Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1231033
Nej jag tror att vi i allafall till en början kommer ha underskott under sånna här kalla dagar om några år. Just dom dagarna kommer elen troligen vara dyrare, och även till en början smutsigare! Men det handlar ju om enstaka dagar under året.

Tror inte värmekraften skulle utarma skogar och jordbruksmark.. Det är väl inte grödor och träd vi eldar mest?
Det mesta som eldast är väl restprodukter?

Att komma upp till 300GW vindkraft installerad tror du nog inte heller på. Då måste vi också ha ett väldigt bra sätt att kunna lagra överskott. Och även då kommer vi ha sån stor överproduktion under alla årets månader att priserna kommer vara så låga att elmarknaden tar kål på sig själva.

Om vi slapp importera bensin/diesel/kol/gas utan kunde tillverka energin själva inom landet skulle det kanske motverka en del av den effekt uteblivna bränsleskatter skulle ge.
#1231093
joel80 skrev: Tror inte värmekraften skulle utarma skogar och jordbruksmark.. Det är väl inte grödor och träd vi eldar mest?
Det mesta som eldast är väl restprodukter?
Du gör ju soprent i skogen, inte en kvist eller stubbe blir kvar, allt eldas upp som flis eller tallolja, inget blir kvar som kan multna och bli bas för återväxten för ny skog.

Från åkrarna tar man halmen och kör i halmpannor.

Du tvingas då till konstgödsling för att få det fortsätta växa och det är definitivt inte förnyelsebart.

Självklart är 300 GW vind helt förkastligt ekonomiskt det var bara ett extremexempel. Balansera mellan vatten o vind. Om du bygger ut vattenresvoarerna, turbiner, generatorer och stamnät till 30-50GW så skulle man kanske klara sig med 30-50 GW vind

Då kan de tillsammans ersätta energimängden i den bensin/diesel/gas/kol/koks/kärnkraft som vi förbrukar idag

Titta på Kina som har byggt "Three Gorges Dam" på 22 GW förnyeslebar vattenkraft, den sänker ju Kinas CO2 utsläpp rejält. Visst ffinns det baksidor också, 1.1 miljoner människors hem hamnade under vatten.
#1231096
Hade uppfattningen om att det mesta som går till förbränning i våra värmeverk idag är sopor och restpruodukter från andra fabriker e.t.c.
Menar du att det är på annat sätt? Hur mycket halm bränner man? Har jag inte läst något om alls.
Energiskog har man sett och hört lite kring.. men halmpannor... Var tvungen att läsa på lite. (Tack, alltid intressant med ny kunskap)

http://www.bioenergiportalen.se/?p=1415 ... &page=halm
I Sverige används ungefär 100 000 ton halm per år som bränsle. Det mesta eldas i mindre gårdsanläggningar, men halm används också som bränsle vid ett tiotal värmeverk. Minst tio gånger mer halm, 1 miljon ton, skulle enligt vissa beräkningar kunna eldas i Sverige för att producera värme och el. Det motsvarar en energimängd på ungefär 4 TWh. Andra (däribland LRF) beräknar potentialen till 7 TWh per år. Detta kan jämföras med Danmark, där man i dag använder cirka 1,5 miljoner ton bränslehalm.
Hm.. känns som att det finns en risk om man ökar den förbränningen för mycket att det, som det står på sidan där också, konkurrerar med spannmål. Halmen ses dock som förnyelsebar och koldioxidneutral.


Den "totala" lösningen för framtidens energi innehåller nog som vi varit inne på förut en mix av det mesta, värmeverk, och då också halmen, borde väl ändå kunna ökas en bit utan allt för stora konsekvenser.
#1231125
Du har 100% rätt i att vi eldar sopor, vi eldar t.o.m sopor som vi importerar från andra länder i våra värmeverk, faktiskt ända från Italien :-O) .

Det är inte förnyelsebart eller hållbart i längden. Av flera skäl, redan nu är det i princip förbjudet att lägga sopor på deponi, det utökas till att man inte får elda sopor utan det ska blir sortering, återvinning och producentansvar. Att Sverige ska vara Europas sopstation där vi eldar avfall från en massa olika länder som vill bli av med sin skit är ju knappas framtiden utan även det blir säkert reglerat och stoppat, det känns ju helt självklart. Istället måste alla värmeverk ställas om till förnyelsebara bio-bränslen.

Så att utan att vi ens utökar värmeverken kommer behovet att öka rejält av biobränslen. Jag läste en rapport nyligen som jag inte vet riktigt var jag har om att man tror att det finns utrymme att täcka bortfallet av sopor med biobränsle, men sedan fanns det bara utrymme kvar för en ytterst marginell ökning av värmeverken utan att du börjar utarma skog o lantbruk.

Använder du halm och liknade i lantbruket så kör man ju ut den på åkrarna och återför den igen till jorden när den har gjort sitt i ladugårdarna som strö i stallarna, eldar du upp den så är det inte samma sak.
#1231175
Precis. Det är som den här batterifabriken som Northvolt vill bygga. I Sverige, för vår elproduktionsmix är så trevlig, tycker de. Men ingen verkar ha tänkt på att de 2 TWh som de ska använda kommer att ersättas, i de länder vi då inte exporterar till, främst av fossil elproduktion.

Efter att ha läst den här tråden börjar jag allvarligt undra om det största problemet för elbilarna verkligen är laddstolparna, eller snarare frånvaron av desamma? Problemet på sikt är nog snarare att göra ström på ett bra sätt till dem. Älvarna får/vill vi inte bygga ut mer, kärnkraften ska avvecklas, vinden duger bara när det blåser och solen skiner inte på nätterna, när de flesta kan antas ladda sina elbilar hemma. Fast industrin förbrukar ju mindre på nätterna, så den delen är nog inget större problem.

Slutsatsen att elbilar skitar ner som allt annat, fast någon annanstans, verkar stämma rätt bra. Vilket leder till att den andra slutsatsen, alltså att världens befolkning antingen slutar flänga omkring så mycket eller tar död på sig själv.
Eller så får vi göra som kineserna, dämma upp Storsjön (för att ta ett exempel som gavs ovan) och allt annat tillgängligt, för att ta ut så mycket som möjligt av vattenkraften. Men det kommer i alla fall inte vara klart, om ens påbörjat, innan de elbilar som tas i drift nu redan är utskrotade.
#1231191
Det byggs mer förnyelsebar energi idag än det på långa vägar görs av med av elbilar. Så andelen förnyelsebar och rätt så ren el ökar i större delen av världen, i vissa länder i snabb takt.

Nattetid har vi som du säger marginaler idag, och med utökad vindkraft kommer man kunna köra vattenkraften på högre effekt dom nätter det behövs (då det blåser mindre) eftersom man när det blåser kan spara lite mer i dammarna.

Sen är det inte så enkelt att en överbliven kilowatt uppe i norra Sverige så lätt kan ersätta en kolkraftskilowatt i Tyskland. Det är stora avstånd och elen har förluster på den sträckan.

I den takt som elbilarna växer idag behövs det inte många nya vindkraftverk för att täcka upp för förbrukningen. Och med tanke på hur mycket som byggs i både Sverige och Europa ska försäljningen öka väldigt mycket innan det blir skillnad på det.
Vår lokala utmaning i Sverige blir såklart kärnkraftsnedstängningen. Jag tror det finns långtgående planer på hur man löser det, men det blir lite upp till bevis för våra beslutsfattare samt elbolag. Jag vågar dock vara hoppfull där då tekniken börjar bli redo.
#1231260
Varför inte köra med hårda siffror istället för svepande formuleringar, antaganden och underliga förhoppningar. Hur svårt kan det vara att ställa om kärnkraft/diesel/bensin/gas/kol/koks i Sverige till förnyelsebart och hållbart, det kan göras på 3 enkla meningar.

1.Momentan Effekt: Dubbla installerad svensk vattenkraft från 16 GW till 32 GW så klarar vi oss de dagar på året det inte blåser.

2.Årsförbrukning Energi: 10-dubbla svensk vindkraft frän 15 TWh tiii 150 Twh per år så ersätter det kärnkraft/bensins/diesel/gas/kol/koks energimässigt på årsbasis om vi räknar att eldrift är 3 ggr effektivare.

3. Dubbla stamnätets kapacitet så vi klarar att överföra effekten från producent till konsument.

Så, klart, hur svårt var det, inte svårt alls, fixa detta nu då, så kan vi gå vidare med att lösa andra problem istället. :D :D :D
#1231317
Variosboy skrev:Känns som hänglåset närmar sig, igen.. :roll:
Jag ser inga personangrepp överhuvudtaget, bara några enkla huvudräkningar på vad som behövs för att vi ska få till den där "batteriladdningen vid det obefintlig stolpen" som hela tråden handlar om.

Det kan väl i alla fall inte vara förbjudet att räkna på vad som krävs till 2050 om vi ska gå iland med detta.
#1231325
Det är det inte heller. Räkna på du bara.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]