Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1227212
Ugglas skrev: Ska man släppa iväg främlingar ensamma i bilen för provkörning, eller bör man kräva att få åka med? Det spelar ju ingen roll om de lämnar kvar sin bil (om de kommer i bil) och foto på körkort, bilen kan ju vara stulen/lånad och körkortet falskt och man kan ju inte kolla allt sådant, det är inte realistiskt. Hur gjorde du med betalningen då, gick ni till banken, postväxel eller?
Finns ju Swish idag, skriv över bilen i appen när du fått betalt.

Man kan ju lätt se om bilen står på ägaren, tar under minuten sen kan man antingen behålla dess bilnycklar samt foto på körkortet. Annars är det väl få köpare som hade sagt att du inte får följa med i din bil när denne ska provköra :wink: och skulle de så får du väl ta den som står näst på listan.

Brukar i alla fall stolpa all info om bilen på blocket samt lägga ut all info jag har att tillgå själv, ta en massa bra bilder, även på serviceboken och lägga ett pris lite under de andra med så likadana bilar jag hittar. Brukar ta högst 20h att sälja en bil då.

blocket har väl även ett kvitto man kan skriva ut och som bägge parter kan signera vill jag minnas
av Lövet
#1227218
Ugglas skrev:
Jimmy Svensson skrev:Jag säljer o köper för det mesta privat. Har aldrig varit några problem. Min sista V70 -10 såldes på tre timmar på blocket. Vet man att något inte funka som det ska så får man berätta det och skriva ned det i köpekontraktet.
Ska man släppa iväg främlingar ensamma i bilen för provkörning, eller bör man kräva att få åka med? Det spelar ju ingen roll om de lämnar kvar sin bil (om de kommer i bil) och foto på körkort, bilen kan ju vara stulen/lånad och körkortet falskt och man kan ju inte kolla allt sådant, det är inte realistiskt. Hur gjorde du med betalningen då, gick ni till banken, postväxel eller?
Följ alltid med. Försäkringen gäller inte om de åker iväg med bilen. Är inte stöld eftersom du frivilligt har gett dem nycklarna.
Du äger inte köparens bil även om du "behåller" den så det ger ingen vidare säkerhet.
av NilsO
#1227219
Man följer med. En seriös köpare motsätter sig inte det. Tvärtom vill man ju ofta ha med någon som hittar i trakten och t ex vet bästa vägen ut på motorvägen, och kanske vill man fråga något om någon funktion medan man kör.

Däremot kan man ju som säljare gärna låta bli att hela tiden sitta och försöka övertyga köparen om hur förträfflig bilen är, utan låta den eventuella köparen provköra i lugn och ro.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1227220
NilsO skrev:Man följer med. En seriös köpare motsätter sig inte det. Tvärtom vill man ju ofta ha med någon som hittar i trakten och t ex vet bästa vägen ut på motorvägen, och kanske vill man fråga något om någon funktion medan man kör.

Däremot kan man ju som säljare gärna låta bli att hela tiden sitta och försöka övertyga köparen om hur förträfflig bilen är, utan låta den eventuella köparen provköra i lugn och ro.
+1 på den :-)-)
av CarlRo
#1227229
Micce1980 skrev:
/quote]
Finns ju Swish idag, skriv över bilen i appen när du fått betalt.
Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.
av Andis
#1227233
Några små tips från mig.

Blocket försäkringen fungera utmärkt för en vän som köpte en nyare dyr bil där automaten fick för sig sluta växla. Sluta med en ny växellåda dock ganska hög självrisk har jag för mig han sa så kolla ev det.

Annan episod jag hjälpte till att reda ut. Körkort som är förfalskade. Är enligt papper från polisen 2015 inte ett brott och helt ointressant att redas ut även om du vet vart bilen är får man ingen hjälp via polis. Så se upp med det och kolla upp att personen som köper bilen verkligen existerar lita inte på bara körkort och pass utan slå upp adress och annat via eniro ratsit eller liknade. Annars har du en bil som åker runt och drar på sig böter som måste överklagas hela tiden. Då ägarbyttet inte gick igenom eftersom personen som skrev på ej existerar. Går ej ta tillbaka bilen för du sålt den utan blir då ett staf i sig att ta tillbaka den. Tydligen ganska vanligt enligt flera parkeringsbolag som var väldigt förstående i detta fall trevligt. Men detta är nog inte ett så stort problem i högre prisnivåer på bilar.
Användarvisningsbild
av batmac
#1227234
CarlRo skrev: Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.
När jag och sambon köpte nuvarande bil så använde vi swish. ca 100k var. Kanske beror på bank. Vi har Swedbank och Danske bank.
#1227237
batmac skrev:
CarlRo skrev: Swish har väl ett tak på 15-20K man kan väl inte swisha typ 130K. Jag köpte en klocka på blocket och då kunde jag tillfälligt höja till max 20k vilket klockan kostade men inte mer.
När jag och sambon köpte nuvarande bil så använde vi swish. ca 100k var. Kanske beror på bank. Vi har Swedbank och Danske bank.
Det går som sagt utmärkt att tillfälligt höja beloppet hos sin bank. Jag sålde min V60 för 115.000 och köparen Swishade pengarna. Sedan gick vi in via Transportstyrelsens app och gjorde ägarbytet. Köparen försäkrade bilen INNAN han körde hem med bilen. Jag tog en Blocketförsäkring som jag betalade. Både jag och köparen tyckte det kändes tryggare. Skrev ett enkelt köpekontrakt.

Här ett exempel på en trilskande passat som jag sålde:

"Kvitto
Fullikvid för VW Passat 1.8T med registreringsnummer xxx 000.
xxxxxxxtusen kronor (xxxxxxxSek).
Säljaren, xxxxx xxxxxx, intygar att bilen är till fullo betald och att inga skulder finns på bilen. Vidare intygar jag att bilen endast gått xxxxx mil vid försäljningen, d.v.s. att mätarställningen är korrekt. Detta p.g.a. att det är min far som haft bilen innan mig, och nu jag. Alltså endast två ägare till bilen. Det medföljer 4 vinterdäck på en VW originalfälg 15 tum.
Bilen säljes nybesiktigad, där det blev en etta på otillräckligt mönsterdjup på ett av framdäcken. Därför har bilen fått TVÅ helt nya framdäck. Kvitto medföljer. Ingen efterbesiktning behövs.
Köparen har upplysts om följande kända fel som finns på bilen:
1. Farthållare fungerar inte.
2. Larm med otillräcklig mängd spolarvätska förekommer frekvent. Det finns däremot tillräckligt med spolarvätska.
3. Upprullningen av insynsskyddet i bagageutrymmet fungerar inte.
4. Endast en fungerande larmsändare medföljer bilen.


Samtliga besiktningsprotokoll, servicebok, reparationskvitton medföljer.
Köparen har givits möjlighet att undersöka och provköra bilen, vilket köparen gjort.
Bilen säljes i befintligt skick.

Pengarna är överförda via Swish."


Sedan undertecknat av både köpare och säljare, som tagit var sitt ex av kvittot.

Jag har kanske haft tur, men jag har aldrig haft några problem vid försäljningar av mina begagnade bilar. Och det är minst 20 stycken.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1227287
I alla fall på den typen av bilar som säljs privat, nyare/dyrare bilar går väl nästan alltid som inbyte. Personligen skippar jag Blocket även om det ger mer än inbyte bara för att slippa allt krångel och underliga figurer.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]