Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1235278
lennarte skrev:Det finns för närvarande ingen elproduktion som förstört så mycket för natur och människor som vattenkraft,
Well, har varit vid det stora vattenkraftverket vid Hooverdam som har skapat Lake Mead av Colloradofloden. Ett en enorm dam/sjö som idag är recreational-area och park för både djur och människor.

Där är det ju positivt med vattenkraft. Ingen skulle vilja vara utan den enorma sjön idag.

Bild
Bild
#1235288
Alternativet är väl att vi slutar konsumera och resa... Men det verkar inte så populärt. :D

Bitcoin har absolut två sidor! Bitcoin är ett många gånger större "problem" energimässigt än vad elbilar är nu:
https://www.nyteknik.se/energi/bitcoin- ... er-6885603
#1235293
VolvoB20 skrev:Ingen skulle vilja vara utan den enorma sjön idag.
Förutom alla de som håller till nedströms och ser följderna av detta bygge. Idag kan jag inte tänka mig att en sådan damm skulle få byggas i ett någorlunda demokratisk land.
#1235296
LarsBd skrev:
VolvoB20 skrev:Ingen skulle vilja vara utan den enorma sjön idag.
Förutom alla de som håller till nedströms och ser följderna av detta bygge. Idag kan jag inte tänka mig att en sådan damm skulle få byggas i ett någorlunda demokratisk land.
På vilket sätt lider man nedströms dammen ? Jag vet att mexico klagar, men det beror ju inte på dammen utan att USA använder vattnet till bevattning och städer så väldigt lite kommer fram till mexico. Och under själva byggtiden och tiden man fyllde dammen påverkades ju mycket så klart.
#1235386
För att tillföra lite bensin till brasan :D ; kopierar in något jag nyss läste i en artikel på BBC:

" Bram Murton, a geologist with the UK’s National Oceanography Centre, says that if all the cars on Europe’s roads are electric by 2040, and if they use the same kind of batteries as the Tesla Model 3, that would require 28 times more cobalt than is produced right now."

Oavsett vilket läger man tillhör i debatten måste man inse att allt inte bara är positivt med batteriteknik!

Mike
#1235442
En rätt uppenbar tanke - om nu kväveoxider är prio ett numera snarare än CO2-belastning klimatmässigt - är givetvis vad lastbilstrafiken spelar in jfr dieselbilar totalt sett. Även Euro 5 borde vara en piss i havet tänker jag spontant men vore intressant om någon kan presentera mer exakta siffror på det.

Min misstanke är att man silar mygg och sväljer kameler i de politiskt korrekta förbuden mot dieseldrivna fordon i tätorter.
#1235449
Känns väl som att man är rätt heta på att försöka bli av med båda?

Kobolt börjar brytas på många andra ställen än i Kongo nu när det börjar bli ekonomi i det. Till våra mobiler och datorer har det ännu inte funnits tillräckligt med marknad, och alla har blundat för det fram till att nån tyckte det kunde användas mot elbilar. Alla vill ha ny mobil och dator...
Bra dock att det kommer upp till ytan, och hoppas att det sprider sig även till andra bransher som än så länge är större konsumenter av kobolt än elbilar.

"det går att spåra kobolten från Kongo till tillverkare som Apple, LG, Microsoft, Samsung, Sony samt biltillverkare som Volkswagen och Daimler AG."
http://feber.se/samhalle/art/342114/hrd ... _till_kob/
Verkar som att vissa tillverkare nu mer och mer går ifrån Kongo.. Bl.a Apple har sagt (i mars 2017) att dom avbrutit leveranserna från gruvor i Kongo.

Här kan man läsa lite vad olika företag (även Volvo) svarar på frågor om kobolt och var man köper.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning

Boliden satsar nu också på att öppna koboltgruvor i bl.a Finland, och man undersöker om man ska börja utvinna det på ställen i Norrbotten också. Man får väl anta att det blir under lite bättre arbetsförhållanden och med bättre miljökrav, både i Finland och Sverige...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6791094
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]