Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1226222
Vi går och funderar på om det inte är dags att göra sig av med vår XC70 D5 -06. Vi bor i en liten ort, pendlar 10 km t.o.r till jobbet landsväg, skjutsar barn till förskola och sen blir det en lite längre tripp då och då. Med längre menar jag runt 30-40 km. Och på sommaren kanske neråt kontinenten.

Det känns oerhört onödigt att köra runt med en fyrhjulsdriven, stor XC70 med vårt användningsområde. Dessutom börjar skatten kännas ohållbar och det lär väll bli ännu värre längre fram.

Men frågan är, vad ska man byta till?

Självfallet är V70/S80 något som jag övervägt. Dels på grund av att Volvo ligger mig varmt om hjärtat, D4 VEA är bränslesnål och jag har ganska bra kunskap om bilen och VIDA vilket gör att jag kan hantera de flesta problem som dyker upp. Det är uteslutande en manuell bil med D4an jag är intresserad av isåfall. Men då måste jag köpa en begagnad 2014 med cirka 10 000 mil på mätaren för att komma ner i min budget som ligger någonstans runt 170 000 kr. Men automatiskt kommer man att tänka på dessa billiga koreaner som t.ex. en Ceed SW som ju kostar lika mycket sprillans ny. Visserligen är den mindre och är ett sämre bygge men, jag har svårt att motivera skillnaden som blir i totalkostnad om man räknar med nybilsgarantin, halvförsäkring i 3 år man får osv.

Dela gärna med er av era tankar :)
av Malmstroem
#1226226
Är du bara ute efter att transportera dig så titta på en Dacia Logan eller Duster. De är svåra att slå ur ett kostnadperspektiv. Jag skulle personligen hellre köpa en Duster än en Ceed.

Du får leva med att de inte är speciellt säkra eller bekväma att åka i. Det är inte heller vad jag skulle kalla roliga att köra -- men billiga är de.

Jag lägger en hyfsad stor del av bilkostnaden på nöjeskontot. Det medför att jag har lite högre bilkostnad än en del. Därför tittar jag inte heller på Dacia. Du gör helt rätt i att ställa dig frågan vad du vill betala -- och sedan titta alterntiven.

Personligen skulle jag inte stirra mig blind på inköpskostnaden, utan fokusera på månadskostnaden. En billigare bil är nästan alltid billigare att äga -- men skillnaden är inte alltid så stor.
av Lövet
#1226227
Byta bil av ekonomiska skäl är sällan smart. Den högre värdeminskningen överskrider nästan alltid den eventuellt lägre bränsleförbrukningen. Med den lilla körsträckan kan du i princip åka V8 utan för stor påverkan på månadskostnaden.

Har du gjort en kalkyl på vad bilen egentligen kostar dig? Tips är att räkna på bilkalkyl.be.

Dacia är bara billiga i inköpspris. Totalkostnaden blir inte lägre än "bättre" bilar eftersom andrahandsvärdet är bedrövligt. Räknar man att behålla i 10 år funkar det men inte om man tänkt sälja efter 3 år.

Vill du åka så billigt som möjligt undrar jag inte om Fabia Combi privatleasing leder just nu. 1895kr/mån för en "riktig" bil är oerhört billig: http://www.skoda.se/erbjudande/detaljer ... vatleasing
Användarvisningsbild
av Någonting
#1226230
Det bästa rent ekonomiskt skulle väl vara en V70 med en av de mindre sugmotorerna (140 eller 170hk) av ungefär samma modell som ni redan har.

Skatten ligger på ca 2600 kr och nästan all värdeminskning är borta.

Undvik Bi-Fuel-bilarna dock. Även om skatten ser attraktiv ut så finns det många dyra reparationer som krävs på dem.
av andersuw
#1226234
Alexas skrev:Vi går och funderar på om det inte är dags att göra sig av med vår XC70 D5 -06. Vi bor i en liten ort, pendlar 10 km t.o.r till jobbet landsväg, skjutsar barn till förskola och sen blir det en lite längre tripp då och då. Med längre menar jag runt 30-40 km. Och på sommaren kanske neråt kontinenten.
Jag har också en större och bättre bil (V70 D4 -15 VEA aut) än jag i många fall gör med i vardagen. Å andra sidan händer det rätt som det är att hela den utökade familjen (inkl. son och sonhustru med barn och barnvagn) skall stuvas in eller att jag behöver frakta något stort och otympligt. Och under sommarsemestern som vanligen bär ner på kontinenten behöver jag definitivt en stor bil, som dessutom bör vara tillräckligt bekväm/avlastande för att man skall orka köra den långa dagsetapper utan problem.
Alexas skrev:Det känns oerhört onödigt att köra runt med en fyrhjulsdriven, stor XC70 med vårt användningsområde. Dessutom börjar skatten kännas ohållbar och det lär väll bli ännu värre längre fram.
Fyrhjulsdrivet kanske du inte behöver. Men om jag minns rätt bytte du ju från en V70 till en XC70 eftersom höjden på XC70 passade dig bättre. Och när det gäller skatten och förbrukningen: Har du räknat på hur mycket du vinner där jämfört med hur mycket du förlorar på värdeminskningen om du väljer något annat?
Alexas skrev:Självfallet är V70/S80 något som jag övervägt. Dels på grund av att Volvo ligger mig varmt om hjärtat, D4 VEA är bränslesnål och jag har ganska bra kunskap om bilen och VIDA vilket gör att jag kan hantera de flesta problem som dyker upp. Det är uteslutande en manuell bil med D4an jag är intresserad av isåfall.
En V70 D4 VEA tycker jag alls inte är fel. Har bara marginella reservationer när det gäller den jag själv köpte för ett par år sedan. Men varför enbart manuell? Den åttastegade automaten är väldigt trivsam enligt min mening och bidrar säkert till att göra bilen lite snålare i jämförelse med tidigare automater. Den växlar nästan omärkligt, går nästan alltid med lock-up i så att mycket av gummibandskänslan är borta om man nu störs av sådant och är väldigt högt växlad på åttan så att man rullar fram på lite förhöjd tomgång (ca 1300 rpm) i 90 knyck verklig fart.
av Malmstroem
#1226237
Det är som sagt sällan en bra ide ekonomiskt att byta bil. I alla fall fram till dess bilen börjar kräva dyra och kostsamma reparationer.

Att Dacia har extremt dåligt andrahandsvärde är en åsikt som inte alla som delar. Två exempel nedan:
http://teknikensvarld.se/dacia-battre-an-bmw-117331/
http://www.bytabil.net/andrahandsvarde- ... ycket-bra/

Även om Dacia skulle ha högre värdeminskning i procent så är det sällan det ger en högre värdeminskning i kronor relativt bilar i samma storleksklass. Fabia är rätt mycket mindre än Logan...
av Alexas
#1226241
Alexas skrev:Det känns oerhört onödigt att köra runt med en fyrhjulsdriven, stor XC70 med vårt användningsområde. Dessutom börjar skatten kännas ohållbar och det lär väll bli ännu värre längre fram.
Fyrhjulsdrivet kanske du inte behöver. Men om jag minns rätt bytte du ju från en V70 till en XC70 eftersom höjden på XC70 passade dig bättre. Och när det gäller skatten och förbrukningen: Har du räknat på hur mycket du vinner där jämfört med hur mycket du förlorar på värdeminskningen om du väljer något annat?

Jösses vilket minne :D Det stämmer. Förutsättningarna har dock förändrats så jag har mer och mer insett att det där inte va ett helt klokt ställningstagande. Men man lär så länge man lever.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1226242
Skoda Superb av så ny modell som möjligt? Grannen har en V50 och kikade på en fabriksny för 2 år sen och var toksåld, de hade slagit till om det inte var för... att det stod Skoda på den. I övrigt älskade han den.
av Alexas
#1226243
Malmstroem skrev:Det är som sagt sällan en bra ide ekonomiskt att byta bil. I alla fall fram till dess bilen börjar kräva dyra och kostsamma reparationer.

Att Dacia har extremt dåligt andrahandsvärde är en åsikt som inte alla som delar. Två exempel nedan:
http://teknikensvarld.se/dacia-battre-an-bmw-117331/
http://www.bytabil.net/andrahandsvarde- ... ycket-bra/

Även om Dacia skulle ha högre värdeminskning i procent så är det sällan det ger en högre värdeminskning i kronor relativt bilar i samma storleksklass. Fabia är rätt mycket mindre än Logan...
Nya duster ser ju lite trevligare ut där inne:

http://teknikensvarld.se/nya-dacia-dust ... ig-531990/
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]