Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jeebus
#1232196
Nu till mina qashqaiproblem, jag är hemma med en ettåring som ger mig minimalt med tid att meka samt att vädret och nyfikna grannar gör att jag vill spendera så lite tid som möjligt under motorhuven. Hoppas att någon kan svara mig säkert på det här och med kort varsel..

Jag har en Nissan qashqai 1,5 diesel som jag bytte glödstiften på nyligen eftersom bilen varit grymt svårstartad vid minusgrader samt att jag haft felmeddelande på kretsen då jag läst av med felkodsläsare. När jag bytte noterade jag att de nya stiften ej hade samma volttal, de gamla var märkta 4,4v och de nya 11v. Det kändes som att jag fått fel och jag mailade därför skruvat.se som jag köpt stiften ifrån och de påstod att 11v stiften skulle fungera. Bilen är fortfarande minst lika svårstartad och jag undrar därför om jag inte fått fel stift från skruvat ändå? Någon som har koll på detta? Kan inte hitta någon säker info via googling men det känns ju som att jag monterat fel stift, dock dumt att köpa nya igen om så inte är fallet. Dieselfiltret är nybytt.

Tack på förhand
av Lövet
#1232217
Det första jag skulle göra är att returnera stiften till skruvat och beställa rätt via antingen Nissan eller eBay med samma artikelnummer. Det låter omöjligt att så stor skillnad skulle vara ok.
av monarped
#1232665
a de faller också,ska kolla brytaren på lådan.
bälsesvarnaren tänkte ja på, själva bilden den visar,en bil och 3 runda ringar för baksätet.
av dom tre ringarna är den vänstra markerad,så den är vit,o dom andra två är bara en ring.
av monarped
#1232667
a får nog hålla med där, om att skicka tillbaka , o köpa original.
vet när ja köpte drivknutsdamask från skruvat, och märkte att det inte satt nån klack på innsidan av damasken , som ska ligga i spåret på drivknuten ,o sen ett band runt.
hävdade att den kommer glida av. men dom sa att de gör den inte.
2 dar efter hade den glidit av.
fick rengöra knuten noga , o sen köpte ja en damask på biltema , med en klack på som de ska va.
bildelsleverantörerna vet inte ett skit om bildelar, dom går bara efter artickelnummer.
de e samma på autodoc ,osv.
här visade det sig att leverantören till skruvat lämnat fel nummer .
så jag fick rätt efter 3 mån 20 telefonsamtal,email osv.
jag har inget imot piratdelar, men vet av erfarenhet att vissa delar funkar bäst original, däribland glödstift.
av monarped
#1232669
är den bara svårstartad när det är under 10 minus,kom det direkt,eller smygandes.
hur gamla är dom , hur många mil har dom gått.
är du säker på att det inte är nått med förvärmningen på stiften
av monarped
#1232671
Är du osäker på skicket på glödstiften, så kan du skruva ur dem och koppla på 12v, är dom riktiga skall dom bara glödga på spetsen, glödgar dom längre upp och inte på spetsen så är dom slut.

OBS! Om du provar dom, kör dom då bara tills du ser att dom blir röda, bryt sedan strömmen, då dom inte mår bra av att gå för länge, det är av den anledningen som det sitter ett termo tid relä som styr dom.
av monarped
#1240069
de va givaren på växellådan som va trasig.
har hittat varför bältesvarnarna inte funkar som dom ska.
tre av åtta kablar är av ,intill honan
av Pimper666
#1556205
Tja kapar tråden lite. Har fått nedslag på besiktningen på släpvagnskontakten (sprucken). Någon som vet om de är 7 eller 13 polig hona på Nissan Qashqai+2 2.0 2013? :-)
av Lövet
#1556206
Pimper666 skrev:Tja kapar tråden lite. Har fått nedslag på besiktningen på släpvagnskontakten (sprucken). Någon som vet om de är 7 eller 13 polig hona på Nissan Qashqai+2 2.0 2013? :-)
Nej men du kan alltid montera en 13-polig ändå och bara använda det som finns i elsatsen. Du förlorar inget på det och slipper adapter till de flesta vagnar.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]