Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1226342
Men måste det vara så ny bil då? En 850 t ex kostar inte många kronor i inköp, driftsäkra, resonabel skatt(bensin modellerna då), inte speciellt dyra reparationer, och är relativt snåla om man kör som folk.
Du kan både reparera, betala skatt, och tanka bra många år innan du kommer upp i samma kostnad som en ny bil kostar i inköp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1226351
Det låter inte som att den årliga kärsträckan är så speciellt lång.
Är diesel ett krav? Kombi? Korta dagliga sträckor är sällan det går hand i hand med diesel...

Om det inte finns något passande hos Volvo hade jag hellre kikat på en VAG/Ford än en asiatisk bil, typ Octavia/Passat/A4/Mondeo...

https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-11665203

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 8-11517061
Användarvisningsbild
av Nexus
#1226365
745-88 skattebefriad. Billiga delar kan det bli bättre? :wink:
Duster hade jag aldrig köpt. I standard utförande ingår ju knappt vevar till rutorna och halva bilen är ju plåtren invändigt. Jobbarkompisen var sugen på en sådan men ångrade sig när han väl kört den på riktigt.
Ska du inte ha volvo så hade jag valt en japanare . Pappa har kört suzuki flera år och de har aldrig strulat bara service sen tuta och köra
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226418
Nexus skrev:745-88 skattebefriad. Billiga delar kan det bli bättre?
Jag vet :lol: :lol: :lol: :lol:
En kompis har sedan några år en Duster och är helnöjd. han är i behov av X4 så då är det smalare att välja. Han körde en Land Rover Defender innan så då är steget kanske inte så långt till Dacia. En annan kompis körde i många år en Saab 9-5 välutrustad men bytte till en ny Hyundai I30 diesel när han "pensionerade sig" från sin firma och körde den några år. Billig i drift och service men nu kör han Saab 9-3, den nyaste han kunde hitta. Dom kör ganska mycket (hus i fjällen) och komforten i sätena lämnade mycket i övrigt att önska på Hyundain
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1226449
Den klassiska självbedrägelseprocessen man använder för att motivera sig att köpa nytt.

Men handen på hjärtat, Vilken ny bil har så lite värdeminskning att det skulle uppväga att den äldre är några tusenlappar dyrare i skatt per år?

Om man nu inte drar på sig dyra reparationer på nuvarande bil så klart?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226474
VolvoB20 skrev:Men handen på hjärtat, Vilken ny bil har så lite värdeminskning att det skulle uppväga att den äldre är några tusenlappar dyrare i skatt per år?
Precis den taktiken och "nya bilar har lägre bränsleförbrukning" är det många som "gått på". Nä, behåll det gamla och sätt in månadskostnaden (ink. avbetalningen) på banken så ser man hur mycket det blir. Då kan man underhålla den bilen man redan har med dom pengarna så ser man direkt skillnaden och när dom pengarna inte räcker till för underhåll, kan man börja fundera. Alla kan ju inte göra så, men "vanliga" bilägare som kör 500 - 1500 mil om året kan kanske tänka på det. Det blir många liter bränsle och många års skatt för typ 200000 i mellanskillnad. Snabbt räknat tar det typ 20 - 30 år innan man "räknat hem" vinsten och då är det nog bytt bil igen, och igen, och kanske igen. Då skjuter man vinsten framför sig hela tiden......
Användarvisningsbild
av SvenB
#1226490
Det man också bör räkna med, är "glädjen" att få en annan bil att köra. Min avlidna svärfar bodde sina sista år i Tyskland. Han körde jämt Opel. Jag frågade varför han, som Svensk, inte körde Volvo. Svaret blev: Jag vill inte ha samma bil i 20 år.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226495
Köp en Opel, bli belåten. Se naturen genom plåten.....
Jag hade faktiskt en Opel ganska länge. Den såldes (till Tyskland) 2010 utan ett enda rostmärke på karossen. Den hade då gått c:a 11500 mil och varit avställd sedan 1980. Jag körde med den varje år, en runda på typ 2 mil, men den var inte påställd. Tygklädseln började gå osär och innertaket trillade ner, men helt rostfri och komplett var den. Den tillverkades i GM-s sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen i Stockholm hösten 1958 och såldes som ny i Vaggeryd i Småland januari 1959. 1962 köptes den av en dam som använde den sparsamt till 1975 då den kom till Hamstad och gick som "raggarbil" tills jag köpte den som reservdelsbil för 400 kr 1978. Kom snart på att den var i bättre skick än min "gamla" Opel Rekord -59 så den skrotades och den "nya" tjänsgjorde som sommarbil 2 somrar sedan blev den stående. Så nog kan en Opel bli gammal... :-)-)
av Lövet
#1226496
Det var 25 år sedan Opel var sämre än nåt annat rostmässigt. Hade själv en Insignia och det var en alldeles förträfflig bil på många sätt. Enda felet var på dragkroken men det var ju gjord av Westfalia så knappast Opels fel.

"Problemet" med Opel är att ekonomin inte blir tillräckligt bra eftersom de inte har råd att kampanja bilarna lika hårt som de andra tyska märkena och kombinerat med lite sämre restvärde blir det lika dyrt att åka Opel som Volkswagen mfl. Då väljer nästan alla bort Opel. Inte pga bilarna i sig.
av llesrof
#1226582
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Men handen på hjärtat, Vilken ny bil har så lite värdeminskning att det skulle uppväga att den äldre är några tusenlappar dyrare i skatt per år?
Precis den taktiken och "nya bilar har lägre bränsleförbrukning" är det många som "gått på". Nä, behåll det gamla och sätt in månadskostnaden (ink. avbetalningen) på banken så ser man hur mycket det blir. Då kan man underhålla den bilen man redan har med dom pengarna så ser man direkt skillnaden och när dom pengarna inte räcker till för underhåll, kan man börja fundera. Alla kan ju inte göra så, men "vanliga" bilägare som kör 500 - 1500 mil om året kan kanske tänka på det. Det blir många liter bränsle och många års skatt för typ 200000 i mellanskillnad. Snabbt räknat tar det typ 20 - 30 år innan man "räknat hem" vinsten och då är det nog bytt bil igen, och igen, och kanske igen. Då skjuter man vinsten framför sig hela tiden......
Ptja... så kan det vara strikt ekonomiskt men jag tror att de flesta byter bil för att de också vill byta bil. Så är det för mig.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]