- fre 23 feb 2018, 11:44
#1234482
Men återigen: detta är ingen raketforskning. Tekniskt går det att lösa. Men det kostar pengar, tar lång tid, och innebär ökad resursåtgång samt ökad klimatbelastning. På vems konto ska dessa poster hamna?
joel80 skrev:Precis det jag sagt hela tiden. Man behöver inte utnyttja i närheten av 100%.Det löser sig självt, eftersom man aldrig kan utnyttja 100%. Den nivån på sammanlagring fungerar inte i något nät.
joel80 skrev:Snittet som behövs ta ut per bil är bara kring 7kwh per dygn. Alla kommer inte ladda samtidigt, även om det är bra att få många att ladda på natten då övrig användning är låg.Det är ditt påstående. Jag vet inget om detta. Om det är tillräckligt får avgöras i framtiden.
joel80 skrev:Det är som även camel är inne på flera som undersökt det här och nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar, och bara på vissa ställen kommer man behöva uppgradera eller sätta in extrakraft.Jag har inte påstått något annat än att vissa standarder och tumregler används för dimensioneringen. Om "nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar" har jag inte uttalat mig om. Jag har bara gett dig ett litet halmstrå hur näten i praktiken kan avvika från standarder och tumregler av praktiska ekonomiska skäl. Inget annat.
joel80 skrev:Att elnätet på något sätt skulle vara ett hinder är struntsnack.Elnätet är en mycket viktig del av infrastrukturen. Om frågor finns rörande ev. hinder i elnätet så är det definitivt inget struntprat. Det måste tas på djupaste allvar.
joel80 skrev:I det stora hela är det mycket bra förberett, och ofta dimensionerat för en tid då vi faktiskt gjorde av med mer el per bostad än vad vi gör idag.Återigen, det är ditt påstående. De som är insatta i frågan på djup teknisk nivå är inte lika säkra som du på att det "i det stora hela är det mycket bra förberett". T.ex. ser dagens laster helt annorlunda ut än gårdagens. Linjära laster som glödlampor och elvärme, byts ut till olinjära laster som LED, div. värmesystem med olinjära drifter, och ev. laddning av batteribilar. Detta skapar nya problem med övertoner som inte fanns innan. Det har visat sig vara ett allt större problem. I nya standarder har man därför höjt kravet på PEN-ledarens (gemensam neutralledare och skyddsledare) area i servisledningar. Men samtidigt dimensioneras dessa nya nät för bostadsbestånd med litet inslag av elvärme med mindre marginaler mot högt effektuttag. De gamla bostadsområdena med eluppvärmning har ofta inte marginal mot övertoner. I din iver att batteribilar ska införas, försöker du förringa ganska komplexa problem som fackpersoner är väl medvetna om. Men de flesta andra batteribilsförespråkare gör samma misstag. Uppenbarligen saknas tillräckliga kunskaper hos dessa förespråkare när man ser argumentationen som de framför och på det sätt de förringar, och ibland nedvärderar, de som har invändningar baserade på fakta.
Övergången till fjärrvärme, jordvärme, luftvärmepump, bergvärme e.t.c har minskat många hus och områdens förbrukning. Och även om vi idag har mer prylar som drar ström så är de snålare idag än för 10-20 år sen.
Men återigen: detta är ingen raketforskning. Tekniskt går det att lösa. Men det kostar pengar, tar lång tid, och innebär ökad resursåtgång samt ökad klimatbelastning. På vems konto ska dessa poster hamna?
joel80 skrev:Ni behöver inte vara oroliga för att elnätet skulle braka samman, även om det skulle börja säljas 100% elbilar från idag.Återigen, det är ditt påstående. Det är många som är oroliga ska du veta och lägger mycket arbete på att försöka kartlägga konsekvenserna av att ladda batteribilar i stor omfattning. De som inte är oroliga, är oftast lyckligt omedvetna.
Vissa områden skulle behöva en lösning, men i det stora hela är vi väl rustade.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."