Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1235816
Det verkar vara väldigt lite från Tyskland.. Och bara till Skåne/Södra Sverige om man ska vara så.

Men Norge? Norge har t.o.m renare elixir än vad vi har.

Bränna sopor gör vi också.. Det räknas som miljövänligt trodde jag. Alltså det ger väl inte upphov till utsläpp som fossila bränslen gör...
#1235818
Det verkar vara väldigt lite från Tyskland.. Och bara till Skåne/Södra Sverige om man ska vara sån.

Men Norge? Norge har t.o.m renare elmix än vad vi har.

Bränna sopor gör vi också.. Det räknas som miljövänligt trodde jag. Alltså det ger väl inte upphov till utsläpp som fossila bränslen gör...
#1235833
joel80 skrev:Bränna sopor gör vi också.. Det räknas som miljövänligt trodde jag. Alltså det ger väl inte upphov till utsläpp som fossila bränslen gör...
Javisst, att elda sopor är väldigt miljövänlig.....

Det importeras miljoner ton med sopor från Europa med tveksamt innehåll som tungmetaller och annat skräp, förutom tungmetaller så tänk på alla förpackningar som har ett aluminuimlager i allt från Juice paket till chipspåsar. Det är definitivt inte bra att elda med aluminium heller. Sen blir det NOX, Dioxin och nanopartiklar som passerar rökgasreningen.

Och en stor del av soporna som eldas är ju plast som så klart är fossil.

Så, för att hävda att elda sopor är miljövänligt måste man vara total elbilsfanatiker.
#1235851
Har du koll på hur mycket av det man faktiskt släpper ut vid förbränning? Sopförbränning är inte optimalt, men man har bedömt det som bra mycket bättre med den energiåtervinningen än att deponera soporna på hög. Jag letar lite siffror...

Miljövänligt vill jag inte säga att det är, men det är som jag förstår inte i närheten av att bränna fossila bränslen. Att man dessutom minskat utsläppen trots stor utbyggnad betyder väl att man ändå lyckas ta hand om rätt mycket av utsläppen vid förbränningen?

Störst del av fjärrvärme/värmeverk kommer ändå från biobränslen. Svårt att få ut en siffra för enbart soporna,men lagstiftningen ställer mycket höga krav på rening av rökgaserna.

De ökade utsläppskraven, förbättrade förhållanden och bättre sortering och kontroll av avfallet har gett resultat. Ett exempel på det är att batterier sorteras ut ur avfallet. Det har lett till att mängden kvicksilver i avfallet har minskat radikalt. Det har bidragit till att utsläppen till luft av kvicksilver och andra tungmetaller minskat med nära 99 procent sedan 1985. Likaså har de samlade utsläppen av dioxiner till luft från alla Sveriges förbränningsanläggningar minskat från ca 100 g till 0,6 g per år sedan 1980-talet.

Hushållsavfall består till allra största delen av förnyelsebart material från växt- eller djurriket. Därför bidrar det bara marginellt till en ökning av växthuseffekten då det förbränns.

http://www.sopor.nu/fakta-om-sopor/vad- ... braenning/


Utsläppen av växthusgaser från el- och fjärrvärmeproduktionen har minskat med
27 procent sedan 1990 och står för 9 procent av de totala utsläppen. År 2016 var
utsläppen av växthusgaser 4,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket är 2
procent mer än 2015. Utsläppen har stora variationer mellan åren, vilka främst
beror på variationer i temperatur och nederbörd, se faktaruta på sidan 47.
Utsläppen av växthusgaser från den svenska el- och fjärrvärmesektorn är låga
jämfört med många andra länder eftersom produktionen till största delen baseras på
vattenkraft, kärnkraft, vindkraft och biobränslebaserad fjärrvärme

http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=21185



Det här är vad jag hittar och lär mig nu. Har tidigare inte satt mig in i just hur mycket sopor skulle påverka utan bara gått på de siffror jag läst om utsläpp från värmeverk generellt. Hittar du något som helt motsätter det är jag intresserad. Har inga fasta åsikter omsopförbränningen, men av vad jag nu vet eller kan hitta är det inte att räkna som fossil förbränning och har inte dom utsläpp som du verkar prata om.
#1236036
Är ingen expert men kritiken verkar ju påminna om den mot dieselbilarna vad gäller sop-eldarna.

-Man mäter bara 2 ggr per år. Så vad som kommer ut där i mellan är osäkert, Tex vid låglast och start/stopp i pannorna
-Som på dieselbilar har man visat att man filtrerar 99% av partiklarna, men det är ju viktmässigt. Man fångar stora tunga partiklar som ändå snabbt faller till marken. Man missar de farliga nanopartiklarna som håller sig svävande och kan ta sig ned i lungorna.

Sen framhåller man att kvicksilver och kadmium minskar i avgaserna pga bra rening och källsortering. Men det beror ju på att vi inte har några kvicksilver termometrar och speglar kvar att kasta i soporna, och batterierna har lithium istället för kadmium för vi har elektroniska termometrar och alu i speglar nuförtiden. Nu är det ju mera bly, silver och aluminium som finns i det man bränner men det mäter man inte.

Och hur bra källsorterat är det som kommer utifrån från utlandet. Sen att köra 600.000 lastbilar sopor från Norge till Sverige kan inte speciellt miljövänligt.

Sen är det ju den vanliga kritiken att när olja och kol blir dyrare så dammsuger sopeldarna marknaden på sopor för att elda så de som försöker återvinna material blir utan, eller det lösanr sig inte.

Well well, men det var inte det som var min point med bilderna på hur elen flyer mellan länderna, det jag ville visa var att vi inte bor i någon bubbla med egen inhemsk elmarknad utan elen flödar i alla möjliga riktningar och det är inte den renaste elen som regerar utan var man hittar den billigaste.
#1236335
Stockholm Parkering har beslutat att var 5:e plats i garage som bolaget bygger ska vara utrustad med laddningsmöjlighet.
Och i nuvarande garage finns det runt 1000 laddplatser, och hyr du plats kan man höra av sig till dem för att troligtvis få en fixad.
Hyr du redan nu en p-plats hos Stockholm Parkering och funderar att köpa en laddbar bil ska du kontakta bolaget så utreder de om man kan installera laddningsmöjligheter där.
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafi ... olms-stad/
#1239188
Ett laddningsstrukturproblem idag är att de områden där det finns störst effektreserv för laddning tillgänglig är i industriområdena, på nätterna. Men där vill man oftast inte stå, på nätterna. Och på dagarna, när man är där och jobbar, är belastningen högre, så då finns det inte så mycket i reserv.

Jag har sagt det förr, och jag ser att exempelvis Camel är inne på samma idé. Vi får sluta flänga runt så förbaskat. För 100-150 år sedan läste jag att folk typiskt flyttade sig två km varje dag. Jag åker ju 60 km bara fram och tillbaka till jobbet, boende på landet som jag är. Får stanna hemma och odla potatis istället, så jag har något att äta.
#1239210
För snabbladdning som behöver effekt har dom börjat sätta upp snabbladdare som klarar upp till 350kw nu. Ska bli ett nätverk med runt 400st i Europa innan 2020 är slut.
Dom ligger längst med motorvägar, och där finns också oftast bra matning. Men 350kw är en väldigt hög effekt, och dom löser det genom att ha batterier vid snabbladdarna. Precis som man har en nergrävd bensintank på mackarna, bara det att man kan fylla på batteriet hela tiden med en jämn effekt el.

När det gäller dina 60km behöver du kunna ta ut ca 10-12kwh under tiden du står parkerad. En effekt på bara kring 6A på en fas under 8h. Betydligt mindre effekt än t.ex spisen kan dra.

De e ganska stora bilmärken som ligger bakom det här laddnätverket.
"IONITY är ett joint venture mellan BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company och Volkswagen Group med Audi & Porsche."

https://www.google.se/amp/s/amp.mynewsd ... ge-2250684



http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-350-kw/
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]