Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1225740
Finns det någon här som har köpt en generator från Biltema? Har den fungerat som den ska? Och är det någon som vet om alla av "bosch-typ" har 17mm axel?
Vore väldigt tacksam om alla som har Hört/Läst att någon har haft problem med dem, inte kommenterar, utan jag vill ha ren fakta.
Den jag ev. tänkt köpa heter 63-629. Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1225755
Jag köpte en för många år sedan som var 80 A vill jag minnas. Den hade dock inte fästena exakt som den jag hade, men jag flyttade både remskiva och hela främre kåpan från min gamla bosch vilket passade direkt. Den gick sedan felfritt många mil i min 240.
av Dieselvolvo
#1225758
frasse4 skrev:Jag köpte en för många år sedan som var 80 A vill jag minnas. Den hade dock inte fästena exakt som den jag hade, men jag flyttade både remskiva och hela främre kåpan från min gamla bosch vilket passade direkt. Den gick sedan felfritt många mil i min 240.
Tackar frasse4! Så de är såpass kompatibla med varandra alltså....intressant, då kanske man skulle satsa på en 100A (nej ja räknar Inte med att den ger såpass i verkligheten) och behålla gaveln jag har idag...det hade ju varit de ultimata! :D
av LarsBd
#1225779
100A generator behövs endast om du har stor strömförbrukning i form av arbetsbelysning och liknande. Till en gammal traktor utan annan el än några lampor (<200W) räcker en 35A generator. Så länge generatorn klarar av att ge rätt spänning (normalt strax över 14V) är den tillräckligt stor för att ladda batteriet. Ett batteri av normalstorlek kan inte ta emot 100A i laddström vid normal spänning.
En 100A generator som belastas med 35A har dock betydligt längre livslängd är en 35A generator som belastas med 35A (max effekt).
av Mackansglt
#1227062
Jag har en Biltema 63-614 generator i min Camaro. Den är på 60A. Funkar alldeles utmärkt. Fick ju modda lite fästen och fixa distanser men det är ju std. på gamla Chevor :D :)
av Dieselvolvo
#1227446
LarsBd skrev:100A generator behövs endast om du har stor strömförbrukning i form av arbetsbelysning och liknande. Till en gammal traktor utan annan el än några lampor (<200W) räcker en 35A generator. Så länge generatorn klarar av att ge rätt spänning (normalt strax över 14V) är den tillräckligt stor för att ladda batteriet. Ett batteri av normalstorlek kan inte ta emot 100A i laddström vid normal spänning.
En 100A generator som belastas med 35A har dock betydligt längre livslängd är en 35A generator som belastas med 35A (max effekt).
Vet mkt väl att 100 är alldeles för stort......men som du skrev själv, så kan man ju hoppas att en sådan håller längre. Och eftersom de vad man har hört bara ger runt 80% av vad de står på....so vill jag ha en på minst 70, så man klarar sig om man skulle vilja ha lite mer ström till något i framtiden :) Dessutom har ja Hört, att en större laddar bättre på låga varv??
av Dieselvolvo
#1227450
Mackansglt skrev:Jag har en Biltema 63-614 generator i min Camaro. Den är på 60A. Funkar alldeles utmärkt. Fick ju modda lite fästen och fixa distanser men det är ju std. på gamla Chevor :D :)
Okej! Såg smidig ut helt klart! Dock tycker jag den är lite för klen till mig. Men tack för input! :) De är ju lite "grisen i säcken" när det gäller vissa delar på biltema, men nytt är ju ändå nytt och det borde ju vara lite garanti på grejerna :-)-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1227566
Nu var det sagt länge sedan men då fick man med papper från provbänk som visade att den gav given styrka + lite mer. Hade varit kul att spara eftersom man kunde se vad den gav vid olika varvtal

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]