkel teknik är en stor överdrift enligt min mening. En batteribil är ganska fullspäckad med både konventionell teknik, komplicerad elektronik samt teknik som hör till själva eldriften. Sedan om batteribilar är roligare än t.ex. ICE-bilar är också upp till var och en att avgöra. Personligen har jag inget emot batteribilar på just den punkten. :mrgreen:

joel80 skrev:Utan den kraftiga nergången av batteripriser och t.ex Teslas insats för att "väcka" vanliga tillverkare och visa att det går att göra bra och attraktiva elbilar tror inte hag vi stått inför den förändring som är på väg, i allafall inte så snart.
Ja, religösa ledare brukar vara duktiga på att "väcka". De andra biltillverkarna går faktiskt inte i Teslas ledband. De agerar reaktivt på regelverk, politiska styrmedel, debatten samt vad köparna vill ha (som till del beror på samma förhållanden som påverkar tillverkarna). Det Tesla har medverkat till genom sin "väckande" inverkan ligger i leden före tillverkarna. Och det är värre, ur många aspekter.
#1234104
joel80 skrev: Men ofta när någon gör ett inlägg om elbilar eller kommande batterier så är det ett enormt motstånd från vissa på det här forumet. Oavsett i vilken mening någon nämner elbil har det sen kommit ett gäng inlägg från motståndare mot det här på forumet.
På vilket sätt skulle det vara ett problem att på ett offentligt forum framföra fakta som går emot den politiskt korrekta linjen att elbilar i dagens tappning skulle vara räddningen för Sverige och världen? För vem skulle detta vara ett problem, varför?

All heder åt de som envisas med att hävda fakta och välunderbyggda åsikter vad gäller denna gamla Li-jon teknik och dess påstådda förtjänster och allmänna tillämpbarhet i detta sammanhang. Ny teknik väntar runt hörnet och jag vägrar acceptera att man bygger fast sig i gammal teknik genom oöverlagda och dåligt underbyggda investeringar som ska betalas av "det allmänna".
#1234106
joel80 skrev:All ny teknik är man såklart inte emot, slarvigt formulerat av mig.
Ok.
joel80 skrev:Men ofta när någon gör ett inlägg om elbilar eller kommande batterier så är det ett enormt motstånd från vissa på det här forumet. /.../
Som att någon som bara gillar manuella växellådor skulle lägga sig i alla trådar där någon nämner automat.
Om man som förespråkare möter starkt motstånd eller protester, är det vid någon tidpunkt rimligt att fråga sig varför. Att inte samma stora engagemang finns i diskussioner angående växellådor är nog inte konstigt om man tänker efter. Där har de inblandade ingen rimlig anledning att lägga sig i vad andra vill ha, eftersom man inte själv påverkas av andras beslut i någon nämnvärd omfattning. Annat är det med en så stor fråga som klimatet, och hur åtgärderna ska se ut. Det påverkar alla, ingen slipper undan. Att då förespråka batteribilar som på kort och medellång sikt ökar klimatskulden engagerar med rätta många människor eftersom alla påverkas av hur bra eller dåligt klimatomställningen sker. Därför engagerar jag mig i t.ex. frågan om batteribilar. Men jag struntar i vilken växellåda andra föredrar eftersom det påverkar inte mig eller medmänniskorna i någon nämnvärd omfattning. :mrgreen:
#1234113
joel80 skrev:
Men ofta när någon gör ett inlägg om elbilar eller kommande batterier så är det ett enormt motstånd från vissa på det här forumet. Oavsett i vilken mening någon nämner elbil har det sen kommit ett gäng inlägg från motståndare mot det här på forumet. Det har verkligen letats upp inlägg där det egentligen handlat om andra saker kring elbilar men där det (lite som i den här tråden också) ska framföras alla anti-åsikter kring det.

Som att någon som bara gillar manuella växellådor skulle lägga sig i alla trådar där någon nämner automat.
Menar du med detta, att alla som inte tror att el-bilen är det enda saliggörande i framtiden skall sluta "hänga" i den här tråden? Vad blir det då för debatt? Jag för min del gör det för att jag är intresserad av vad som händer med en eventuell begränsning av användande av fossildrivna bilar. Vad har det med el-bilen att göra, kan man fråga? Inte ett dugg, men trådar brukar spreta ganska ordentligt och de trådar som behandlat detta ämne har debatterats sönder så de blivit låsta. Så chansen att det ämnet hamnar här finns kanske.
#1234127
Camel skrev:
joel80 skrev:Men ofta när någon gör ett inlägg om elbilar eller kommande batterier så är det ett enormt motstånd från vissa på det här forumet. /.../
Som att någon som bara gillar manuella växellådor skulle lägga sig i alla trådar där någon nämner automat.
Om man som förespråkare möter starkt motstånd eller protester, är det vid någon tidpunkt rimligt att fråga sig varför. Att inte samma stora engagemang finns i diskussioner angående växellådor är nog inte konstigt om man tänker efter. Där har de inblandade ingen rimlig anledning att lägga sig i vad andra vill ha, eftersom man inte själv påverkas av andras beslut i någon nämnvärd omfattning. Annat är det med en så stor fråga som klimatet, och hur åtgärderna ska se ut. Det påverkar alla, ingen slipper undan. Att då förespråka batteribilar som på kort och medellång sikt ökar klimatskulden engagerar med rätta många människor eftersom alla påverkas av hur bra eller dåligt klimatomställningen sker. Därför engagerar jag mig i t.ex. frågan om batteribilar. Men jag struntar i vilken växellåda andra föredrar eftersom det påverkar inte mig eller medmänniskorna i någon nämnvärd omfattning. :mrgreen:
Det är inte starkt motstånd i den bemärkelsen, men det är massivt i den mån att ett fåtal verkar tagit det som sin uppgift att spida sitt ogillande kring elbilar oavsett vad tråden de nämns i gäller.
Att vi ska kunna diskutera elbilars vara eller inte är självklart, men att i alla trådar som har något med elbilar att göra, ständigt ta upp samma argument och syn (oavsett om det har diskuterats kring just det i tråden innan) om och om igen, förstör enligt mig vissa trådar.
Oavsett om tråden gällt laddboxar, bonus-malus, parkering med laddning, infrastrukturen, miljözoner, Volvos första elbil, Northvolt eller batteriladdning så ska samma argument mot elbilar stöpas och blötas i det oändliga. Jag gillar att vi har trådar där vi kan diskutera, men skulle gilla att kunna ha trådar här kring saker runt elbilar som inte blir till en miljödiskussion där de (rätt få men envisa) som ständigt uttalar sig negativt om elbilar upprepar sina mantra.

Vi bör och ska ha en öppen diskussion kring det, men det behöver kanske inte ske om och om igen bara för att något frågar om hur man enklast laddar i hemmet?
#1234145
joel80 skrev:... massivt i den mån att ett fåtal verkar tagit det som sin uppgift att spida sitt ogillande kring elbilar oavsett vad tråden de nämns i gäller.
/.../
Jag tror du missuppfattat helt och hållet vad det handlar om.

Det jag ser är inte att "vissa" sprider ett generellt ogillande kring (dagens) elbilar, snarare tvärtom ser jag ett djupt och mycket kompetent engagemang i extremt betydelsefulla frågor.

Det jag sett är att det finns en del individer på forumet som levererat en faktamässigt mycket väl underbyggd bild av både begränsningar i tekniken som sådan för olika användningsområden, begränsningar i den påstådda miljövänligheten jfr alternativen, samt begränsningar i hur tekniken passar i den leveranssituation vi hamnar i inom en nära framtid när relativt CO-neutral baskraft läggs ner och måste ersättas av mindre attraktiva alternativ. Det är mycket komplexa frågor som inte ensidigt kan diskuteras utifrån enkla naiva ställningstaganden utan faktaunderbyggnad.

Får man inte lyfta dessa komplexa samband på forumet så leder det till att allt fler avstår att blanda sig i diskussionen, det leder därmed till att du upplever det som att allt mindre fåtal som svarar på trådar typ denna och alla de som blivit låsta på sistone.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 24

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...