Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234693
Jupp. Själva snittet ligger inte högre. Man får inte glömma att det finns väldigt många bilar som står helt still i veckorna och som enbart används på helger och semestrar.

Skulle man däremot försöka sig på att kolla upp snittet på bilar för 7.5 basbelopp och över är snittet högre. Sist jag hörde en siffra var det 1800 mil per år.
#1234752
VolvoB20 skrev: Annars kommer man ju att vilja sätta i sladden när man kommer hem från jobbet och ladda med den ström man har tillgänglig kvar på sin huvudsäkring för tillfället.
Fast det spelar ju fortfarande ingen roll eftersom batterierna ju inte kommer vara tomma och kräva full laddeffekt hela nätterna.
Laddar man varje natt så är det ju bara en fråga om att toppa upp batteriet igen efter dagens körning.

Smarta laddare löser fördelningen mellan abonenterna i framtiden tror jag så man antingen laddar på lägre effekt under längre tid alternativt så har den egna laddaren koll på det hela och ser till att ladda lite och länge istället för att ladda fullt på kortast möjliga tid. (kanske redan finns!?)
#1234775
Många som skaffat elbil har gått över till timdebitering på elen. Det är klart billigast på natten, så ställer man in bilen att börja ladda kring 23 så har man typ alltid billigaste elen.

Finns nu laddare som är uppkopplade mot nordpols priser och styr laddningen helt efter att få så billig el som möjligt.
#1234864
NilsO skrev:År 2015 var snittet drygt 1200 mil per år för personbilar, enligt myndigheten för trafikanalys. (Jag antar att dina, Joel, uppgifter också kom därifrån.)

Vad jag förstår inkluderar det alla bilar som är registrerade som personbilar, däribland taxibilar.
Man kan ju tjuvkika i facit. Som jag sagt innan, det säljs 100 TWh bensin o diesel i Sverige per år enligt petroliumistitutet. Det kan man inte komma runt.

Det ska ju komma via el- kontakten istället, när man laddar bilen, taxin, lastbilen, bussen, moppen o gräsklipparen etc, man kan ju inte bara räkna på en enda typ av förbrukare.

Men det borde räcka med 40TWh, då eldrift är effektivare. En faktor 2.5 över helåret verkar vara ett vettig uppskattning. Högre på sommaren, och lägre på vintern då uppvärmning behövs.

Och varför räknar ni alltid på en bil vid varje villa, Här står det två bilar vid varje hus i området, utom vid en del grannar som har 3 st för deras barn har fyllt körkort. Joe80 har väl också flera bilar vad jag fattat.
#1234872
VolvoB20 skrev:
NilsO skrev:År 2015 var snittet drygt 1200 mil per år för personbilar, enligt myndigheten för trafikanalys. (Jag antar att dina, Joel, uppgifter också kom därifrån.)

Vad jag förstår inkluderar det alla bilar som är registrerade som personbilar, däribland taxibilar.
Man kan ju tjuvkika i facit. Som jag sagt innan, det säljs 100 TWh bensin o diesel i Sverige per år enligt petroliumistitutet. Det kan man inte komma runt.

Det ska ju komma via el- kontakten istället, när man laddar bilen, taxin, lastbilen, bussen, moppen o gräsklipparen etc, man kan ju inte bara räkna på en enda typ av förbrukare.

Men det borde räcka med 40TWh, då eldrift är effektivare. En faktor 2.5 över helåret verkar vara ett vettig uppskattning. Högre på sommaren, och lägre på vintern då uppvärmning behövs.

Och varför räknar ni alltid på en bil vid varje villa, Här står det två bilar vid varje hus i området, utom vid en del grannar som har 3 st för deras barn har fyllt körkort. Joe80 har väl också flera bilar vad jag fattat.
Du menar att du tror att du har facit bara för att det säljs drivmedel med 100twh energi i sig?? När man jämför med en elbil är effektiviteten allt från 4ggr till låga 2.5ggr effektivare. Du räknar såklart med det lägsta, och med att precis all trafik övergår till el.

Men då det t.o.m går år mindre diesel för att driva ett billigt elverk för att ladda en stor elbil för samma sträcka som man kör en snål V40 är elbil bättre även om vi skulle tvingas använda all överbliven diesel till att driva kraftverk.. :D Inte för att det är ett troligt scenario, men även i ett sånt extremfall gör elbilen av med mindre energi.

Du har rätt i att många villaägare har två bilar. Då får dom ladda med 10A ca 2.5h var per natt.. Eller hur man nu vill fördela det beroende på vilken bil som kör mest. Kanske räcker det att ladda den ena endast en eller två nätter på hela veckan.

Vi har två bilar.. Den ena går inte mer än ett par mil per dag. Skulle alltså inte behöva ladda mer än i snitt 4-5kwh per dygn.
Den andra går 3ggr så mycket så den skulle jag behöva snitta säkert 15kwh/dygn i. Laddar jag fråm 21-07 räcker det med 8A enfas, även om jag idag laddar Volvon med 16A enfas och troligen skulle kunna ladda båda bilarna samtidigt under natten utan problem.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1234903
Att elbilen är 4 ggr så effektiv gäller ju på sommaren, I vinterkylan kommer du behöva förvärma lithium cellerna innan du kan påbörja laddning. Du tänker ju inte ladda förrens fram på natten när strömmen är billig. Men då är det smällkallt och batterierna har hunnit bli genomfrusna. Sen kommer du behöva förvärma kupén innan avfärd för att inte behöva suga så mycket ström till kupevärme, elstolar o elrutor på väg till jobbet.

Då är dina 400% effektivare eldrift bara en dröm.
#1234908
minus 20 och uppåt ska man räkna med en förlust på 30% men vill man vara säker så räknar man halverad sträcka på tex en tesla. En stor fördel dok med en elbil är ju hur kallt den än är så startar den ju, nu är det väl inga problem med moderna bilar heller att starta i minus 35grader, men iaf.
#1234909
joel80 skrev:
Men då det t.o.m går år mindre diesel för att driva ett billigt elverk för att ladda en stor elbil för samma sträcka som man kör en snål V40 är elbil bättre även om vi skulle tvingas använda all överbliven diesel till att driva kraftverk.. :D Inte för att det är ett troligt scenario, men även i ett sånt extremfall gör elbilen av med mindre energi.
Det där hängde jag inte med på. Var har du hittat det?
#1234926
VolvoB20 skrev:
NilsO skrev:År 2015 var snittet drygt 1200 mil per år för personbilar, enligt myndigheten för trafikanalys. (Jag antar att dina, Joel, uppgifter också kom därifrån.)

Vad jag förstår inkluderar det alla bilar som är registrerade som personbilar, däribland taxibilar.
Man kan ju tjuvkika i facit. Som jag sagt innan, det säljs 100 TWh bensin o diesel i Sverige per år enligt petroliumistitutet. Det kan man inte komma runt.
Men nu gällde det ju personbilar och laddningen av sådana :) . Flygplan, lastbilar, färjor och grävskopor kommer, även om en del av dem kanske blir eldrivna, inte så ofta att laddas från laddstolpar vid privatbostäder.

Däremot stämmer det som Lövet skriver att tjänstebilar, och nya personbilar överlag, körs mer.
#1234939
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
Men då det t.o.m går år mindre diesel för att driva ett billigt elverk för att ladda en stor elbil för samma sträcka som man kör en snål V40 är elbil bättre även om vi skulle tvingas använda all överbliven diesel till att driva kraftverk.. :D Inte för att det är ett troligt scenario, men även i ett sånt extremfall gör elbilen av med mindre energi.
Det där hängde jag inte med på. Var har du hittat det?
Jag tror detta test avses:
joel80 skrev:Såg en test där man förresten körde en Tesla mot en V40 D4 där man laddade Tesla via ett dieselverk. För att köra ca 100km med Tesla behövdes 4.4l diesel i dieselverket. I Volvon, som dessutom vägde 700kg mindre, behövdes 4.8l.
Så även om man alltså kör den galna omvägen via dieselbränsle i ett dieselverk för att ladda elbilen drar den nästan 20% mindre. Och då är det en av de minst snåla elbilarna. Ovetenskapligt test kanske men nog säger det en del?

Testet visar ungefär det förväntade. Fast teoretiskt skulle skillnaden varit motsatt. Att det i praktiken blev tvärtom beror på den berömda jämförelsen av äpplen med päron och samt oklar SOC i batteribilen. Testet visar dock tydligt att man inte ska ladda batteribilar på elenergi som globalt i snitt har sitt ursprung till 2/3 i fossilt bränsle, eller dagens marginalel som är ännu mer fossil till ursprunget. Klimatbelastningen blir då för hög för att vara försvarbar, speciellt i jämförelse med ICE-bilar på alternativa bränslen.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 24
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]