Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1230171
joel80 skrev:Hur tycker ni man bäst ska lösa problematiken med laddplats för flerfamiljsboende? Tycker ni staten/kommunen ska ha tvingande regler för hyresvärdar? Eller är det kommunen som bör fixa på gatan om ingen privat aktör nappar?
Det rimliga är att låta marknaden sköta det själv utan statlig eller kommunal inblandning det borde räcka med Bonus/Malus systemet, finns det en efterfrågan så kommer marknaden att tillhandahålla laddplatser på samma sätt som det finns bensinstationer idag. Tesla har ju faktiskt skött det själva genom att tillhandahålla laddplatser till sina kunder.
#1230177
Mwi skrev:
joel80 skrev:Hur tycker ni man bäst ska lösa problematiken med laddplats för flerfamiljsboende? Tycker ni staten/kommunen ska ha tvingande regler för hyresvärdar? Eller är det kommunen som bör fixa på gatan om ingen privat aktör nappar?
Det rimliga är att låta marknaden sköta det själv utan statlig eller kommunal inblandning det borde räcka med Bonus/Malus systemet, finns det en efterfrågan så kommer marknaden att tillhandahålla laddplatser på samma sätt som det finns bensinstationer idag. Tesla har ju faktiskt skött det själva genom att tillhandahålla laddplatser till sina kunder.
Jag tror nog också lite på en liknande lösning. Där man från kommunens sida ser till att investeringarna går att göra smidigt, och som nu med visst investeringsbidrag. Kan man lätta upp byggregler och tillstånd utan att tumma på säkerheten är det också nått man bör göra.
Kanske borde staten så småningom erbjuda nån form av "glesbygdsersättning" för snabbladdare i områden där det är mindre mängd trafik.. Alltså där det kanske är svårt att få lönsamhet i snabbladdare p.g.a låg betäckning. Hur gjorde man när det gällde mackar och sånt på sånna ställen? Etablerades alla mackar enbart på marknadsekonomiska grunder? Nån som vet?

Tesla har fixat laddnätverk så att man kan göra långresor med sina snabbladdare. När det gäller hemmaladdning för ägare har dom inte gjort så jättemycket... Dom erbjuder gratis laddare till företag och hotell mot att dom sätter upp dem så att teslaägare som besöker dem kan ladda. Dom laddarna går också att ställa in så att alla vanliga elbilar kan ladda. (Det är typ2-kontakter på dem.)

Är man privatperson får man pröjsa för laddarna.
#1230178
SvenB skrev:
Mwi skrev:Att äga en elbil och flytta till ett nybyggt flerbostadshus i Jönköping är inte så smidigt, kommunen jobbar med något som kallas Grön resplan. Det innebär att byggherren slipper bygga parkeringsplats till varje lägenhet det räcker exempelvis med att det finns en busshållplats i närområdet så kan man minska antalet p-platser, eller kan man ansluta huset till en bilpool så får man minska antalet p-platser. Så jag tror inte det blir så enkelt att ladda sin elbil när man sover :wink: Och detta är inget unikt för Jönköping utan att många kommuner vill minska massbilismen oavsett drivmedel för bilar tar för stor plats i staden. I Stockholm är man inne på att ta bort möjligheten till boendeparken för de som flyttar till nybyggda bostäder, parkeringen ska vara på tomtmarken inte på gatan.
Typexemplet på detta är Hammarby Sjöstad. Där får många gatuparkera uppe på Hammarbyhöjden. ??:-/
Där har man som det verkar kraftigt underskattat antalet bilburna! Man måste gjort en ovanligt märklig analys över vilka som skulle vilja bo där. Man blev helt tagna på sängen när det började flytta in en massa barnfamiljer. Fanns ju inte förskolor så det räckte på långa vägar heller.
Tror man räknade med mest singelhushåll eller unga par.

Däremot är man rätt duktig med antalet laddplatser.. Finns 26st "destinationsladdare" (alltså långsamladdare eller semilångsamma för när man parkerar) i området och en snabbladdare.
#1230180
joel80 skrev:Ja att man motarbetar bilen på många ställen är inte ovanligt.. :/
Det påverkar såklart även elbilen.

Hur tycker ni man bäst ska lösa problematiken med laddplats för flerfamiljsboende? Tycker ni staten/kommunen ska ha tvingande regler för hyresvärdar? Eller är det kommunen som bör fixa på gatan om ingen privat aktör nappar?
Hur skall vår hyresvärd kunna bygga laddplatser på gatan?
För det första får man inte parkera på vår sida av gatan, för det andra står vårt hus med kortsidan mot gatan, för det tredje är det kommunen som äger trottoaren och lyktstolparna som redan står där (=infrastruktur).
Givetvis är det kommunen som skall bygga laddstolpar, med statliga bidrag.
Mwi skrev:
joel80 skrev:Hur tycker ni man bäst ska lösa problematiken med laddplats för flerfamiljsboende? Tycker ni staten/kommunen ska ha tvingande regler för hyresvärdar? Eller är det kommunen som bör fixa på gatan om ingen privat aktör nappar?
Det rimliga är att låta marknaden sköta det själv utan statlig eller kommunal inblandning det borde räcka med Bonus/Malus systemet, finns det en efterfrågan så kommer marknaden att tillhandahålla laddplatser på samma sätt som det finns bensinstationer idag. Tesla har ju faktiskt skött det själva genom att tillhandahålla laddplatser till sina kunder.
Marknaden?
Det är ju ingen som köper vare sig elbil eller laddhybrid här eftersom det inte finns några laddplatser = ingen efterfrågan. Om det fanns laddstolpar här skulle jag allvarligt överväga att skaffa en laddhybrid.
Samt att jag tvivlar på att "marknaden" kan bryta upp trottoarerna och bygga laddstolpar.
#1230189
mikebike skrev:Marknaden?
Det är ju ingen som köper vare sig elbil eller laddhybrid här eftersom det inte finns några laddplatser = ingen efterfrågan. Om det fanns laddstolpar här skulle jag allvarligt överväga att skaffa en laddhybrid.
Samt att jag tvivlar på att "marknaden" kan bryta upp trottoarerna och bygga laddstolpar.
Finns det bara en efterfrågan så fixar marknaden det, marknaden har ju i flera år brutit upp trottoarer för att gräva fiber :wink: Förstår inte hur det kan vara en kommunaluppgift tror till och med att det bryter mot kommunallagen om kommuner bygger laddplatser i egen regi och konkurrerar mot privata företag.
#1230200
Mwi skrev:
mikebike skrev:Marknaden?
Det är ju ingen som köper vare sig elbil eller laddhybrid här eftersom det inte finns några laddplatser = ingen efterfrågan. Om det fanns laddstolpar här skulle jag allvarligt överväga att skaffa en laddhybrid.
Samt att jag tvivlar på att "marknaden" kan bryta upp trottoarerna och bygga laddstolpar.
Finns det bara en efterfrågan så fixar marknaden det, marknaden har ju i flera år brutit upp trottoarer för att gräva fiber :wink: Förstår inte hur det kan vara en kommunaluppgift tror till och med att det bryter mot kommunallagen om kommuner bygger laddplatser i egen regi och konkurrerar mot privata företag.
Det finns tydligen en efterfrågan på snabbt Internet, det finns dock inget fibernät här.
Det finns ingen efterfrågan på laddplatser (här och nu).
Så du menar att det bara är att bryta upp trottoaren och sätta upp laddstolpar?
Vad tycker kommunen och bostadsrättsföreningen på andra sidan gatan?
Varifrån får jag ström?

Skall olika entreprenörer bygga laddstolpar i varsitt kvarter, med varsin debiteringslösning?
Det är ju ändå så att det är kommunen som äger parkeringsrätten på gatan...
Debiteringslösningen skall givetvis vara samma i hela kommunen, och integrerad i boendeparkeringen, som f.ö. borde göras digital omgående. Köpa papperslappar i tobaksaffären vid MoS en dryg km härifrån är omodernt.

Nej, infrastruktur är samhällets sak. Kommunen investerar i en ny tunnelbanestation knappt 1 km härifrån, det är inte marknaden som bygger den.
På samma sätt är det kommun och stat som skall underlätta övergången till fossilfri biltrafik.

För mig finns det inget som helst incitament att skaffa laddhybrid eller elbil, och detsamma gäller för de flesta i området. Det finns f.n. en (1) laddhybrid här, och den är en tjänstebil (= lägre förmånsvärde). Han har inte heller någon möjlighet att ladda sin bil.
#1230207
joel80 skrev: Kanske borde staten så småningom erbjuda nån form av "glesbygdsersättning" för snabbladdare i områden där det är mindre mängd trafik.. Alltså där det kanske är svårt att få lönsamhet i snabbladdare p.g.a låg betäckning. Hur gjorde man när det gällde mackar och sånt på sånna ställen? Etablerades alla mackar enbart på marknadsekonomiska grunder? Nån som vet?
Helt marknadsmässiga grunder vad jag vet. När jag flyttade hit 2005 fanns en mack. Men eftersom bruket lagt ner, och därmed nästan alla arbetsplatser försvann, så lönade sig inte macken tycke ägaren. Men han höll den öppen som service åt oss som bor här. Men eftersom han tvingades att utöka macken med, antingen E85 eller motorgas om den skulle få vara kvar, lade han ner macken. Verkstaden driver han fortfarande.
#1230208
joel80 skrev:... skapligt stark elmotor, inte futtiga 70-80hk som i Volvos nuvarande.
Fast det räcker ju för att köra till jobbet med. Speciellt om det är i en hybrid, som har något annat att hjälpa till med, om det skulle behövas.

Grundproblemet med att ha en elbil är att i stan, där avstånden gör den rimlig, blir det svårt att ladda. På landsbygden, där det är lätt att ordna laddning, blir avstånden för långa för att den ska fungera.
I stan har den ju någon motivering, såtillvida att den flyttar utsläppen till något annat ställe. Åtminstone så länge man ser det från stadsbons synvinkel.

När det gäller camping så kör jag oftast till tillfälliga campingar, i samband med evenemang. Då behövs både bil som kan rulla 60 mil på åtta timmar och som tar sig fram på campingen.

Den ovan prisade marknaden kanske fixar så man kan köra elbil och sen, på något enkelt sätt, hyra en vettig dragbil när man behöver den? Fast problemet med det är att alla utbytta Volvo XC70 D5, som står i beredskap under elva månader, inte räcker till under juli, när alla ska iväg.
#1230214
Jag håller som du vet inte med om att man flyttar utsläppen. Du minskar dom rätt rejält här i Sverige, och även om det är mindre så minskar det i de flesta andra länder också.
Jag håller inte heller med om att det skulle vara så att avstånden på landsbygden gör elbilen orimlig. Inte kör de flesta 20-30 mil till jobbet varje dag även om man bor "på landsbygden"? De som gör det får vänta till nästa generations elbilar om dom vill köra elbil. Första sånna kommer under 2018 och till 2019/2020 kommer det finnas många alternativ med elbilar med +30 mil, till typ rimliga priser... om 3-500k för en bil nu kan ses som rimligt egentligen.... :)


Ah.. på sånna campingar kanske man inte får en stolpe eller el framdraget till vagnen? Fast oftast går ju sånt att lösa.. du kan ju parkera bilen på nått ställe på området där det kanske finns ström... Men men.. det är ett extra strul och jag har förståelse för om man vill slippa det.

I nuläget skulle säkert det funka så att man kan hyra bil för de där veckorna man ska iväg.. än är det ju inte så många som har elbil... och om ett antal år hoppas jag på att man även med elbil kan klara en semesterresa med husvagn. Med en gnutta tur och bra tajming blir min semester 2019 med elbil och husvagn. Men då vi har två bilar är ändå inte krok helt avgörande.
#1230242
mikebike skrev: Det finns tydligen en efterfrågan på snabbt Internet, det finns dock inget fibernät här.
Det finns ingen efterfrågan på laddplatser (här och nu).
Så du menar att det bara är att bryta upp trottoaren och sätta upp laddstolpar?
Vad tycker kommunen och bostadsrättsföreningen på andra sidan gatan?
Varifrån får jag ström?

Skall olika entreprenörer bygga laddstolpar i varsitt kvarter, med varsin debiteringslösning?
Det är ju ändå så att det är kommunen som äger parkeringsrätten på gatan...
Debiteringslösningen skall givetvis vara samma i hela kommunen, och integrerad i boendeparkeringen, som f.ö. borde göras digital omgående. Köpa papperslappar i tobaksaffären vid MoS en dryg km härifrån är omodernt.

Nej, infrastruktur är samhällets sak. Kommunen investerar i en ny tunnelbanestation knappt 1 km härifrån, det är inte marknaden som bygger den.
På samma sätt är det kommun och stat som skall underlätta övergången till fossilfri biltrafik.
Eftersom de flesta kommuner vill minska antalet bilar, så tror jag inte att kommunerna kommer att bygga några laddplatser till privatpersoner det är ingen infrastruktursatsning, en ny tunnelbanestation är en infrastruktursatsning. För att underlätta övergången till fossilfria transporter kommer man att göra det så j*vl* dyrt att äga en egen bil så att 50% av dagens bilägare inte kommer att ha råd att äga en egen bil utan får åka kollektivt :cry:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 24
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]