Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234161
joel80 skrev:Jag börjar sällan skriva om elbilar allmänna förträfflighet i trådar som rör specifika saker kring elbilar
Men det händer.
joel80 skrev:men är inte heller rädd för att svara på inlägg som kommer i sånna trådar som jag uppfattar som felaktiga.
Inte jag heller.
joel80 skrev:Så visst har jag också upprepat mig, men då oftast i ett svar på ett påstående som jag tyckt varit galet.
Samma här.
joel80 skrev:Men jag ska tänka på att inte gå offtopic i sånna trådar utan anledning om jag nu gjort det utan att jag nu kommer ihåg det.
Jag ska också tänka på det. :wink:
#1234242
joel80 skrev:Motståndet mot ny teknik och elbilar utrycker sig bland som på gränsen till konspirationsteorier på ett bilforum som det här.
Jag tycker det är precis tvärs om. Elbilsförespråkarna/Miljövänner är ju extrema motståndare till utveckling. Det går inte att bygga vindsnurror för de bullrar och stör militären, det går inte att bygga ut älvarna så vi får ström året runt, det går inte att bygga ut kärnkraft. Man är ju emot alla nya fromer av produktion av el. Hur hänger det ihop när allt ska gå på el ?

SSAB vill ju ställa om sin masugn för stålproduktion till el-drift. Den skulle dra 10 TWh per år . Jaha, ok, åhå... i Sverige producerar vi ju 8 TWh med vind o sol. Det räcker ju inte ens till SSABs masugn. Skulle vi inte ha el till NothVolts fabrik och 4 miljoner elfordon också ?

Det är så sjukt att alla som propagerar för omställning till eldrift är sådana totalmotståndare mot all produktion av el. Man vill bara konsumera, inte producera.
#1234258
VolvoB20

Håller med dit till viss del. Finns en viss slags miljörörelsen som mer går ut på att "lägga ner" allt än att hitta lösningar. Jag se det inte på det viset utan har en lite mer hoppfull bild.

Att militären i viss mån också sätter stopp är lite problematiskt.. Men jag har för lite insyn (Vilket typ alla verkar ha då anledningarna är säkerhetsstämplade) till varför man säger nej. Vi får väl gissa att det finns vettiga anledningar.

Man har dock rekordmycket vindkraft på gång och 2017 kom investeringsbeslut på nästan 7 TWh (2079MW) ny vindkraft.
Svensk vindenergi väntar sig en ökning på 60% till 2021 efter senaste boomen.
Det ger alltså ca 12TWh mer vindkraft redan om 3 år. (Prognosen 2021 är på 29TWh vindkraft)

Beror till stor del på en blocköverskridande energiöverenskommelse om elcertifikatsystemet som blev klar i juni.. Nu vågar man investera ordentligt igen när osäkerheten om hur det kommer se ut minskade.

Och din siffra med nuvarande vindkraft fick du lite fel.. 17.6 TWh vind producerade vi 2017.

http://svenskvindenergi.org/pressmeddel ... pa-fyra-ar
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1234261
Volvo B20: Du kommer tillbaka till det läget där jag startade denna tråden. Tack för att du "knöt ihop säcken". Jag påpekade att det var en debattör i en annan tråd som inte kunde ladda sitt bilbatteri där han hade sin bil parkerad. Alltså ingen elbil, bara ett "vanligt" startbatteri. Och detta visar en tanke eller åsikt som jag har haft i många år. Jag har även framfört den några gånger i olika sammanhang. Den är så här: Politiker och andra beslutsfattare är som religiöst nyfrälsta på elbilar. "Alla skall ha elbilar!" Men elbilar skall laddas emellanåt. Hur skall det gå till när man inte ens erbjuder elstolpar för elektriska motorvärmare?
Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil? Alltså en plats som vederbörande betalar för eller på annat sätt har som SIN EGEN plats. Och hur många av dom som har en egen plats för sin bil, har i dag ett eluttag för en elektrisk motorvärmare?
Eftersom det är jag som ställer frågan här har jag inga siffror på detta, men jag är övertygad om att det är bara ett fåtal bilägare av dom ursprungliga 4 miljonerna som "kan räcka upp handen " här och säga: Jag har motorvärmaruttag!
Hur har man då tänkt att först ersätta alla fossilbilar med elbilar och sedan förse alla 4 miljoner elbilsägare med ladduttag? Och vem betalar denna Super Extra Värsting Jätteinvestering i infrastruktur med kraftkablar under gator och parkeringsplatser?
Det fanns en tid då jag bodde i flerfamiljshus. Då var man ju tidvis intresserad av att hitta ett bättre eller trevligare eller snyggare etc. etc. etc. bostad i ett annat bostadsområde. Jag gick och tittade på några sådana bostadsvisningar i nybyggda områden. Man förhörde sig om gemensamma områden, hur många parkeringsplatser? Vad kostar det att hyra? finns det eluttag för motorvärmare? På den sista frågan blev svaret väldigt ofta: Det har vi inte här, det är för dyrt! Ingen vill betala för det! I flera fall var det kommunägda bostadsbolag som visade sina nybyggda bostäder. Undrar om dom kommunanställda planörerna och projektörerna har gått på "elbilarnas frälsningsmöten" i dag? Vems pengar sitter dom på?
Ungefär samma svar har jag hört i bostadsrättsföreningar. "Det är för dyrt om vi skulle installera något sådant! Det kommer vi aldrig att kunna driva igenom!"

Numera bor jag i en villa och har eget eluttag.

Men som sagt, 4 miljoner ladduttag. Vem bygger och var någonstans? Och vem betalar?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1234267
Rådlös skrev: Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil?
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Det krävs en ordentlig utbyggnad, men redan idag har väldigt många av dom 4 miljoner du pratar om redan tillgång till el. Räknar vi dessutom in dom som skulle kunna få tillgång till det på jobbet så ökar det ytterligare.

Ser man till kostnad för ny bil så handlar det kanske om 3% extra kostnad per bil för en "destinationsladdare". Och idag med 50% bidrag för installation 1,5% per bil. (runt 5000kr)

Sen behöver troligen inte alla en egen laddplats.
I stadsområden räcker det för de flesta att de får möjlighet att ladda en natt per vecka. Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.

Det tar dessutom lång tid för ett skifte, så tid finns att fixa infrastruktur, och man har börjat i skapligt hög hastighet med tanke på att det ännu bara säljs runt 7% laddbara av alla nya bilar.
#1234275
joel80 skrev:
Rådlös skrev: Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil?
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Det krävs en ordentlig utbyggnad, men redan idag har väldigt många av dom 4 miljoner du pratar om redan tillgång till el./.../
Jag kan informera om att bostäder byggda innan 2014 har elförsörjning dimensionerat enligt SS 437 01 45 – Grundläggande dimensioneringsregler, sedan den standarden tillkom.
SS 437 01 45 utgåva 4 skrev:4.2.2 Bostäder utan elvärme
Den sammanlagrade belastningen för hela byggnaden kan uppskattas enligt tabell 1.

Tabell 1 – Sammanlagrad belastning
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 ...................................5
2...................................10
3 - 10..........................7 + 2 × n
mer än 10.................12,5 + 1,5 × n
Effekt beräknad enligt ovan inkluderar fastighetens allmänna behov med undantag för gemensam tvättstuga
med flera tvättmaskiner.

I och med införandet av SS 437 01 02 år 2014, har SS 437 01 45 upphört. Standarden SS 437 01 02 innefattar nu även SS 437 01 45. Om man i den lagt till marginal för framtida utbyggnad av laddstolpar vet jag inte. Men oavsett detta så är de matande lokalnäten i befintliga bostadsområden med flerfamiljsbostäder inte dimensionerade med någon större marginal för detta. Vid kraftig höjning det sammanlagrade effektuttaget behövs sannolikt byte av kablar samt nätstation.
joel80 skrev:Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.
Jag tycker Rådlös har högst relevanta funderingar. Jag anser att du inte ska skriva tillmälen som skeptiker i sådana fall. Det finns fackfolk som är tekniskt insatta i problematiken med kraftig utbyggnad av laddstolpar, med den ökning av sammanlagrad effekt som det medför i lokalnäten. De funderar mycket på hur detta ska lösas. Med kunskap följer en förmåga att bedöma realismen i olika alternativ.
#1234277
joel80 skrev:
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna.
Det där var inte rättvist Joel. Visst, det finns nog 2,2 miljoner småhus i Sverige, men inte 2,2 miljoner småhus med laddmöjligheter. Jag bor i villa, med laddmöjlighet, men två utav mina döttrar bor i småhus utan laddmöjligheter De har sina garage i gemensamhetsanläggningar där det till och med är svårt att få ha laddare till batteri, eftersom de bara får tillgång till el i tre timmar per dygn. Självklart går allt att lösa, men inte genom att "knäppa med fingrarna".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1234278
joel80 skrev:Man har dock rekordmycket vindkraft på gång och 2017 kom investeringsbeslut på nästan 7 TWh (2079MW) ny vindkraft.
Svensk vindenergi väntar sig en ökning på 60% till 2021 efter senaste boomen.
Det ger alltså ca 12TWh mer vindkraft redan om 3 år. (Prognosen 2021 är på 29TWh vindkraft)
Detta är inte byggt än..... "Dom" har försökt att få bygga "till havs" här (mellan Halmstad och Falkenberg). Det är ingen stor park (c:a 50 st) men dom vill bygga mitt i det turisttätaste området på "motorvägen" mellan kontinenten och Bohuslän för motor och segelbåtar på havsfiskens bästa yngeplatser. Dom fick igenom tillstånd att bygga 2015, men jag tror att det är upprivet av "högre makt" för det har inte hänt något. Jag känner som alla andra, bygg gärna vinkraftverk men inte här..... Dom kan inte bygga längre ut för det blir för dyra byggkostnader och dyrt med kabel. Dessutom vill dom bygga med likströmskabel (en kabel med omgivande vatten som återledare) som då tar det död på allt levande på km omkring. Är det konstigt att det finns människor som inte vill ha vindkraft???? Nää, renovera och bygg om och bygg ut kärnkraften. Det är det där du kan få ut mest kraft på minst yta utan att förstöra naturen. kanske inte det miljövänligaste, men betydligt miljövänligare än vattenkraften som tagit mycket mark i anspråk. Dom kanske skulle kunna bygga vindkraftverken i kraftverksdammarna???? Så stör det inte så mycket........
#1234287
Man ser ju såklart saker från sitt eget perspektiv och jag har full förståelse för att man i större städer (där allt är trängre) har svårt att få till det för alla..
Men det är det väl få som säger!? Att alla ska åka elbil!?

Här i min hemstad (ca 25000 invånare) skulle nog i princip alla kunna ha elbil. De flesta har tillgång till egen parkering både hemma och på jobbet. Oavsett typ av bostad..

Det finns redan ett antal stolpar uppsatta som man kan ladda gratis vid. Både kommunala och utanför tex Ica MAXI. Det är dock sällan kö til dessa så här kan man ju lugnt säga att tillgången till elstolpar och därigenom möjligheten att åka elbil är stor.

Huruvida elbilen är rätt väg eller inte lägger jag mig inte i.
Ville bara belysa att landet är större än att bara se på storstädernas förutsättningar.
#1234291
Variosboy skrev:Ville bara belysa att landet är större än att bara se på storstädernas förutsättningar.
Håller med. I fallet med laddstolpar är det ofta den sammanlagrade effekten som är problemet i tätbebyggda områden. Pa landsbygden är det ofta kablarna som är begränsningen för den sammanlagrade effektens inverkan på spänningsfallet. Även nätstationerna kan vara en begränsning i många fall. Och om man tar ut största möjliga sammanlagrad effekt i kombination med integrerade spänninghöjningsfunktioner i nätstationerna, dvs. kramar ur det som går, blir förlusterna stora i lokalnäten. Förlusterna kan öka flera gånger värdet som gäller idag. Genomsnittsförlusten för elöverföring i Sverige totalt är ca 6-7%, varav ca 2% är i stamnätet. Om återstoden ökar flera gånger kan man plötsligt ha totala förluster i storleksordningen 10-20% rent tekniskt. Och så länge som elenergin inte är tillräckligt bra klimatmässigt så ökar även klimatpåverkan. Men det finns gränser i standarder för max. spänningsfall till abonnent som begränsar vad man kan ta ut sammanlagrat. Trots det finns ganska många abonnenter på landsbygden som har stora spänningsfall redan idag. Men det är en annan fråga.

Tekniskt sett kan man lösa allt detta. Det krävs ingen raketforskning. Men det görs inte över en natt och det kostar pengar, mycket pengar. Vem ska betala?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 24

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]