Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#1228594
Ja, som rubriken lyder har bilen drabbats av kamremshaveri (rejält överkuggad rem) på grund av att en mus tagit sig in innanför kamremskåpan och vid start trasslat in sig i remmen.

Sov en smula dåligt första natten med tanke på att bilen var 8 år och en månad när detta skedde = ingen maskinskadeförsäkring längre, men som tur var visade det sig att detta räknas som yttre åverkan och därför täcks av vagnskadedelen i försäkringen!

Just nu står bilen på volvoverkstad och väntar på tid och ny motor då man bedömde att den var för skadad för att lagas.

Så för tillfället rattar vi en hyrbil sen ett par veckor tillbaka. Närmare bestämt en Ford Mondeo -17. Intressant att ratta en annan bil under en lite längre tid och i synnerhet i vinterväglag och med tanke på släktskapet med V70 är det än mer intressant.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1228600
Ja, det håller jag med om.
Har Volvia, och vid en närmare titt verkar det vara långt från alla bolag som har denna skrivningen om yttre åverkan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1228664
:roll:

Mitt första ärende med Volvia, om man räknar bort byte av ruta på grund av stenskott, kan dock inte påstå att jag haft problem med något försäkringsbolag så länge det jag sökt ersättning för funnits med i villkoren.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1230213
Vet att jag kan fråga verkstaden, men de öppnar ju inte fören på måndag igen, så då frågar jag er istället.

Fick svar förra veckan att de inte fått tag i en begagnad motor och därför har de beställt en ny. Inte renoverad, utan ny! (Känns bra!)

Så till min fundering:

Hur mycket medföljer en ny motor?
Har förstått att kringaggregat så som generator, servo, kompressor, insug och utblås mm flyttas över.

Men vad flyttas över i övrigt och vad ingår i en ny motor?
Svänghjul och koppling?
Startmotor?
Osv osv!?
av Psyko
#1230222
Variosboy skrev:
Så till min fundering:

Hur mycket medföljer en ny motor?
Har förstått att kringaggregat så som generator, servo, kompressor, insug och utblås mm flyttas över.

Men vad flyttas över i övrigt och vad ingår i en ny motor?
Svänghjul och koppling?
Startmotor?
Osv osv!?
Den nya motorn är helt ren, det är ett block och en topp. Kampen och kåpor sitter på den nya men annars får man flytta över rubbet inkl svänghjul, koppling och startmotor


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]