Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1227143
snepo skrev:Går bra om man orkar med alla skambud. Tycker det har blivit för bedrövligt. Då lägger jag inte ut tfn nr till att börja med. Endast mail
Förmodligen är det så många som jobbar på bilfirmor känner med :wink:

Hur som, sen finn ju "viköperdinbil.se" med, känns som ett mellanting mellan att annonsera själv och sälja till ÅF. Någon som testat de än?
Användarvisningsbild
av Derank
#1227145
Jag testade för skoj skull då jag bytte in min t4f. Maila de 3st pch fick 15-30k mindre än inbytespriset..

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1227146
Den ville jag inte heller ens försöka sälja privat då det var så mycket fel på den.



Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Lövet
#1227149
Det enda man egentligen man behöver tänka på är att aldrig släppa iväg bilen innan du har pengarna på kontot. Inga banköverföringar från andra banker (de kan stoppas även när de är signerade). Sen måste köparen ha svenskt körkort/pass. Acceptera inga ombud eller utländska körkort.

Den bilen känns annars perfekt att skicka iväg via KVD. Inte säkert att slutpriset blir så mycket sämre än vid en Blocketaffär som ofta tar ett par veckor. Ska man sälja på Blocket gäller det också att vara billigast på Blocket för den givna modellen och utrustningen. Mycket svårt att få betalt för att bilen är "extra fin" eller utrustad något över genomsnittet.

Viköperdinbil betalar som om bilen är den mest slitna och fula bilen som finns på hela blocket. Men det är ju bara den typen av bilar som hamnar där också. Inget ställe att gå till om man har en fin bil. Mera en bilvärldens soptunna. Jag var där med sambons förra Peugeot och de bjöd 32, sålde bilen på Blocket efter 2 månader för 44k. Sitter man i skiten och behöver bli av med bilen omedelbart finns dock inga bättre alternativ. De betalar cash på 30 minuter. Budet från Riddermark var 30k.
av Ugglas
#1227209
Jimmy Svensson skrev:Jag säljer o köper för det mesta privat. Har aldrig varit några problem. Min sista V70 -10 såldes på tre timmar på blocket. Vet man att något inte funka som det ska så får man berätta det och skriva ned det i köpekontraktet.
Ska man släppa iväg främlingar ensamma i bilen för provkörning, eller bör man kräva att få åka med? Det spelar ju ingen roll om de lämnar kvar sin bil (om de kommer i bil) och foto på körkort, bilen kan ju vara stulen/lånad och körkortet falskt och man kan ju inte kolla allt sådant, det är inte realistiskt. Hur gjorde du med betalningen då, gick ni till banken, postväxel eller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1227212
Ugglas skrev: Ska man släppa iväg främlingar ensamma i bilen för provkörning, eller bör man kräva att få åka med? Det spelar ju ingen roll om de lämnar kvar sin bil (om de kommer i bil) och foto på körkort, bilen kan ju vara stulen/lånad och körkortet falskt och man kan ju inte kolla allt sådant, det är inte realistiskt. Hur gjorde du med betalningen då, gick ni till banken, postväxel eller?
Finns ju Swish idag, skriv över bilen i appen när du fått betalt.

Man kan ju lätt se om bilen står på ägaren, tar under minuten sen kan man antingen behålla dess bilnycklar samt foto på körkortet. Annars är det väl få köpare som hade sagt att du inte får följa med i din bil när denne ska provköra :wink: och skulle de så får du väl ta den som står näst på listan.

Brukar i alla fall stolpa all info om bilen på blocket samt lägga ut all info jag har att tillgå själv, ta en massa bra bilder, även på serviceboken och lägga ett pris lite under de andra med så likadana bilar jag hittar. Brukar ta högst 20h att sälja en bil då.

blocket har väl även ett kvitto man kan skriva ut och som bägge parter kan signera vill jag minnas
av Lövet
#1227218
Ugglas skrev:
Jimmy Svensson skrev:Jag säljer o köper för det mesta privat. Har aldrig varit några problem. Min sista V70 -10 såldes på tre timmar på blocket. Vet man att något inte funka som det ska så får man berätta det och skriva ned det i köpekontraktet.
Ska man släppa iväg främlingar ensamma i bilen för provkörning, eller bör man kräva att få åka med? Det spelar ju ingen roll om de lämnar kvar sin bil (om de kommer i bil) och foto på körkort, bilen kan ju vara stulen/lånad och körkortet falskt och man kan ju inte kolla allt sådant, det är inte realistiskt. Hur gjorde du med betalningen då, gick ni till banken, postväxel eller?
Följ alltid med. Försäkringen gäller inte om de åker iväg med bilen. Är inte stöld eftersom du frivilligt har gett dem nycklarna.
Du äger inte köparens bil även om du "behåller" den så det ger ingen vidare säkerhet.
av NilsO
#1227219
Man följer med. En seriös köpare motsätter sig inte det. Tvärtom vill man ju ofta ha med någon som hittar i trakten och t ex vet bästa vägen ut på motorvägen, och kanske vill man fråga något om någon funktion medan man kör.

Däremot kan man ju som säljare gärna låta bli att hela tiden sitta och försöka övertyga köparen om hur förträfflig bilen är, utan låta den eventuella köparen provköra i lugn och ro.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1227220
NilsO skrev:Man följer med. En seriös köpare motsätter sig inte det. Tvärtom vill man ju ofta ha med någon som hittar i trakten och t ex vet bästa vägen ut på motorvägen, och kanske vill man fråga något om någon funktion medan man kör.

Däremot kan man ju som säljare gärna låta bli att hela tiden sitta och försöka övertyga köparen om hur förträfflig bilen är, utan låta den eventuella köparen provköra i lugn och ro.
+1 på den :-)-)
av CarlRo
#1227229
Micce1980 skrev:
/quote]
Finns ju Swish idag, skriv över bilen i appen när du fått betalt.
Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]