EbbevonVolvo skrev: Jag förstår också att du ger upp i dina försök att ... ja vad vågar jag säga ... nä, jag låter bli.
Lugn, jag ger inte upp på det viset.
EbbevonVolvo skrev:Jag kan inte förstå hur någon kan vara så övertygad om att batteribilar är rätt lösning?
Att försöka ödsla tid på att förklara faktiska förhållanden som motsäger en övertygelse som antagit religiösa proportioner är lönlöst som de flesta vet. Jag tillhör jag dem som inte ödslar energi på att förklara något för en person som på förhand bestämt sig hur det förhåller sig oavsett motsägande fakta. Men däremot accepterar jag inte att det får orättmätigt inflytande på verkligheten med negativa konsekvenser. Och batteribilsfrågan börjar bli av denna natur. Att man t.ex. på ett Teslaforum sjunger lovsånger om batteribilar och är allmänt upprymda, samt ignorerar och ibland även nedvärderar faktabaserade invändningar, må vara hänt. Att det ska börja även på detta forum är tråkigt. Men det är inte särskilt viktigt för mig att mota bort det. Särskilt inte efter de senaste turerna, taket håller inte den standard som det borde. Men att t.ex. batteribilsförespråkarna påverkar politiker och beslutsfattare så mycket att besluten för bättre klimat blir inkonsekventa, och att resultatet ofta blir en ökning av problemen som man trodde sig vilja minska, samt att annan teknik riskerar att slås ut som kanske hade bättre realistiska potentialer, är inget som man bör låta passera. Och det bör balanseras. Men det gör man inte på forum som detta. Det gör man bl.a. som väljare på valdagen eller i andra organiserade demokratiska sammanhang. Men även i t.ex. eget konsumtionsbeteende. Och om t.ex. önskat konsumtionsbeteende motverkas av politiska styrmedel, så visar man sitt missnöje även över detta på valdagen eller i andra demokratiska sammanhang. Vill man visa missnöjet ännu mer kan man engagera själv politiskt eller ta tillfället i akt under kommande valrörelse att ställa "sina" politiker mot väggen. Dock anser jag att man som väljare har en demokratisk skyldighet att vara informerad, påläst och förhålla sig saklig. Just batteribilsfrågan blir sannolikt ingen huvudfråga i kommande valrörelse. Jag tror att andra frågor kommer att dominera. :mrgreen:
EbbevonVolvo skrev:Det kan det inte heller vara. Det tycker jag ändå dessa trådar, öppna som låsta, visar.
Att batteribilar inte är tillräckligt klimatvänliga idag för att vara en del av lösningen på klimatfrågan för transportsektorn är visat många gånger. Att herr Musk i egen hög person slår ner på seriösa rapporter, och talat nedvärderande om alternativen, får stå för honom. Det gör honom mycket oseriös och mindre trovärdig. Vad klimat- och resursförbättringspotentialen blir för batteribilar återstår att se. Prognosmakarna är många. Vissa prognoser har fått revideras till batteribilarnas fördel, och vissa andra prognoser har fått revideras till batteribilarnas nackdel. Men i prognoserna saknas fortfarande sammanhållen insikt om huvudproblemen kring elenergins klimatbelastning, framtida kontinuitet i tillgången samt hur den "klimatskuld" ska regleras som orsakas av ett för tidigt införande innan ev. klimatnytta infinner sig. Rena petitesser som om det blir billigt eller inte att köra batteribil, är för mig en ickefråga. Till stor del avgörs det av politik och politiska styrmedel. Det finns ingen direkt koppling mellan klimatvänlighet och kostnad. Det finns det otaliga exempel på. Personligen tror jag inte för ett ögonblick att det i ett långt perspektiv blir billigt att köra t.ex. batteribil. Möjligen blir det temporärt billigare under en övergångsfas. Dagens skatteintäkter från transportsektorn kommer politikerna att vilja behålla även i framtiden. Så har det varit hittills, och så kommer det att förbli. Om man frågar mig.