Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1233734
Så du kan inte själv förklara någon av de detaljer du själv tycker gör rapporten subjektiv utan menar att jag ska hjälpa dig med det för annars är det jag som inte är objektiv?
#1233919
joel80 skrev:Så du kan inte själv förklara någon av de detaljer du själv tycker gör rapporten subjektiv utan menar att jag ska hjälpa dig med det för annars är det jag som inte är objektiv?
Jag tänker inte ingå eller underhålla några cirkelresonemang med dig. Jag skrev så här till dig:
Camel skrev:Om du visar mig att du är objektiv och letar reda på åtminstone något exempel på det jag beskrivit så kan jag tänka mig att fylla i med de som jag hittat om du inte hittar just dem.
Om du inte vill visa att du är objektiv så kan inte jag göra något åt det. Och jag tänker inte ens tanken på att ödsla energi på detta, som jag skrev till dig:
Camel skrev:Om du förutsättningslöst sväljer allt från ett så partiskt organ som ICCT och ifrågasätter alla andra som inte håller med om vad som står i rapporten så tänker i alla fall inte jag ödsla någon energi på detta.
Att försöka påtala invändningar mot batteribilar för en batteribilsförespråkare som på förhand bestämt sig för vad som är rätt, jämför jag med att ha invändningar mot en helig skrift för en person som är religiöst övertygad. Var och en har rätt till sin tro, och i båda fallen har man rätt att fortsätta att tro även om det skulle finns motsägande fakta på mer jordnära nivå. Amen.
#1233920
Ja kan du inte ens underbygga dina anklagelser är diskussionen rätt död det håller jag med om.

De som är intresserade får väl helt enkelt läsa i länkarna ovan och bilda sin egen uppfattning.
#1233924
Camel skrev:
joel80 skrev:Så du kan inte själv förklara någon av de detaljer du själv tycker gör rapporten subjektiv utan menar att jag ska hjälpa dig med det för annars är det jag som inte är objektiv?
Jag tänker inte ingå eller underhålla några cirkelresonemang med dig. Jag skrev så här till dig:
Camel skrev:Om du visar mig att du är objektiv och letar reda på åtminstone något exempel på det jag beskrivit så kan jag tänka mig att fylla i med de som jag hittat om du inte hittar just dem.
Om du inte vill visa att du är objektiv så kan inte jag göra något åt det. Och jag tänker inte ens tanken på att ödsla energi på detta, som jag skrev till dig:
Camel skrev:Om du förutsättningslöst sväljer allt från ett så partiskt organ som ICCT och ifrågasätter alla andra som inte håller med om vad som står i rapporten så tänker i alla fall inte jag ödsla någon energi på detta.
Att försöka påtala invändningar mot batteribilar för en batteribilsförespråkare som på förhand bestämt sig för vad som är rätt, jämför jag med att ha invändningar mot en helig skrift för en person som är religiöst övertygad. Var och en har rätt till sin tro, och i båda fallen har man rätt att fortsätta att tro även om det skulle finns motsägande fakta på mer jordnära nivå. Amen.
Till och med jag kan se vad som är fel, Camel. Jag förstår också att du ger upp i dina försök att ... ja vad vågar jag säga ... nä, jag låter bli.
Jag kan inte förstå hur någon kan vara så övertygad om att batteribilar är rätt lösning? Det kan det inte heller vara. Det tycker jag ändå dessa trådar, öppna som låsta, visar.
#1233932
Jag är precis som många andra övertygad om att elbilar är en del av lösningen och den klart mest spännande just nu. Även den som har störst potential att snabbt få ner utsläppen, speciellt nu med den skapligt snabba omställningen i värdens elenergiförsörjning som påbörjats.

Det är även den lösning som ser ut att bli klart billigar än andra, vilket får mig att tro att det kommer bli en av de populäraste lösningarna.

Att det dessutom för många kommer bli mycket enklare bilägande och roligare körning ökar min entusiasm.
#1233961
Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort, men den är inte död. Om man kollar på typ elverk (stora, typ 5 - 10 kW), extravärmare till bilar (vilket lär behövas i elbilar i vårt klimat) från Kina (där utvecklingen mot elbilar går fort) så är dessa ofta etanoldrivna (även gasdrivna finns. Gasol??). Etanolen (utan bensininblandning) finns (och fungerar) i "verkligheten" och är mycket ren, i jämförelse med bensin och diesel alltså....
#1233964
lennarte skrev:Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort, men den är inte död. Om man kollar på typ elverk (stora, typ 5 - 10 kW), extravärmare till bilar (vilket lär behövas i elbilar i vårt klimat) från Kina (där utvecklingen mot elbilar går fort) så är dessa ofta etanoldrivna (även gasdrivna finns. Gasol??). Etanolen (utan bensininblandning) finns (och fungerar) i "verkligheten" och är mycket ren, i jämförelse med bensin och diesel alltså....
Jo, men det är "elbilsäsong" nu. Vi har ju haft "etanolsäsong" och "LPG säsong". Nyligen hade vi en stor "dieselsäsong". "Bensinsäsong" har vi haft mer eller mindre hela tiden. Just nu kommer det troligen säljas ett lite större antal laddbara bilar ett tag. Så vi får väl kalla det "elsäsong". Det har ju talats om att vi kommer vara tvungna till att ha fler energislag för att klara framtidens transportbehov, så etanolen kommer nog tillbaka vid sidan av bensin, diesel, el och CNG. Det som jag tror är dött, tyvärr, är LPG. Där blir det nog svårt att få marknaden att bygga upp ett nät igen eftersom det har visat sig att vi har kortsiktiga bestämmelser vad beträffar drivmedel i detta land. ;-//
#1233967
lennarte skrev:Tycker lite synd att etanoldriften kommit helt bort,.
Mera huvudräkning, Om vi skulle ersätta europas förbrukning av kol/olja/gas/kärnkraft med bioenergi som har 2,5 kWh/kg energiinnehåll skulle det gå åt sisådär 10 miljarder ton biomassa per år. Det skulle snabbt avskoga hela Europa. Eller så kan man helt sluta producera mat, och odla energigrödor istället.

Sveriges totala skogsproduktion som är den största i europa ligger på 80 miljoner kubikmeter, Det skulle räcka till att producera 10 miljoner kubikmeter syntetisk bensin/diesel/etanol/metanol som vi förbrukar årligen i form av fossilbränslen i Sverige, med då går hela skogsproduktionen åt..

Inga exaka siffor, men det svindlar ändå.
#1233980
VolvoB20 skrev:Mera huvudräkning, Om vi skulle ersätta europas förbrukning av kol/olja/gas/kärnkraft med bioenergi som har 2,5 kWh/kg energiinnehåll skulle det gå åt sisådär 10 miljarder ton biomassa per år. Det skulle snabbt avskoga hela Europa. Eller så kan man helt sluta producera mat, och odla energigrödor istället.
Det är svindlade siffror, så det kommer nog aldrig att bli en ersättare. vi får nog "dras" med en massa olika energislag framöver (på både gott och ont) beroende på vad som "anses" vara miljövänligast. För tillfället. Saab experimenterade med ångmaskin i skarven -70 - -80-tal. Kommer inte ihåg vad den "eldades" med, men det var en kompakt 7 eller 9-cylindrig maskin som drev direkt på framhjulen. Den hade hyfsad prestanda men väldiga problem med att kyla ångan så den skulle kunna återanvändas. Det gick i alla fall åt mindre energi att driva denna motor än dåvarande bensinmotorer. Dieselmotorer vid denna tid var inget för "vanligt folk". Tröga motorer, smutsigt att tanka, skatt per km (med en vajerdriven räknare) genom att stämpla ett kort 4 ggr om året.
#1233985
EbbevonVolvo skrev: Jag förstår också att du ger upp i dina försök att ... ja vad vågar jag säga ... nä, jag låter bli.
Lugn, jag ger inte upp på det viset. :wink:
EbbevonVolvo skrev:Jag kan inte förstå hur någon kan vara så övertygad om att batteribilar är rätt lösning?
Att försöka ödsla tid på att förklara faktiska förhållanden som motsäger en övertygelse som antagit religiösa proportioner är lönlöst som de flesta vet. Jag tillhör jag dem som inte ödslar energi på att förklara något för en person som på förhand bestämt sig hur det förhåller sig oavsett motsägande fakta. Men däremot accepterar jag inte att det får orättmätigt inflytande på verkligheten med negativa konsekvenser. Och batteribilsfrågan börjar bli av denna natur. Att man t.ex. på ett Teslaforum sjunger lovsånger om batteribilar och är allmänt upprymda, samt ignorerar och ibland även nedvärderar faktabaserade invändningar, må vara hänt. Att det ska börja även på detta forum är tråkigt. Men det är inte särskilt viktigt för mig att mota bort det. Särskilt inte efter de senaste turerna, taket håller inte den standard som det borde. Men att t.ex. batteribilsförespråkarna påverkar politiker och beslutsfattare så mycket att besluten för bättre klimat blir inkonsekventa, och att resultatet ofta blir en ökning av problemen som man trodde sig vilja minska, samt att annan teknik riskerar att slås ut som kanske hade bättre realistiska potentialer, är inget som man bör låta passera. Och det bör balanseras. Men det gör man inte på forum som detta. Det gör man bl.a. som väljare på valdagen eller i andra organiserade demokratiska sammanhang. Men även i t.ex. eget konsumtionsbeteende. Och om t.ex. önskat konsumtionsbeteende motverkas av politiska styrmedel, så visar man sitt missnöje även över detta på valdagen eller i andra demokratiska sammanhang. Vill man visa missnöjet ännu mer kan man engagera själv politiskt eller ta tillfället i akt under kommande valrörelse att ställa "sina" politiker mot väggen. Dock anser jag att man som väljare har en demokratisk skyldighet att vara informerad, påläst och förhålla sig saklig. Just batteribilsfrågan blir sannolikt ingen huvudfråga i kommande valrörelse. Jag tror att andra frågor kommer att dominera. :mrgreen:
EbbevonVolvo skrev:Det kan det inte heller vara. Det tycker jag ändå dessa trådar, öppna som låsta, visar.
Att batteribilar inte är tillräckligt klimatvänliga idag för att vara en del av lösningen på klimatfrågan för transportsektorn är visat många gånger. Att herr Musk i egen hög person slår ner på seriösa rapporter, och talat nedvärderande om alternativen, får stå för honom. Det gör honom mycket oseriös och mindre trovärdig. Vad klimat- och resursförbättringspotentialen blir för batteribilar återstår att se. Prognosmakarna är många. Vissa prognoser har fått revideras till batteribilarnas fördel, och vissa andra prognoser har fått revideras till batteribilarnas nackdel. Men i prognoserna saknas fortfarande sammanhållen insikt om huvudproblemen kring elenergins klimatbelastning, framtida kontinuitet i tillgången samt hur den "klimatskuld" ska regleras som orsakas av ett för tidigt införande innan ev. klimatnytta infinner sig. Rena petitesser som om det blir billigt eller inte att köra batteribil, är för mig en ickefråga. Till stor del avgörs det av politik och politiska styrmedel. Det finns ingen direkt koppling mellan klimatvänlighet och kostnad. Det finns det otaliga exempel på. Personligen tror jag inte för ett ögonblick att det i ett långt perspektiv blir billigt att köra t.ex. batteribil. Möjligen blir det temporärt billigare under en övergångsfas. Dagens skatteintäkter från transportsektorn kommer politikerna att vilja behålla även i framtiden. Så har det varit hittills, och så kommer det att förbli. Om man frågar mig. :wink:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 24

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]