Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1229239
I en tråd på V60-avdelningen debatteras det just nu om kompletteringsladdning till en dieselbil (tror jag?). En bilägare vill ladda sitt batteri, men har inget eluttag att tillgå.
Jag ville skriva min reflektion på situationen, men insåg att det skulle bli alldeles för mycket OT. Därför flyttar jag inlägget och gör ett eget inlägg här. OBS! Jag angriper inte er som redan har elbilar, utan beslutsfattarna som inte har fattat vad dom pratar om.

Mikethebike skrev i V60-avdelningen: "Nej, jag har inte haft tillgång till ett uttag i närheten av bilen de senaste 35 åren, varken hemma eller på jobbet. Inte alls ovanligt om man bor i lägenhet."

Jag kan inte låta bli att gå ett steg utanför tråden. I dessa dagar är alla beslutsfattare nyfrälsta på att det måste byggas ut laddstolpar till alla elbilar (som inte finns ännu). Men dom kan ju börja med motorvärmaruttag på parkeringsplatserna. Då får man samtidigt en liten aning om vad det innebär att bygga laddstolpar till 4 miljoner elbilar. Dessutom, var det någon tidningsnotis häromdagen att några boendeparkeringar i kommande bostadsområden skulle det inte bli i en viss stad som jag har glömt just nu. Det var väl några "politiska hedningar" som hade kommit på det?

Läs gärna det här också, från Ny Teknik: https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429
#1229246
I 8 år har de hållit på att sätta upp motorvärmarstolpar i omgångar i området där jag bor, jag tror inte ens 60% har en stolpe än, och nu börjar det bli trångt för många har 2bilar idag.

Men nu kommer det ju inte heller att explodera med elbilar på det sättet, vi har planer på att sätta upp fem st laddstolpar de närmaste åren på 250 lägenheter där vi bor,m finns idag EN hybrid här. men 5 laddstolpar ska försöka fixas de kommande året el 2, finns inet plats för fler heller.

Och det är nog rätt så trångt i de flesta bostadsområden idag
#1229330
En stolpe tar väl ingen plats i anspråk precis? Finns det parkeringsplatser finns det väl plats för stolpar?

Brukar väl snarare vara framdragning av elen som strular/är dyrt om man inte redan har det i närheten. Oavsett om det är till vanliga motorvärmaruttag eller elbilar.
#1229331
Jo, det är så jag har sagt i några år nu (mest för mig själv). Man vill ersätta bränsledrivna bilar med elbilar. Vi har något mellan 4 och 5 miljoner bilar i Sverige. Hur många av dessa bilar (bilägare) har en egen parkeringsplats? Hur många av dessa som har en egen parkeringsplats har ett eluttag för motorvärmare? Det vanligaste svaret när man frågar bostadsrättsföreningar och motsvarande intresseföreningar om motorvärmaruttag, är att det blir för dyrt att bygga! Trots att alla vet att det är miljövänligt med förvärmda bilmotorer. Vad kostar det att bygga 4 miljoner laddstolpar över hela landet? Vi kan gå ner till 2 miljoner för många bor i villor och det kanske (?) blir lite enklare då? Men 2 miljoner laddstolpar, pris??? Och vem skall betala??? Jag tror inte att dom nyfrälsta beslutsfattarna trängs längst fram med sina plånböcker och bankkonton.
#1229338
Rådlös skrev: Dessutom, var det någon tidningsnotis häromdagen att några boendeparkeringar i kommande bostadsområden skulle det inte bli i en viss stad som jag har glömt just nu. Det var väl några "politiska hedningar" som hade kommit på det?
Kan det varit här i Halmstad?? Det har byggts en hel stadsdel på gammal industrimark och dom sista kvarteren är helt utan parkeringsgarage och det är såpass tättbebyggt att det är dåligt men parkeringsplatser mellan husen så om man bor där är det näst intill omöjligt med parkeringsplats. Gatorna inom området är dessutom så smala så det är bara parkering på en sida. På frågan varför så svarade ansvarig politiker att det blir billigare lägenheter och detta är inom staden så det går buss (S) Så några motorvärmare uttag eller laddstolpar lär det nog inte bli heller.
#1229364
Rådlös skrev:Jo, det är så jag har sagt i några år nu (mest för mig själv). Man vill ersätta bränsledrivna bilar med elbilar. Vi har något mellan 4 och 5 miljoner bilar i Sverige. Hur många av dessa bilar (bilägare) har en egen parkeringsplats? Hur många av dessa som har en egen parkeringsplats har ett eluttag för motorvärmare? Det vanligaste svaret när man frågar bostadsrättsföreningar och motsvarande intresseföreningar om motorvärmaruttag, är att det blir för dyrt att bygga! Trots att alla vet att det är miljövänligt med förvärmda bilmotorer. Vad kostar det att bygga 4 miljoner laddstolpar över hela landet? Vi kan gå ner till 2 miljoner för många bor i villor och det kanske (?) blir lite enklare då? Men 2 miljoner laddstolpar, pris??? Och vem skall betala??? Jag tror inte att dom nyfrälsta beslutsfattarna trängs längst fram med sina plånböcker och bankkonton.
Verkar ju funka skaplig i Norge. Många som inte har egna platser kan ladda nån gång eller ett par i veckan på antingen gatuparkeringar med laddare eller t.ex utanför matvarubutiker eller i parkeringsgarage. Eftersom många inte åker 20 mil per dag är det få som egentligen behöver ladda varje dag. Men klart det behöver en rejäl utbyggnad när fler i städer (som kanske normalt parkerar på gatan) skaffar elbilar. I Stockholm har man ju i allafall börjat bygga "laddgator".
http://www.stockholm.se/laddgator
Skärmklipp 2018-01-30 11.52.40.png
Skärmklipp 2018-01-30 11.52.40.png (870.43 KiB) Visad 573 gånger
#1229365
joel80 skrev:En stolpe tar väl ingen plats i anspråk precis? Finns det parkeringsplatser finns det väl plats för stolpar?

Brukar väl snarare vara framdragning av elen som strular/är dyrt om man inte redan har det i närheten. Oavsett om det är till vanliga motorvärmaruttag eller elbilar.
Det är inte så enkelt Joel,dels blir det 2 olika hyrespriser på platserna och att sätta upp nya laddstoplar på samma platser som det idag sitter motorvärmarstolpar skulle bli aldeles för kostsamt . Här kommer de ta bort husvagnsparkeringen och göra 5 platser för laddning av elbilen som man kan hyra och 1st som gäster kan ladda på mot betalning, som jag förstod det, men det är något år bort, så vi får se vad det blir.
#1229378
Ta ett exempel med att man vill sätta upp 10 laddstolpar.

Anslutningsavgiften till elnätet är runt 50.000 kr för tex 80 Amp. Sen blir det väl 100.000 till för tex 10 stolpar med grävning och ledningar. Eller kanske 200.000 om du ska inkludera individuell mätare + betalningslöning per stople.

Så en kvart mille kostar det för att få upp 10 uttag med betalning/mätare eller 25.000 per parkeringsplats, om man tycker det är svinddyrt eller superbilligt kan man ju fundera på.
#1229391
Rådlös skrev:Jo, det är så jag har sagt i några år nu (mest för mig själv). Man vill ersätta bränsledrivna bilar med elbilar. Vi har något mellan 4 och 5 miljoner bilar i Sverige. Hur många av dessa bilar (bilägare) har en egen parkeringsplats? Hur många av dessa som har en egen parkeringsplats har ett eluttag för motorvärmare? Det vanligaste svaret när man frågar bostadsrättsföreningar och motsvarande intresseföreningar om motorvärmaruttag, är att det blir för dyrt att bygga! Trots att alla vet att det är miljövänligt med förvärmda bilmotorer. Vad kostar det att bygga 4 miljoner laddstolpar över hela landet? Vi kan gå ner till 2 miljoner för många bor i villor och det kanske (?) blir lite enklare då? Men 2 miljoner laddstolpar, pris??? Och vem skall betala??? Jag tror inte att dom nyfrälsta beslutsfattarna trängs längst fram med sina plånböcker och bankkonton.
Det är i det här sammanhanget värt att påminna om att det finns mer än en sorts elbilar. Revisions- och konsultföretaget KPMG genomför sedan en tid tillbaka en årligen återkommande survey med centrala beslutsfattare inom bilbranschen, varav hälften på toppnivå (VD, styrelseordförande eller nivån omedelbart därunder). Här är ett par av de påståenden dessa beslutsfattare fick ta ställning till i fjolårets survey tillsammans med deras uppfattning om dessa påståenden.

"BEVs will fail due to infrastructure challenges" ("Batteribilar kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar")
62 procent instämmer
18 procent har motsatt uppfattning

"FCEVs will be the real breakthrough for electric mobility" ("Bränslecellsbilar kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet")
78 procent instämmer
6 procent har motsatt uppfattning

Så vad är de främsta skälen till att beslutsfattarna tycker som de gör? Det kan man förstås bara spekulera i, men några av dem kan tänkas vara följande:

1. Bränslecellsbilar är inte beroende av laddstolpar med tillhörande elnät, där den merproduktion av el som batteribilar ger upphov till blir fossil.
2. Bränslecellsbilar kan eller kommer att kunna köras på en mängd olika kemiska bränslen, t.ex. vätgas, metan (i huvudsak detsamma som fordonsgas/biogas), etanol och diesel som alla redan i dagsläget kan tillverkas helt förnybart.
3. Bränslecellsbilar kan tankas på ungefär lika kort tid som en bil med förbränningsmotor.
4. Bränslecellsbilar kan ges god räckvidd mellan tankningar (i dagsläget runt 50 mil) utan att behöva kånka på något tungt, dyrt och miljöbelastande batteri.

Så kanske behöver vi för framtiden inte oroa oss överdrivet mycket över detta med laddstolpar. ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]