Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234482
joel80 skrev:Precis det jag sagt hela tiden. Man behöver inte utnyttja i närheten av 100%.
Det löser sig självt, eftersom man aldrig kan utnyttja 100%. Den nivån på sammanlagring fungerar inte i något nät.
joel80 skrev:Snittet som behövs ta ut per bil är bara kring 7kwh per dygn. Alla kommer inte ladda samtidigt, även om det är bra att få många att ladda på natten då övrig användning är låg.
Det är ditt påstående. Jag vet inget om detta. Om det är tillräckligt får avgöras i framtiden.
joel80 skrev:Det är som även camel är inne på flera som undersökt det här och nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar, och bara på vissa ställen kommer man behöva uppgradera eller sätta in extrakraft.
Jag har inte påstått något annat än att vissa standarder och tumregler används för dimensioneringen. Om "nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar" har jag inte uttalat mig om. Jag har bara gett dig ett litet halmstrå hur näten i praktiken kan avvika från standarder och tumregler av praktiska ekonomiska skäl. Inget annat.
joel80 skrev:Att elnätet på något sätt skulle vara ett hinder är struntsnack.
Elnätet är en mycket viktig del av infrastrukturen. Om frågor finns rörande ev. hinder i elnätet så är det definitivt inget struntprat. Det måste tas på djupaste allvar.
joel80 skrev:I det stora hela är det mycket bra förberett, och ofta dimensionerat för en tid då vi faktiskt gjorde av med mer el per bostad än vad vi gör idag.

Övergången till fjärrvärme, jordvärme, luftvärmepump, bergvärme e.t.c har minskat många hus och områdens förbrukning. Och även om vi idag har mer prylar som drar ström så är de snålare idag än för 10-20 år sen.
Återigen, det är ditt påstående. De som är insatta i frågan på djup teknisk nivå är inte lika säkra som du på att det "i det stora hela är det mycket bra förberett". T.ex. ser dagens laster helt annorlunda ut än gårdagens. Linjära laster som glödlampor och elvärme, byts ut till olinjära laster som LED, div. värmesystem med olinjära drifter, och ev. laddning av batteribilar. Detta skapar nya problem med övertoner som inte fanns innan. Det har visat sig vara ett allt större problem. I nya standarder har man därför höjt kravet på PEN-ledarens (gemensam neutralledare och skyddsledare) area i servisledningar. Men samtidigt dimensioneras dessa nya nät för bostadsbestånd med litet inslag av elvärme med mindre marginaler mot högt effektuttag. De gamla bostadsområdena med eluppvärmning har ofta inte marginal mot övertoner. I din iver att batteribilar ska införas, försöker du förringa ganska komplexa problem som fackpersoner är väl medvetna om. Men de flesta andra batteribilsförespråkare gör samma misstag. Uppenbarligen saknas tillräckliga kunskaper hos dessa förespråkare när man ser argumentationen som de framför och på det sätt de förringar, och ibland nedvärderar, de som har invändningar baserade på fakta.
Men återigen: detta är ingen raketforskning. Tekniskt går det att lösa. Men det kostar pengar, tar lång tid, och innebär ökad resursåtgång samt ökad klimatbelastning. På vems konto ska dessa poster hamna?
joel80 skrev:Ni behöver inte vara oroliga för att elnätet skulle braka samman, även om det skulle börja säljas 100% elbilar från idag.
Vissa områden skulle behöva en lösning, men i det stora hela är vi väl rustade.
Återigen, det är ditt påstående. Det är många som är oroliga ska du veta och lägger mycket arbete på att försöka kartlägga konsekvenserna av att ladda batteribilar i stor omfattning. De som inte är oroliga, är oftast lyckligt omedvetna.
#1234494
Paniken om utbyggnad pga elbilar blir lite rolig när man jämför med andra siffror. Flera större serverhallar tillkommer nu i svenska mixen och det kan påverka hela förbrukningen i landet med 0,25-0,75%. Styck. Det motsvarar då förbrukningen av ~165 000 elbilar*

*Räknat på 1500 mil och 3000kWh
#1234497
Ja, Internet är faktiskt relativt klimatbelastande totalt sett. :idea:
Hur är det med detta forum? Är det klimatkompenserat? :mrgreen: :?: :wink:
Snart måste vi kanske betala klimatskatt, som tas ut via ett föranmält kreditkort vid varje inloggning. Eller kanske vid skrivande av inlägg? Då skulle en del här på forumet få ganska kännbara utgifter. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#1234498
Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna, och det är ju i min värld lika knasigt som att påstå att alla tankar sina nuvarande fosilbilar från tom till full tank varje dag..

Men det är som alltid svårt att på forum nyansera och hamna någonstans på gråskalan istället för att det blir svart eller vitt. :roll:
#1234501
Variosboy skrev:Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna,/.../
Jag får mer panik när jag tänker på den klimatpåverkan det fortsatt innebär med användande av batteribilar.

Dessutom är det nog så att om man ska undvika det du skriver, så får man nog tekniskt begränsa det. Annars försöker alla ladda med full effekt "för säkerhets skull". Dessutom när det passar dem själva, vilket sannolikt blir samtidigt som många andra.
#1234502
Variosboy skrev:Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna, och det är ju i min värld lika knasigt som att påstå att alla tankar sina nuvarande fosilbilar från tom till full tank varje dag..
Är det inte tvärs om?

Om man tankar bilen fyller man ju på 700 kWh bensin/diesel på 60 sekunder vilket motsvarar ca 10 MW som strömmar ut ur pumphandtaget och ned i tanken.

Elbilar laddar man inte med 10 MW utan hemma under längre tid på lägre effekt betydligt lägre än 10 MW. Det gör att man får en stor belastning av nätet hela tiden istället för korta hög punktlaster. Även om man bara laddar med 1% av hastigheten i en bensinpump är det ju 10 kW man drar.

Batteri tekniken kommer väl att utvecklas får man hoppas, så att en normal elbil har åtminstone 100 kWh batteri i framtiden, minst.

Som Camel säger kommer det behövas tvångsstyrning. Annars kommer man ju att vilja sätta i sladden när man kommer hem från jobbet och ladda med den ström man har tillgänglig kvar på sin huvudsäkring för tillfället.
#1234514
Nja, men det ligger ju en del i det. Jag vet inte hur mycket en genomsnittlig privatbil körs per dygn, kanske 5 mil väldigt ungefär? Då blir det i storleksordningen 10 kWh per dygn och elbil. (Antagligen är det en överskattning.) Man kan ju tänka sig att ett sätt vore nån slags kostnadsstyrning, typ billigt att låta "elnätet" själv välja hur bilen ska laddas under natten, dyrt att snabbladda den med full effekt.
#1234567
Lövet skrev:Paniken om utbyggnad pga elbilar blir lite rolig när man jämför med andra siffror. Flera större serverhallar tillkommer nu i svenska mixen och det kan påverka hela förbrukningen i landet med 0,25-0,75%. Styck. Det motsvarar då förbrukningen av ~165 000 elbilar*

*Räknat på 1500 mil och 3000kWh
Ja att även serverhallar behöver ström är inget konstigt men även där kan man behöva bygga ut elnätet, Överkalix har klimatet för serverhallar men inte elförsörjningen. Om de bara hade varit lite vakna i Överkalix och läst på jagrullar så hade de ju enkelt löst problemet, solceller, vindkraft, batteripaket och sedan lite effektbalansering det kan ju inte vara så svårt eller kan personalen åka elbil till jobbet och tömma sina batterier på jobbet så det behöver ju inte kosta 50-100 miljoner och ta 5-6 år för att ha fixat det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... rverhallar
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
#1234570
NilsO skrev:Nja, men det ligger ju en del i det. Jag vet inte hur mycket en genomsnittlig privatbil körs per dygn, kanske 5 mil väldigt ungefär? Då blir det i storleksordningen 10 kWh per dygn och elbil. (Antagligen är det en överskattning.) Man kan ju tänka sig att ett sätt vore nån slags kostnadsstyrning, typ billigt att låta "elnätet" själv välja hur bilen ska laddas under natten, dyrt att snabbladda den med full effekt.
Jag skrev 7KWh per dygn i snitt ovan i ett inlägg som Camel kommenterade som att det var nått jag hittat på. Det baserade jag på att årssnittet per bil är på 1250mil och att en elbil i snitt drar lite drygt 2kwh/mil.

Men räknar man som dig på ca 10KWh har man lite marginal.

10kwh kan man få i om man laddar med 8A enfas i ca 5.5 timmar. Så mellan t. ex 23-4:30 skulle räcka..
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 24
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]