Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1227379
Fisch skrev:Klart TS kan sälja sin bil privat. Den är ju varken ny eller särskilt exklusiv.

Det går väl emot alla självbevarelseprinciper att göra en medveten dålig affär, genom att byta in bilen av bekvämlighetsskäl. Verkar ju förövrigt bara vara 08or i denna tråd som är bekväma och rika som troll.
Ja, tur man inte är så bekväm. När jag sålede min V60 T3 2012 så fick jag 18.000 mer än vad inbytespriset var. Varför ge bilhandlaren dessa pengar också?
Användarvisningsbild
av snepo
#1227395
Micce1980 skrev:
snepo skrev:Går bra om man orkar med alla skambud. Tycker det har blivit för bedrövligt. Då lägger jag inte ut tfn nr till att börja med. Endast mail
Förmodligen är det så många som jobbar på bilfirmor känner med :wink:

Hur som, sen finn ju "viköperdinbil.se" med, känns som ett mellanting mellan att annonsera själv och sälja till ÅF. Någon som testat de än?
Jajamen sålde min S80 till dom. Mycket smidigt. Jag lade ut den för 75 tkr på Blocket. Fick bud 50tkr hämtar direkt. Sen maila jag viköperdinbil. De gjorde en kort provkörning,titta på bilen inomhus. Ringde ett samtal till någon. Jag fick 72460 kr. Lustig summa jag vet. Pengarna hade jag efter två dagar. Sålde bilen på en Lördag. Fick skjuts till tågstationen. Detta var i Västerås. Kom på att det kanske var skatten,som gjorde den udda summan. Var lite över en månad kvar på skatten.
Användarvisningsbild
av snepo
#1227397
SvenB skrev:
StefanN skrev:I alla fall på den typen av bilar som säljs privat, nyare/dyrare bilar går väl nästan alltid som inbyte. Personligen skippar jag Blocket även om det ger mer än inbyte bara för att slippa allt krångel och underliga figurer.
Jag resonerar lika dant. Sen tror jag att det i många fall är lättare till en bra affär om bilfirman har två bilar att "mecka" med. :lol:
En bilförsäljare sa till mig när jag frågade. Dom vill ha inbytesbil,för att tjäna pengar på. Sen vill dom gärna sälja på kredit,om de har ett kreditbolag kopplat till sig. 1500kr för varje kontrakt
Användarvisningsbild
av sura56
#1227404
snepo skrev:
Micce1980 skrev:
snepo skrev:Går bra om man orkar med alla skambud. Tycker det har blivit för bedrövligt. Då lägger jag inte ut tfn nr till att börja med. Endast mail
Förmodligen är det så många som jobbar på bilfirmor känner med :wink:

Hur som, sen finn ju "viköperdinbil.se" med, känns som ett mellanting mellan att annonsera själv och sälja till ÅF. Någon som testat de än?
Jajamen sålde min S80 till dom. Mycket smidigt. Jag lade ut den för 75 tkr på Blocket. Fick bud 50tkr hämtar direkt. Sen maila jag viköperdinbil. De gjorde en kort provkörning,titta på bilen inomhus. Ringde ett samtal till någon. Jag fick 72460 kr. Lustig summa jag vet. Pengarna hade jag efter två dagar. Sålde bilen på en Lördag. Fick skjuts till tågstationen. Detta var i Västerås. Kom på att det kanske var skatten,som gjorde den udda summan. Var lite över en månad kvar på skatten.
Har också sålt en bil till dom en gång. Fick betalt mellan bilhandlare och privat ungefär, tänkte egentligen sälja till en handlare först men tänkte att jag provar dom. Att summan blir konstig beror på att dom köper/säljer bilar via huvudkontoret som ligger i Tyskland tror jag det var, och därmed handlar dom i Euro.
#1229405
Jag tror inte att det ska vara några problem, har flera gånger sålt och köpt bilar på blocket. Visst är det folk som ibland ringer och berättar historier sedan lägger ett skambud. Dom är dock bara att lägga på luren på, du kan ju även skriva i annonsen att endast seriösa budgivare ringer. Du kommer garanterat få mer av att sälja den privat.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1229476
SvenssonAdam skrev: Du kommer garanterat få mer av att sälja den privat.
Mer än vad då? ??:-/
av Lövet
#1229480
Inbyte utgår jag ifrån han menar
Användarvisningsbild
av SvenB
#1229491
Lövet skrev:Inbyte utgår jag ifrån han menar
Det är det jag inte delar helt och förutsättningslöst. I en inbytesaffär finns det bättre chans till givande och tagande. Jag fick mycket bra betalt i inbyte när jag köpte nuvarande bil. 8)

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]