Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
#1227083
Jag ska snart få en tjänste/förmånsbil och behöver då sälja min nuvarande V70 -12 T4F R-design. Vågar man sälja privat, vad gäller egentligen om något skulle gå sönder efter några veckor, man vill ju inte ha en skogstokig köpare som ringer och kräver pengarna tillbaka för att växellådan gick sönder. Hur mycket ansvarar man för som privatperson när man säljer en bil? Gå omkring och vara orolig i flera månader för att telefonen ska ringa för att något allvarligt ska ha hänt med bilen vill man ju inte vara med om eller om det skulle vara en galen person som hotar en om man inte tar tillbaka bilen, det kan ju hända vad som helst om man har otur. När man säljer en gammal bil så är det enklare, då är oftast köparen mer införstådd med att detta är en gamla bil och något kan hända och det är inte så stora pengar, men köper man en -12 så förväntar man sig mer.

Är det någon som har lite koll och eller erfarenheter?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227091
Jag skulle kolla lite på blocket vad de ligger på i pris vid privatförsäljning (det är ju vad folk vill ga, inte nödvändigtvis vad de får). Sedan kan du åka till några bilfirmor och se vad de erbjuder. Då kan du avgöra om det är värt att slippa besväret.

Jag sålde min gamla V70 till en firma, visst jag förlorade lite pengar, men det var väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1227098
Ugglas skrev:
Derank skrev:https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... vatperson/

Jag skulle bytt in den om det var jag, men då hatar jag ochså blocket om man säger så.
Fast jag har ju inget att byta in med, tjänstebilen är ju en affär som min arbetsgivare har gjort och detta är ju min privata bil som jag vill sälja.
Det går, har kollegor som gjort det några gånger, i praktiken köper de in din bil, men de har ochså haft bra relation med säljaren om man säger så, så jag tror de fått lite bättre betalt en gemene man. En av dom plockade uten en tjänstebil, en -16 XC60 D4 AWD man, momentum för 321k för 2år sedan, nära 16% i rabatt tror jag det blev, Men så har han köpt ett antal bilar där ochså.

Men det går alltid att höra vad du får, sedan får man överväga om det är värt de ev extrapengarna att sälja på blocket.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]